۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۴۶۵

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان از مدیرکل یونسکو انتقاد کرد

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان از اظهارات مدیر کل یونسکو علیه قطعنامه ای که شورای اجرایی این سازمان فرهنگی، علمی و تربیتی درباره مسجد الاقصی و قدس صادر کرده، اعتراض کرد و گفت که مدیرکل یونسکو از حدود اختیارات خود خارج شده است.
فلسطین

به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری فلسطینی معا امروز (شنبه) گزارش داد، ریاض المالکی از موضع بی سابقه و اهانت آمیز خانم ایرینا بوکووا مدیر یونسکو انتقاد و آن را توهین به اراده کشورهای عضو این سازمان بین المللی خواند و گفت: قابل قبول نیست بوکووا اظهاراتی بیان کند که موجب تضعیف اختیارات شورای اجرایی یونسکو شود.

المالکی افزود: بوکووا متن قطعنامه فلسطین را که نشان دهنده اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در شرق قدس اشغالی می باشد و همچنین نقش حقوق ملت فلسطین از مسلمان گرفته تا مسیحیان را برای ورود به اماکن عبادی و مقدس نادیده گرفته است.

وی گفت: مدیر کل یونسکو برخلاف قطعنامه ای که بر اهمیت قدس و جایگاه آن در میان ادیان سه گانه آسمانی تاکید دارد، صحبت کرده است.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان تاکید کرد: مدیر کل یونسکو باید برای به عهده گرفتن سرپرستی این سازمان در حمایت و حفاظت از سرمایه های فرهنگی و تاریخی فلسطین از جمله شهر قدیمی قدس از حملات مکرر رژیم صهیونیستی و مشکلاتی که این شهر دهها سال است با آن روبروست تلاش کند، نه این که در خدمت طرح ها و برنامه های رژیم صهیونیستی اقدام نماید.

وی تصریح کرد: مدیر کل یونسکو باید تلاش خود را بر اجرای اراده کشورهای عضو و حفاظت از شهر قدس از استعمارگری اشغالگران صهیونیست و تجاوز به این مکان مقدس و حقوق اساسی شهروندان فلسطینی متمرکز کند.

المالکی تاکید کرد: ما با توسل به هر ابزار قانونی و دیپلماتیک از جمله نهادها و سازمان های دیپلماتیک از ملت فلسطین دفاع می کنیم و از قلدری رسانه هایی که قصد دارند افکار عمومی را از نقض آشکار حقوق بشر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و بی احترامی به قوانین بین المللی به سمت دیگری معطوف کنند، هراسی نداریم .

به نوشته ایرنا، ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو بعد از قطعنامه ای که از سوی شورای اجرایی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) در دویستمین اجلاس این سازمان به تصویب رسید و بر اساس آن دو محوطه حرم ابراهیمی در الخلیل و مسجد بلال ابن رباح در بیت لحم، بخشی تفکیک ناپذیر از فلسطین اعلام شد گفت که شهر قدیمی قدس شهر مقدس سه دین یهود، مسیحی و مسلمان است.

وی گفت که تاریخ کهن و میراث فرهنگی در شهر قدس غیر قابل تفکیک است و همه ادیان سه گانه از این شهر بهره می برند.

به اعتقاد وی هر گونه تلاش برای انکار و مخفی کردن و محو هر یک از سنت های یهودی یا مسیحی و یا اسلامی، این مکان را در خطر قرار می دهد و با قرار دادن این منطقه در فهرست میراث جهانی در تعارض است/980/ب102/د

ارسال نظرات