۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۴۵۵۱۳۰
مدیر حوزه علمیه امام مهدی کرمان:

علایق و وابستگی های دنیا در لحظه مرگ نمود بیشتری پیدا می کند

حجت الاسلام افاضاتی گفت: علایق و وابستگی های دنیا در لحظه مرگ نمود بیشتری پیدا کرده و انسان را زمین گیر می کند چنانچه حتی مانع بر زبان آوردن شهادتین می شود.
حجت الاسلام والمسلمین حسین افاضاتی مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین افاضاتی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) کرمان شب گذشته در شام غریبان ابا عبدالله(ع) در مسجد امام حسین(ع) خیابان مهدیه کرمان، اظهار داشت: در زندگی انسان نیروهایی هستند که انسان را زمین‌گیر می کنند، بنابراین اگر مراقب آنان نباشیم مسیر جهنم را می پیماییم.

وی بیان داشت: این نیروها مختلف هستند و نیروهایی هستند که امام نسبت به آنان ابراز نگرانی کرده است؛ یکی از آنها هوای نفس و یا همان حب ذات است.

حجت الاسلام افاضاتی ابراز داشت: دین در عین آسانی امر مشکلی است چرا که دقیق و نیازمند رعایت ویژه است، چنانچه می بینیم اشخاصی که حقوق واجب اطرافیانشان را رعایت نمی کنند اما در امر مستحب عزاداری امام حسین(ع) شرکت می کنند، گریه و سینه زدنشان تأثیری در آنان ندارد زیرا هر چیز در مسیر خودش سیر می کند پس با رعایت نکردن حقوق واجب از برکات مستحبات محروم می شوند.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) کرمان در ادامه افزود: وقتی 365 روز از محرم قبل می گذرد و به محرم امسال می رسیم اما تغییری در خود احساس نمی کنیم نشان می دهد که قلب و کار خود را رصد نکردیم تا ببینیم چرا تأثیری از این عزاداری ها احساس نمی کنیم، پس لازم است در یک جایی خود را توبیخ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گوش دادن به سخنرانی ها سبب آموزش گرفتن و درگیر کردن افکار آدمی می شود، از این رو توجه به سخنرانی ها و عمل به آنان تقوا می خواهد، زیرا گاهی این سخنان اعمال ما را نشانه گرفته و سبب سخت شدن پذیرش آنان می شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: یکی دیگر از نیروهای گمراه کننده انسان؛ آرزوهای طولانی است، زیرا با نشستن پای آرزوهای بلند و امید به آنکه روزی واقع شود موجب از دست دادن فرصت های معنوی همچون محرم می شویم، در این هنگام قلب میمیرد و احساس حب امام حسین(ع) خدشه دار می شود.

حجت الاسلام افاضاتی افزود: در روایت است که خداوند حرارتی نسبت به امام حسین(ع) در وجود همه قرار داده که سرد نمی شود مگر به واسطه وابستگی های دنیایی که ما را نسبت به امام بی تفاوت می کند و گاه ما را چون عمر سعد در مقابل امام قرار می دهد.

وی حب دنیا را از نیروهای گمراه کننده خواند و تشریح کرد: علایق و وابستگی های دنیا در لحظه مرگ نمود بیشتری می یابد و انسان را زمینگیر می کند چنانچه حتی مانع بر زبان آوردن شهادتین می شود.

این استاد حوزه بیان کرد: نسبت علاقه امام حسین(ع) به مرگ و رسیدن به محضر رسول الله(ص) مانند علاقه یعقوب به یوسف است، از این رو عدم وابستگی به دنیا با خود قدرت تحمل بلایا را می آورد.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) کرمان با اشاره به مذمت مال و فرزند زیاد در روایات، اظهار داشت: معنای این روایات نیاوردن فرزند یا عدم کسب مال نیست بلکه به معنای احتیاط و مراقبت بیشتر در این زمینه است، زیرا مال و فرزند انسان را سرگرم می کند اما اگر برای انجام وظیفه و به علت کمبود جمعیت فرزند بخواهیم تا سپاه و لشکر امام زمان(عج) را حمایت کنیم چنین فرزندی اوج خیّر است.

حجت الاسلام افاضاتی در بیان راه حل جلوگیری از این نیروهای گمراه کننده به آیه 165 سوره بقره اشاره کرد و افزود: در این آیه توصیه می شویم به آنکه قلب را جای حب خدا قرار دهیم تا مسیر بهشت را بپیماییم پس سعی کنیم با حفظ حرارت دلمان نسبت به امام حسین(ع) که نسبت به گمراهی مصونیت ایجاد می کند خود را در مسیر بهشت قرار دهیم و اجازه ندهیم این حرارت به سردی بگراید.

وی در پایان خطاب به جوانان گفت: در رابطه با ورود به فضای مجازی دقت بیشتری داشته باشید که با حس کنجکاویتان نسبت به صحنه های نامناسب گمراه نشوید و سپس دل را جایگاه گناه و غیرخدا قرار ندهید./9703/202ب2

 

ارسال نظرات