۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۵۵۸۹۹
سخنران حرم رضوی:

آزادگی و آزادمردی، پیام امام حسین در آخرین لحظات زندگی است

استاد حوزه علمیه خراسان در حرم رضوی گفت: امام حسین(ع) در سخنان آخرین لحظات عمر دنیایی خود پیام حرّیت، آزادگی و آزادمردی دادند که به سیر و صیرورت موجودات در هستی اشاره دارد.
حجت الاسلام رضایی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه خراسان، امروز در سلسله برنامه های تبلیغی ـ مذهبی دهه دوم محرم حرم امام رضا(ع) با تبیین درسهایی از نهضت حسینی اظهار کرد: امام حسین(ع) در آخرین لحظات عمر دنیایی خود به یزیدیان گفتند: «اگر دین ندارید و از آخرت هم نمی ترسید، لااقل آزاده و آزادمرد باشید».

وی افزود: در واقع امام سه عنصر خدا مداری، آخرت ترسی و حرّیت را در این کلام خود مطرح می کنند که برای ما درس است.

حجت الاسلام رضایی تهرانی با اشاره به اینکه این کلام حضرت دارای مقدمه قرآنی و آن صیرورت موجودات است، بیان کرد: تمام هستی در سیر و صیرورت الی الله هستند و عاشقانه آن را طی می کنند، منظور سیر و حرکت در مکان نیست بلکه حرکت در وجود است.

وی تصریح کرد: از آنجا که تمام موجودات به غیر از انسان حرکت کمالی خود را به صورت جبری سیر می کنند، قدرت عصیان و تخلف ندارند در نتیجه در این صیرورت خدایی می شوند.

استاد حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: انسان در حرکت الهی خود انتخابگر است و برخلاف موجودات دیگر که یک سویه هستند در وجود انسان دو جهت مثبت و منفی قرار داده شده که الهام گرفته از تقوا و فجور است.

وی ادامه داد: از طرفی دو جاذبه بیرونی انسان را سمت خود می کشند؛ انبیا برای تقویت تقوای وجودی انسان و شیطانها برای تقویت فجور درونی او در تلاشند از این رو انسان دائم در یک جنگ درونی قرار دارد.

حجت الاسلام رضایی تهرانی بیان کرد: انسان در نقطه ای بین صعود و سقود قرار دارد؛ عمل صالح او را بالا می برد و عمل فاسد او را زمین می زند.

سخنران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: هر روز در نماز چندین مرتبه از خداوند می خواهیم ما را به صراط مستقیم رهنمون کند؛ راه کسانی که به آنها نعمت دادی نه کسانی که بر آنها غضب کردی، منظور از این نعمت صعود و  منظور از غضب، سقوط است.

گفتنی است، در ایام عزاداری سیدالشهدا بیش از 100 جلسه سخنرانی و 180 جلسه مرثیه سرایی در رواق ها و اماکن متبرکه حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می شود./202/1308/ب1

ارسال نظرات