۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۴۵۵۰۵۲
تولیت آستان قدس رضوی:

انقلاب ایران، نسخه ای از اصلاحات اجتماعی عاشورا است

تولیت آستان قدس رضوی در مر اسم عزاداری شب عاشورای حسینی در حرم امام رضا(ع) با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما نسخه ای از اصلاحات اجتماعی عاشورا است، گفت: عاشورا منحصر به اصلاح امور اجتماعی در سال 61 هجری نیست، بلکه تا زمین و زمان باقی است، جوامع بشری و شرایط اجتماعی زندگی انسان با عاشورا و خون شهدای کربلا قرار است اصلاح شود.
سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی در شب عاشورای حسینی سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی در شب عاشورای حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم عزاداری و سوگواری شب شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایشان همزمان با دهمین شب محرم الحرام در رواق امام خمینی(ره) با حضور خیل عظیمی از زائران و مجاوران و جمعی از مسؤولان استانی و کشوری برگزار شد.

در این مراسم مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی و نوحه خوانی پرداختند و عزادران حسینی در رثای سالارشهیدان(ع) به سوگ نشستند و اشک ماتم ریختند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم  با اشاره به اینکه عاشورا در تاریخ بشر بی بدلیل است، اظهار کرد: عاشورا حرکت برنامه ریزی شده ای است که امام حسین(ع) از مدینه آغاز کرد و هر تحلیلی که عاشورا و حوادث آن را تصادفی و اتفاقی تلقی کند محکوم به شکست است.

انقلاب نسخه ای از اصلاحات عاشورا است

وی افزود: قبل از واقعه عاشورا از آدم تا خاتم انبیا حضرت محمد(ص) درباره آن سخن گفته اند و همه امامان و اولیای دین نیز برای حفظ آن تلاش کرده اند.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: عاشورا منحصر به اصلاح امور اجتماعی در سال 61 هجری نیست، بلکه تا زمین و زمان باقی است، جوامع بشری و شرایط اجتماعی زندگی انسان با عاشورا و خون شهدای کربلا قرار است اصلاح شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما نسخه ای از این تحول است، خاطرنشان کرد: امروز لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و یمن و نگاهشان به عاشورا است و امام حسین(ع) را پیشوا و مقتدای خود می دانند.

ترسیم باید و نبایدهای الهی در تابلوی عاشورا

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عاشورا تابلویی است که باید و نبایدهای الهی در آن ترسیم شده است، تا انسان با نگاه با این تابلو بداند در برابر خدا با تسلیم باشد، در برابر ظلم از خود عکس العمل نشان دهد و در مقابل بیداد فریاد زند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه هدف امام در این نهضت و قیام «امربه معروف و نهی از منکر» است، اظهار کرد: حماسه معنوی و عظیم عاشورا برای همه تاریخ درس چگونه زیستن و چگونه مردن است، عاشورا درس آزادی، بندگی خدا، بصیرت، دفاع از دین خدا و تسلیم دربرابر حق است.

اندوه عاشورا عالم گیر است

وی افزود: حزن و اندوه عاشورا عالم گیر است؛ گذشته از عده ای ناصبی، وهابی، تکفیری و سلفی افراد شیعه، اهل سنت و مسیحیان همه دوستدار و دلباخته ابی عبدالله هستند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: ابی عبدالله درس آزادگی به همه ملتها داد؛ پیام «هیهات من الذله» ابی عبدالله درسی برای همه بشر است؛ عاشورای حسینی و نورانیت آن درسی برای همه صاحبان عقل و اولوالالباب تاریخ است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: امام حسین(ع) تا آخرین لحظات شهادت از روی دلسوزی دشمنان حتی عمرسعد را نصیحت و موعظه می کردند./201/1308/ب1

ارسال نظرات