۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۴۵۵۹۰۴
در حرم مطهر حضرت معصومه؛

صفات برگزیده مؤمن از منظر رسول اکرم تشریح شد

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) دل‌بسته و وابسته به امور دنیوی نبودن، گریه از خوف خدا را در زندگی زیاد کردن و تکبر و نخوت و خودپسندی را صفات برگزیده یک مؤمن از منظر رسول اکرم(ص) عنوان کرد.
نماز عید قربان در حرم حضرت معصومه س

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام جمشیدی امروز در مراسم عزاداری عمومی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد خشونت و آزار را در منظر اسلام حقیقی عملی حرام و مورد مذمت توصیف کرد و اظهار داشت: بر اساس نص دستورات اسلامی هیچ مسلمانی حق آزار مسلمان دیگر را ندارد؛ بنابراین در معارف اصیل اسلامی همسایه آزاری، همسر آزاری و فرزند آزاری به‌شدت مورد مذمت قرارگرفته است.

کارشناس برنامه‌های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه سفارش‌ها قرآن در زمینه توجه به یتیم و نگهداری از اموال و آزار نرساندن به یتیم شمار قابل‌توجهی از آیات و روایات را به خود اختصاص داده است، گفت: رسول اکرم(ص) فرمودند«خَيرُ بَيتٍ فِى المُسلِمينَ بَيتٌ فيهِ يَتيمٌ يُحسَنُ إِلَيهِ وَشَرُّ بَيتٍ فِى المُسلِمينَ بَيتٌ فيهِ يَتيمٌ يُساءُ إِلَيهِ أَنَا وَكافِلُ اليَتيمِ فِى الجَنَّةِ هكَذا؛ بهترين خانه‌های مسلمانان خانه‌ای است كه در آن يتيمى باشد و به او نيكى كنند و بدترين خانه‌های مسلمانان خانه‌ای است كه در آن يتيمى باشد و با او بدى كنند، من و سرپرست يتيم در بهشت مانند دو انگشت همراهيم.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه خداوند متعال در گزاره‌های دین مبین اسلام حقوق کودکان را از احکام دارای اولویت قرار داده است، ابراز داشت: درسیره پیامبر اکرم(ص) آمده است که«رسول اکرم(ص) با کودکان بسیار مهربان بودند، کودکان را در آغوش می‌گرفت و به آنان احترام می‌گذاشت هرگاه در راه با کودکان روبرو می‌شدند به احترام آن‌ها می‌ایستاد، آن‌ها را در آغوش می‌گرفت و بر پشت و شانه خود سوار می‌کرد و به اصحاب توصیه می‌کرد که چنین کنند.»

وی ادامه داد: در اسناد تاریخی در ذیل این مطالبه به صراحت آمده است که کودکان چنان خوشحال می‌شدند که هیچ‌گاه خاطره آن را فراموش نمی‌کردند گاه مادری کودک خود را به رسول‌الله(ص) می‌داد تا برای او دعا کند و اتفاق می‌افتاد که کودک لباس رسول خدا(ص) را خیس می‌کرد و مادر شرمنده و ناراحت می‌شد. در این هنگام رسول خدا(ص) می‌فرمود خیس شدن جامه من اهمیتی ندارد تطهیر می‌کنم».

حجت‌الاسلام جمشیدی با بیان اینکه در احکام اسلام حتی آسیب رساندن به حیوانات مورد مذمت قرارگرفته است، عنوان داشت: از رسول اعظم(ص) نقل شده است كه فرمودند«زنى بدکاره، سگ تشنه‌ای را ديد كه بر سر چاهى له‌له می‌زند و چيزى نمانده بود كه از تشنگى هلاك شود. آن زن كفش خود را درآورد و آن را به روسرى خود بست و به‌وسیله آن از چاه آب كشيد و سگ را سيراب كرد. خداوند به خاطر احسان به اين حيوان، گناهان او را آمرزيد».

وی ادامه داد: در جایی دیگر رسول اکرم(ص) فرموده است«شبانگاهان جوجه را از آشیانه‌اش بيرون نياوريد و پرنده را هنگام خوابش براى سربریدن، از لانه بيرون نياوريد تا صبح شود. مردى سؤال كرد كه هنگام خوابش چه وقتى است آن حضرت فرمود: شب، هنگام خواب اوست. بنابراين، شبانه به سراغش نرويد تا صبح شود؛ و همین‌طور بچه‌هاى كوچك پرندگان را كه هنوز پر درنیاورده و نمی‌توانند پرواز نمايند، از لانه‌شان درنیاورید و شكار نكنيد! بگذاريد تا هر زمان كه قدرت پرواز پيدا كردند، آن‌وقت تير و كمانتان را براى شكار آن‌ها برداريد.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام یتیم‌نوازی را معیار مؤمن در فضائل اخلاقی توصیف فرموده‌اند، گفت: رسول گرامی اسلام(ص) فرموده‌اند«من بچه‌ها را به دلیل پنج صفت دوست دارم اول آنکه بسیار گریه می‌کنند و دیده گریان کلید بهشت است، دوم آنکه با خاک‌بازی می‌کنند، سوم آنکه با یکدیگر دعوا می‌کنند ولی زود آشتی کرده و کینه به دل نمی‌گیرند، چهارم، چیزی برای فردا ذخیره نمی‌کنند چون آرزوی دور و دراز و طمع طولانی ندارند و پنجم خانه می‌سازند و سپس خراب می‌کنند»

وی ادامه داد: از این حدیث می‌توان دل‌بسته و وابسته به امور دنیوی نبودن، گریه از خوف خدا را در زندگی زیاد کردن و تکبر و نخوت و خودپسندی را صفات برگزیده یک مؤمن از منظر رسول اکرم(ص) دانست./837/پ202/ی

ارسال نظرات