۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۴۵۵۷۶۹
کارشناس دینی:

ولایت ولی‌فقیه در عصر غیبت در راستای ولایت امام زمان است

کارشناسی دینی گفت: کسانی که بین ولایت ولی‌فقیه در عصر غیبت و ولایت امام زمان(ع) در عصر ظهور تفاوت قائل می‌شوند مسأله ولایت را به‌ خوبی درک و فهم نکردند.
حجت الاسلام سيد عبدالحميد شهاب، کارشناس مذهبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید عبدالحمید شهاب، کارشناس دینی شامگاه یک‌شنبه در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در دهه دوم محرم که در مسجد جامع نارمک برگزار شد، با اشاره به صفت دیگری از اصحاب سیدالشهدا(ع)، گفت: اصحاب سیدالشهدا(ع) ولایتمدار و شیعه اعتقادی بودند.

وی افزود: پیش از ولایتمداری انسان باید ولایت‌پذیر باشد، اسلام به معنای پذیرش ولایت حق است که خداوند آن را وجود اهل‌بیت(ع) از پیامبر(ص) سپس امیرمؤمنان علی(ع) تا حضرت ولی‌عصر(ع) محقق کرده است.

کارشناس دینی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) مبنی با اینکه در همه معراج‌هایی که ایشان تشریف بردند خداوند بعد از سفارش به توحید به ولایت امیرمؤمنان علی(ع) سفارش داشتند، بیان کرد: به‌ جز ولایت اهل‌بیت(ع) را پذیرفتن باطل است و حق نیست.

حجت‌الاسلام شهاب افزود: امام صادق(ع) فرمودند: ولایت ما اهل‌بیت(ع) تجلی ولایت الله است،  یعنی هر چه هست ظهور و بروز اندیشه الهی است، عمل صالح معرفت نسبت به ائمه معصومین(ع) است که اگر شیعه آن را کسب کرد سایر اعمال او هم پذیرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه پذیرش ولایت ائمه(ع) در عصر غیبت اهمیت بیشتری دارد، بیان داشت: برخی اشخاص در اثر اندیشه التقاطی و به این بهانه که ما فقط ولایت ائمه معصومین را قبول داریم و بعد از آن ولایت‌فقیه را نمی‌پذیرند به متدینین اهانت می‌کنند.

استاد حوزه علمیه افزود: آیا چنین اشخاصی از شیخ صدوق و شیخ مفید بیشتر می‌فهمند وقتی‌ که این دو از علی ابن اسحاق قمی به روایت از امام عسگری(ع) دارد که می‌فرماید «ای شیعیان هر وقت در احکام، مسائل اجتماعی، سیاست مدن و یا سایر مسائل در به‌ در شدید به فقهای امت من رجوع کنید».

حجت‌الاسلام شهاب در ادامه گفت: سند روایتی که از جانب علی ابن اسحاق قمی در باب ولایت‌فقیه بیان‌ شده آن‌ قدر محکم و متقن است که وقتی علما و مجتهدان آن را می‌بینند دهانشان بسته می‌شود، چگونه برخی به خود جرأت می‌دهند بر امر ولایت‌فقیه شبهه وارد کرده یا مسأله شورای فقاهت را پیش بکشند تا دست نائب امام زمان(ع) را ببندند.

وی افزود: امروز ولی‌فقیه آگاه به زمان، مدیر، مدبر، شجاع و .... است کسی نیست که ته صندوق‌خانه فتوی دهد بلکه او در محور ولایت امیرمؤمنان علی(ع) اندیشه امامت و ولایت را پیاده می‌کند.

کارشناس دینی با اشاره به اینکه ولایت‌فقیه ادامه و مجرای ولایت علوی است، گفت: کسانی که امروز در امر ولایت‌فقیه شبهه وارد کرده و نسبت به ولایت در عصر غیبت احساس مسؤولیت ندارند به بهانه‌های واهی آن را رد می‌کنند، هنگام ظهور هم در مقابل امام زمان(عج) خواهند ایستاد کما اینکه چنین اشخاصی در کربلا جلوی امام حسین(ع) ایستادند.

استاد حوزه علمیه افزود: اگر اصحاب سیدالشهدا(ع) صاحب‌ ولایت پذیری بودند به‌ این‌ علت بود که حقیقت ولایت امام را درک کرده بودند، آنها فهمیده بودند که ولی خدا به اذن الهی قدرت هدایت همه انسان‌ها دارد.

وی گفت: اگر امروز ما مقداری عقل، انصاف و وجدان خود را به کار بگیریم متوجه خواهیم شد که اندیشه ولایت ولی‌فقیه ترسیم‌گر ولایت الله است و بر همین اساس باید با قلم، اندیشه یا هر اقدام عملی دیگر حامی و پشتیبان او باشیم.

حجت‌الاسلام شهاب با بیان اینکه جامعیت رفتار ولی‌فقیه صرفاً در محدوده احکام ظاهری نیست، بیان داشت: طی سال جاری در مسأله حج، رهبر معظم انقلاب با صلابت حیدری خود در قبال تحویل ندادن اجساد شهدای منا چنان پاسخ دندان‌شکنی به شجره ملعونه خبیثه دادند که آنها را سرجای خود نشاندند، بی‌انصافی است که اگر بخواهیم بین ولایت در عصر غیبت و ولایت در عصر ظهور تفاوت قائل شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که در سال 61 هجری مقابل امام حسین(ع) ایستادند ولایت مدار نبودند./807/201/ب2

ارسال نظرات