۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۵۵۴۰۹
استاد حوزه علمیه:

نیایش‌‌های عرفانی امام سجاد بهترین روش برای پاسداری از فرهنگ عاشورایی بود

مدرس مدرسه علمیه حضرت زینب(س) کرمان گفت: از بهترین روشهای امام سجاد برای پاسداری از فرهنگ عاشورایی اسلام، که حکایت از بینش عمیق و زمان‏شناسی آن حضرت دارد، عرضه نیایشهای عرفانی و روشنگر است.
امام سجاد

زهرا مرتضایی مدرس و مشاور مدرسه علمیه حضرت زینب(س) کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، اظهار کرد: کاروان اهل بیت(ع) به سرپرستی امام زین العابدین علیه السلام پس از واقعه کربلا و اسارت، سرانجام به سوی مدینه حرکت کردند و نزدیک مدینه مردم شهر گریه کنان و ناله زنان به استقبال کاروان آمدند؛ فضا یکباره غرق شیون و ناله شد.

وی بیان کرد: امام زین العابدین علیه السلام با اشاره دست مردم را ساکت کردند و آنگاه لب به سخن گشودند و فرمود «سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است، مهربان، فرمانروای روز جزا و خالق همه موجودات است. خداوندی که از ادراک عقل ها دور و در عین حال نزدیکی، و رازهای نهان نزد او آشکار است، ما در برابر گرفتاری روزگار، دردهای جانسوز، مصیبت های دلخراش و حوادث تلخ و دردناک خدا را سپاس می گوییم؛ ای مردم، خداوند، که سپاس او می گوییم، ما را به مصیبت های بزرگ و سهمگین و ضربه بزرگی که بر پیکر اسلام وارد شد، آزمایش کرد».

مرتضایی با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام که در دوران امامت‏ خویش در محدودیت‏ شدیدی به سر می‏ برد و حاکمان مستبد اموی سایه شوم خود را بر شهرهای اسلامی گسترده بودند و اهل ایمان از ترس مال و جان خود مخفی می‏ شدند، تصریح کرد: آن حضرت با اتخاذ صحیح ترین تصمیم ها و موضعگیری های مناسب و بجا و با استفاده از مؤثرترین شیوه ‏ها توانست از فرهنگ عاشورا و دستاوردهای ارزشمند آن که همان عزت و افتخار ابدی برای اسلام و مسلمانان و بلکه برای جهان بشریت‏ بود به صورت شایسته‏ای پاسداری کند.

مدرس مدرسه علمیه حضرت زینب(س) ادامه داد: امام سجاد(ع) راه حماسه آفرینان کربلا را تداوم بخشید و یاد و نام و خاطره سالار شهیدان حضرت حسین بن علی علیهما السلام را جاودانه ساخت و بر بلندای تاریخ ابدی کرد.

وی خاطرنشان کرد: از بهترین روشهای امام سجاد علیه السلام برای پاسداری از فرهنگ عاشورایی اسلام، که حکایت از بینش عمیق و زمان‏شناسی آن حضرت دارد، عرضه نیایشهای عرفانی و روشنگر است.

مرتضایی ابراز کرد: دعاهای حضرت سیدالساجدین علیه السلام که در مجموعه‏ های ارزشمندی همچون صحیفه سجادیه، مناجات خمسة عشر، دعای ابو حمزه ثمالی، نیایشهای روزانه گرد آمده است، دل هر شنونده عارف و اندیشمندی را می‏ لرزاند و توجه به معانی بلند و با شکوه آن، تشنگان وادی کمال و معرفت را سیراب می‏ سازد.

وی عنوان کرد: امام زين العابدين(ع) پس از بازگشت به مدينه، به مدت 34 سال امامت شيعيان را بر عهده داشت و در اين مدت نيز با حوادث و رويدادهاي بزرگي روبرو گرديد ولي به حول و قوه الهي از همه آن ها با سربلندي و سرافرازي عبور كرد.

مرتضایی یادآور شد: اين امام همام پس از پنجاه و هفت سال زندگي، در محرم سال 95 قمري، بر اثر زهري كه به دستور وليد بن عبدالملك اموي به آن حضرت خورانيده شد، در مدينه منوره به شهادت رسيد و در قبرستان بقيع در جوار قبر مطهر عمويش امام حسن مجتبي(ع) به خاك سپرده شد./302/9709/ب1

ارسال نظرات