۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۴۵۵۶۳۸
استاد حوزه علمیه:

نهضت امام حسین رگه های ادب افراد را به حد اعلای خود می رساند

حجت الاسلام فرهادی ادب یاران امام حسین(ع) را در درجه اعلا دانست و گفت: گرچه برخی از آنان سابقه خوبی هم نداشتند اما امام حسین(ع) در نهضت خود رگه های ادب در وجود افراد را بزرگ می کند، یاری نهضت سیدالشهدا(ع) می تواند مؤدبانه و یا غیر مؤدبانه باشد، امروز می توانیم به بهترین شکل نهضت اباعبدالله را یاری کنیم.
نهضت عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام جواد فرهادی، استاد حوزه علمیه، ظهر امروز در تکیه عزاداری مرحوم مشک فروش ‏اصفهان، گفت: بسیاری از شخصیتها در مکتب امام حسین(ع) ادب شدند، تعبیر علامه طباطبایی از ادب، هیأت نیکویی است که فعل مشروع برآن قرار می گیرد، فعل مشروع مانند نماز و روزه و عزاداری است، اما افعال نامشروع مانند دزدی و خیانت تحت هیچ شرایطی نمی تواند مؤدبانه باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اما فعل مشروع می تواند مؤدبانه و یا غیر مؤدبانه باشد، خواندن نماز با حالت خشوع و توجه و در اول وقت مؤدبانه است، اما نماز با عجله و در آخر وقت مؤدبانه نیست، اما ظلم به خلایق چون مشروع نیست اصلاً نمی تواند مؤدبانه باشد، افرادی که می خواستند اباعبدالله(ع) را در کربلا و قیام امام حسین(ع) یاری کنند می توانستند همه شرایط خوب و مثبت را در خود جمع کنند تا یاری امام زمان(ع) در آنها مؤدبانه تر باشد.

وی افزود: امروز هم ما می توانیم برای یاری نهضت امام حسین(ع) خودمان را مؤدب کنیم، قیام سیدالشهدا(ع) به تهضت تبدیل شد، امروز وظیفه روحانیان اینست که نهضت امام حسین(ع) و نهضت امام خمینی(ره) را تبیین کنند، ما می توانیم به بهترین شکل نهضت امام حسین(ع) را یاری کنیم.

حجت الاسلام فرهادی اظهار داشت: «عبدالله ابن حر جعفی» وقتی امام حسین(ع) به خیمه او  رفت بی ادبی کرد و در جواب اباعبدالله(ع) شمشیر و اسب خود را به امام(ع) پیشنهاد داد و امام(ع) را یاری نکرد، عبدالله بعد از واقعه عاشورا به مختار و سپس به زبیریان پیوست و نهایتاً هم دیوانه شد و خودش را در دریا انداخت و غرق شد.

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: اما اندک یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا به بهترین نحو و هیأت امام(ع) را یاری کردند و نهایت ادب را داشتند، گرچه برخی از آنان سابقه خوبی هم نداشتند، امام حسین(ع) اگر رگه هایی از ادب در وجود کسی باشد آن را می گیرد و در نهضت خودش آن را بزرگ می کند و به درجه اعلای ادب می رساند.

وی اظهار داشت: مسلم ابن عقیل(ع) وقتی نامه امام حسین(ع) را از مکه به کوفه می برد ادب را رعایت کرد که باید ابعاد آن به بحث گذاشته شود، بسیاری از ما در مقطع کنونی آدمهای خوبی به نظر می رسیم که پیرو مکتب امام حسین(ع) هستیم، اما آلودگیهایی در وجود افراد هست که به وقتش رو می آید و خودش را نشان می دهد، اگر انسان بتواند در زمان خودش این آلودگیها را تطهیر کند و از این بحران به خوبی عبور کند، سعادتمند می شود، این فرآیند در مسیر یاری رساندن افراد به اباعبدالله(ع) هم وجود داشت. /869/202/ب3

 

 

 

ارسال نظرات