۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۴۵۵۶۷۲
استاد حوزه علمیه مشهد مطرح کرد؛

اهتمام وعاظ و مداحان به معرفت افزایی در مجالس حسینی

حجت الاسلام رضایی تهرانی در حرم امام رضا(ع) گفت: مدیران، سخنرانان و مداحان همه به این موضوع اهتمام ورزند که مهم ترین دستاورد محافل حسینی را معرفت افزایی و بالابردن سطح شناخت قرار دهند.
حجت الاسلام رضایی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه مشهد، امروز در سلسله برنامه های تبلیغی حرم مطهر رضوی ویژه محرم الحرام اظهار کرد: مهم ترین وظیفه محافل حسینی بالابردن سطح معرفت نسبت آموزه های الهی است، به بیان نبی مکرم اسلام(ص) هر کسی در مجلسی بنشیند و به معلوماتش افزوده نشود از خدا دور شده است بنابراین نمی شود انسان از خداوند دور و به امام حسین(ع) نزدیک شود.

وی تأکید کرد: مدیران، سخنرانان، شاعران، مرثیه سرایان، مداحان، ذاکران و مخاطبان به این موضوع اهتمام ورزند و همه دست به دست هم دهند که مهم ترین دستاورد محافل حسینی را معرفت افزایی و بالابردن سطح شناخت قرار دهند.

حجت الاسلام تهرانی خاطرنشان کرد: اگر مجالس و محافل ابی عبدالله(ع) فقط به تکثیر احساس، شور، شوق، ذکر توسل و گریه منحصر شود و خروجی معرفتی نداشته باشد، این تقرب اباعبدالله تقرب الهی نزدیکی نیست.

وی شناخت درس های نهضت امام حسین(ع) را یکی از راه های معرفت افزایی دانست و افزود: اباعبدالله الحسین(ع) در آخرین لحظات عمر خود با دشمنان خود چنین سخن گفته اند: «ای پیروان ابوسفیان اگر دین ندارید و از آخرت نمی ترسید لااقل در زندگی دنیایی خود آزادمرد و آزاده باشید» در واقع حضرت با این کلام به ما درس حرّیت و آزادگی می دهند.

استاد حوزه علمیه مشهد در ادامه سخنانش به تفاوت ساختار هدایت انسان با دیگر موجودات اشاره و بیان کرد: همه موجودات تسلیم خداوند هستند ولی انسان بر خلاف موجودات دیگر با به فعلیت رساندن استعداد مثبت یا منفی، شخصیتش را خود تعریف می کند.

حجت الاسلام رضایی تهرانی افزود: هدایت درونی و نهادینه شده در موجودات دیگر غریزه است اما در وجود انسان هدایت نهادینه نشده است بلکه انسان دارای دو استعداد مثبت و منفی است که فعلیت ندارد و خود می تواند تجلی نیکی یا بدی باشد.

وی با بیان اینکه نظام هستی دارای دو اصل خلقت و هدایت است، ادامه داد: هدایت در سراسر هستی از سوی خداوند صورت می گیرد، هیچ موجودی در نظام هستی حیران و سرگردان نیست، گیاهان، حیوانات، جامدات و نباتات همه بر اساس تدبیر الهی در مدار خود سیر می کنند.

وی با اشاره به اینکه این هدایت که درون موجودات نهادینه شده قابل تخلف و تخالف نیست، تصریح کرد: همه هستی مسیر حرکت خود را معصومانه و جبری طی می کنند بنابراین قدرت عصیان و تخلف ندارند، انتخابگر نیستند، نه پیامبر و نه شیطان دارند به عبارتی همانطور که شیطان بیرونی در آنها تأثیری ندارد نیازی هم به هادی ندارند./1308/202/ب3

ارسال نظرات