۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۴۵۶۰۰۹

بایسته‌ها و الزامات پژوهش در نگاه آیت الله علیدوست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از شرایط پژوهش موفق را به روز بودن آن دانست و گفت: پژوهشگر باید آن مسئله‌ای را که نسبت به آن دغدغه دارد و متناسب با روز است انتخاب کند و بر روی آن کار کند تحقیق موفق باید به روز بوده یعنی زمان آگاهی در آن دخیل باشد.
آیت الله علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در مراسم افتتاحیه اولین دوره جشنواره علامه حلی استان قزوین که با حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه قزوین در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد با اشاره به برجستگان و فرزانگان علوم حدیثی و فقهی گفت: یکی از افراد شاخص در این زمینه ابوعبدالله قزوینی است که از علمای اهل سنت است  کتاب معروف وی ابن ماجد است که از پژوهش های ماندگار در جهان و از صحاح ششگانه اهل تسنن است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر کتاب‌های این خطیب قزوینی صدها سال در زمره کتاب‌های درسی حوزویان قرار گرفته است افزود: ابن فارس پدیده آورنده کتاب مقاییس الغة است که این کتاب به طور کامل جنبه ابتکاری دارد و نشان دهنده این بوده است که این شخصیت بزرگ علمی به طور ویژه و خاص با تکنولوژی لغت آشنا بودن است.

آیت الله علیدوست با اشاره به سایر چهره‌های ماندگار در عرصه علم و پژوهش خاطرنشان کرد: از قرن نخست تا قرن یازدهم افرادی هم چون ملا خلیل قزوینی، ملاصدرا، میرفندرسکی، شیخ بهایی افرادی بوده‌اند که از علوم و دانش‌های برجستگان و علمای آن دوران بهره‌های زیادی را بن دست آوردند.

نخستین شرط پژوهش موفق، اخلاص است

وی با اشاره به بایسته‌ها و ملزومات پژوهش گفت: نخستین شرط پژوهش موفق، اخلاص است یعنی اینکه انسان اثری را که به وجود می‌آورد مخلصانه باشد در طول تاریخ کتاب‌های زیادی در ارتباط با فقه نوشته شده از جمله کتاب جواهر الکلام که تبدیل به اثری ماندگار می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه شرط دوم یک پژوهش موفق را به روز بودن آن دانست و تصریح کرد: پژوهشگر باید آن مسئله‌ای را که نسبت به آن دغدغه دارد و متناسب با روز است انتخاب کند و بر روی آن کار کند تحقیق موفق باید به روز بوده یعنی زمان آگاهی در آن دخیل باشد.

وی  عامل سوم در یک پژوهش موفق را قدم به جلو گذاشتن پژوهش دانست و خاطرنشان کرد: با وجودی که از گذشته تا کنون هزارها مقاله و کتاب و پایان‌نامه توسط پژوهشگران نوشته شده است اما در مقابل حجم آثار بسیاری از آنها قدم به جلو نیست بلکه خیلی از آثار قدم به عقب است و در واقع همان تکرار حرف‌های گذشتگان است.

آیت الله علیدوست با اشاره به روایتی پیرامون امر پژوهش اظهار کرد: در روایتی از امام معصوم آمده است که زمانی که برای پژوهش قیام می‌کنید تلاش کنید کار را به سمت جلو و رسیدن به هدف پیش ببرید تا به نتیجه قطعی برسد.

وی در پایان گفت: در پژوهش آنچه که مهم است کیفیت کار پژوهشی است نه کمیت ظاهری؛ پژوهشگر باید بداند که علم و دانش تمام شدنی نیست و باقی خواهد ماند محققان باید تلاش کنند که علوم باقیمانده را به جلو ببرند و قدم‌های خود را در این زمینه جدی‌تر و محکم‌تر بردارند./873/پ202/ج1

ارسال نظرات