۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۴۵۵۵۶۱
قائم مقام وزیر کشور خبر داد؛

احتمال تغییر در برخی مواد لایحه جامع انتخابات

قائم مقام وزیر کشور از احتمال تغییر در برخی مواد لایحه جامع انتخابات خبر داد و برگزاری انتخابات سال 96 مطابق قانون جدید را منوط به تصویب آن در مجلس دانست.
مقیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مقیمی قائم مقام وزیر کشور شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما نقطه نظرات و دیدگاه های خود را درباره ابلاغ سیاست های کلی انتخابات که امروز از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفت، مطرح کرد.

وی درباره شفافیت منابع مالی که یکی از بندهای مهم سیاست های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب است تصریح کرد که در سیاست های کلی به این مساله به صورت خاص و ویژه اشاره شده است.

مقیمی خاطرنشان کرد: قبلا وزارت کشور لایحه ای را برای انتخابات مجلس در دوره دهم تهیه کرد و در دولت به تصویب رساند و با دو فوریت به مجلس ارائه کرد که مجلس یک فوریت را پذیرفت اما به صحن نیامد.

قائم مقام وزیر کشور تصریح کرد: لایحه جامع انتخابات از سال های قبل روی آن کار شده بود، کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان و مجلس در این باره از نظرات شان استفاده شده بود و به دولت ارائه شد.

وی بیان داشت: با توجه به ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، اگر مواردی در لایحه جامع انتخابات نیاز به اصلاح داشته باشد، در کمیسیون مربوطه اصلاح خواهیم کرد؛ شاید برخی قسمت های لایحه تغییر کند.

مقیمی بیان کرد: در این لایحه به مسائل شفاف سازی منابع مالی، نوع هزینه ها و تشخیص این که در جاهای مختلف چقدر هزینه شود توجه شده است.

قائم مقام در پاسخ به این سؤال که چطور می توانید بر منابع مالی کاندیداها نظارت کنید؟ تصریح کرد: با توجه به نوع انتخابات هیاتی در شهرستان ها تشکیل می شود و نظارت های لازم را در این زمینه خواهند داشت و کاندیداها باید از یک حساب مشخص منابع مالی و هزینه کرد خود را انجام دهند.

مقیمی در ادامه گفت: هر قانونی که بخواهد در مجلس تصویب شود باید منطبق با این سند باشد، هم دولت و هم مجلس باید دنبال کنند، تا زمانی که قانون جدید به تصویب نرسد قانون فعلی مبنای کار خواهد بود و انتخابات بر اساس همین قانون برگزار خواهد شد.

وی افزود: همه تلاش ما این است که لایحه را در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت به تصویب برسانیم و تقدیم مجلس کنیم. به همین دلیل باید با مجلس و کمیسیون های مربوطه رایزنی بیشتری داشته باشیم.

مقیمی خاطرنشان کرد: الان ما با چهار قانون مختلف در چهار انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان و شوراها مواجه هستیم که می توانیم یکسان سازی را انجام دهیم.

قائم مقام وزیر کشور درباره لزوم ارسال سریع تر لایحه انتخابات به مجلس، گفت: ما باید قبل از ارسال رسمی لایحه به بهارستان، یک کار مشترک غیر رسمی را شروع کنیم تا به مجرد این که دولت تقدیم کرد مقدمات کار انجام شده باشد و مجلس بتواند در زمان سریع کار تصویب آن را انجام دهد.

وی تصریح کرد: لایحه جامع دیده شده است، باید تلاش کنیم این لایحه به مجلس برسد، والا انتخابات بر اساس قانون فعلی برگزار خواهد شد.

مقیمی در بخش دیگری از گفت وگوی ویژه خبری گفت: در لایحه آمده است که برگزاری انتخابات زیر نظر هیات مرکزی صورت گیرد، الان وزیر کشور مسؤول برگزاری انتخابات است.

وی بیان داشت: رهبری فرمودند رای حق الناس است، در انتخابات مجلس و خبرگان به این موضوع از سوی مجریان توجه شد، این از افتخارات ما بود، الان هم در سیاست های کلی انتخابات آمده و هم در لایحه پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: اگر کسانی تخلف کنند با متخلفان برخورد خواهد شد، این مساله در لایحه هم دیده شده است، تخلفات جرم محسوب خواهد شد. /924/پ202/ج

ارسال نظرات