۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۴۵۵۹۱۵
کارشناس مذهبی:

مشکل جامعه امروزی سست بودن اعتقادات است

کارشناس مذهبی گفت: اگر انسان خدا را شاهد بر اعمال، رفتار و گفتارش ببیند هیچگونه مشکلی در زندگی برای او پیش نخواهد آمد و از هیچ چیز و هیچکسی جز خدا نخواهد ترسید؛ اما مشکلات امروز جامعه ما به چند علت برمی گردد که یکی از مهمترین علل آن سست بودن اعتقادات است.
مشکل جامعه امروزی سست بودن اعتقادات است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، حجت الاسلام صادق صلواتی لحظاتی پیش در مسجد الزهرا(س) شهر اراک و در جمع عزاداران سالار شهیدان، ابراز کرد: اگر انسان خدا را شاهد بر اعمال، رفتار و گفتارش ببیند هیچگونه مشکلی در زندگی برای او پیش نخواهد آمد و از هیچ چیز و هیچ کسی جز خدا نخواهد ترسید؛ اما مشکلات امروز جامعه ما به چند علت برمی گردد که یکی از مهمترین علل آن سست بودن اعتقادات است.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) زیارت نامه ای را در رابطه با امام حسین(ع) دارد، افزود: بیشتر زیارت نامه هایی که در رابطه با معصومین وجود دارد از زمان امام صادق(ع) است و در این زیارت نامه بعضی از صفات را به امام حسین(ع) نسبت می دهند و بعضی از صفات را از ایشان گرفته اند.

کارشناس مذهبی اظهار داشت: در این زیارت نامه امام صادق(ع) می فرماید: «یا جدّا تو در راه رسیدن به حق از خود سستی نشان ندادی و به راه باطل میل پیدا نکردی و در راهی که انتخاب کرده بودی محکم و استوار ماندی»؛ لذا صفاتی همچون سست بودن که هرگز در امام وجود نداشته از امام حسین(ع) گرفته شده و استوار بودن در راه حق که از صفات بارز ایشان است به امام حسین(ع) نسبت داده شده تا برای ما نیز این صفات الگو و اسوه ای در زندگی باشند.

حجت الاسلام صلواتی ادامه داد: گاهی انسان می داند کاری را نباید انجام دهد مثلا در هنگام عصبیت نباید ناسزا بگوید اما باز هم با این توجیه که می دانم ناسزا گفتن بد است اما نمی توانم نگویم این کار را انجام می دهد یا می داند نماز اول وقت خوب است اما در ادای آن سستی می کند و اینها همه به اعتقادات ما برمی گردد.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه اگر انسان خدا را شاهد بر اعمالش ببیند مشکلی برایش پیش نمی آید و دیگر اعتقاداتش سست نخواهد بود، تصریح کرد: مشکل مردم جامعه امروز ما ضعیف بودن اعتقادات است، اینکه ما اصلا در زندگی به مطالعه کتاب های مربوط به توحید کمتر میل نشان می دهیم و اینها همه از سست بودن اعتقاداتمان است.

حجت الاسلام صلواتی افزود: در کربلا وقتی شب عاشورا امام حسین(ع) به یارانشان فرمودند بروید و نمانید حضرت عباس(ع) و دیگر یاران امام حسین(ع) فرمودند: اگر به ما عمر ابدی هم بدهند باز هم دست از تو ای حسین(ع) برنمی داریم و این نمونه ای از اعتقادات استوار اصحاب امام حسین(ع) در کربلا است.

کارشناس مذهبی گفت: از دیگر مشکلات جامعه امروز وابستگی به پست، مال و یا زن و فرزند است، یعنی انسان تا زمانی که وابستگی دنیوی داشته باشد از انجام بسیاری امور باز خواهد ماند، دیگر اینکه مردم امروزه به دنیا چسبیده اند و در انجام اعمال خیر تعلل می کنند.

حجت الاسلام صلواتی خاطرنشان ساخت: امروزه مردم بیشتر به تشریفات و تجملات در زندگی علاقه پیدا کرده و به همین دلیل نیز از بسیاری امور خوب و پسندیده همچون صله رحم، انجام اعمال خیر و خداپسندانه، کمک به نیازمندان و غیره باز مانده و یا در انجام آنها بسیار تأخیر می کنند.

کارشناس مذهبی ادامه داد: افراد معتاد به نیازهای غیر اولیه وابسته می شوند؛ چون نیازهای اولیه انسان آب، هوا و غذا است اما این افراد به نیازهای غیرضروری وابسته شده و اعتیاد پیدا کرده اند، حال شرح زندگی تشریفاتی امروزی ما نیز همچون این افراد است.

حجت الاسلام صلواتی بیان داشت: امروزه به سبب زیاد شدن تجملات و غیر واجب ها در زندگی، افراد به جای ترس از خدا، ترس از چک، دزد، طلبکار و یا پلیس را با خود دارند و این به دلیل این است که انسان ها در شرایط کنونی نگاهشان از آسمان به زمین و از خدا به دستان بنده خدا دوخته شده است.

کارشناس مذهبی با اشاره به داستان آدم و حوا، یادآور شد: آن کسی که از بهشت رانده شده ابلیس و یک نفر است، اما شیطان سبب وسوسه آدم و حوا شد و شیطان به هر موجود اختلاف افکنی اطلاق می شود و خداوند در قرآن کریم می فرماید: ما در آدم هیچ اراده ای در برابر شیطان ندیدیم؛ از این رو انسان باید با ترس از خدا بیشتر به سوی خدا برود تا در زندگی با مشکلات کمتری مواجه باشد./842/202/ب2

ارسال نظرات