۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۴۵۶۱۱۷
قائم‌ مقام معاونت سیما:

تعلیم و تربیت بر مبنای الهی ضرورت تمدن نوین اسلامی است

قائم‌ مقام معاونت سیما گفت: در تمدن نوین اسلامی باید کودکان بر اساس انسان‌شناسی الهی تعلیم و تربیت شوند در این زمینه ادبیات اسلامی ما مشحون از اطلاعات تعلیم و تربیتی است.
پورحسین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رضا پورحسین قائم‌مقام معاونت سیما، امروز در مراسم رونمایی سایت فرزند پرتال (پرتال جامع تربیت کودکان و نوجوانان)، که در تالار ایوان شمس برگزار شد، گفت: موضوع کودک سرنوشت جامعه است.

وی با اشاره به اینکه تربیت معماری انسان است، عنوان کرد: کسی که در کار تعلیم و تربیت انسان قرار می‌گیرد معماری انسان انجام می‌دهد، بنابراین نیاز به نقشه راه یعنی دستورهای تعلیمی و تربیتی برخاسته از دین دارد.

قائم‌مقام معاونت سیما، با غلط دانستن دیدگاه جبهه غربی مبنی بر اینکه انسان لوح سفیدی است، اظهار داشت: در نگاه فطری نگر ما کودک لوح سفید نیست، بلکه بالقوه زاده می‌شود که اگر درست تربیت نشود به کمال نمی‌رسد.

پور حسین افزود: کودک وقتی زاده می‌شود خداوند او را پر خلق می‌کند کار ما باغبانی است که باید بدانیم آب تربیت را کی به چه اندازه به آن بدهیم، کودکان وقتی زاده می‌شوند فطرتاً نیکو دوست و خدا گرا هستند اگر در محیط مناسب قرارگرفته و خوب پرورش یابند رشد یافته و افزایش خواهند داشت.

وی در ادامه بیان داشت: کودک فطرتاً میل به کمال و تعادل داشته و خود را به سمت سازگاری، نیکی و عدالت می‌کشاند، اگر انسانی به سمت بی‌عدالتی می‌رود به علت درست‌کار نکردن باغبان است.

قائم‌مقام معاونت سیما، بابیان اینکه در عرصه تعلیم و تربیت ما از نحوه باغبانی انسان آگاهی لازم را نداریم، گفت: ادبیات اسلامی ما مشحون از اطلاعات تعلیم و تربیتی اما بدون تدوین است، ما روی ثروتی قرار گرفتیم که پاس نمی‌داریم و آن را آموزش نمی‌دهیم؛ وقتی مردم آموزش نمی‌بینند آموزش‌های آن‌سوی مرزها را می‌پذیرند.

پور حسین بابیان اینکه ما باید مبانی تعلیمی و تربیتی بومی خود را بیشتر بشناسیم، گفت: اگر چنین اتفاقی رخ دهد والدین و مربیان بیشتر تشنه شده و بعد از یک مدت نسلی پویا خواهیم داشت.

وی بابیان اینکه باید برای کودکان در کشور متولی وجود داشته باشد، عنوان کرد: برخی در این حوزه کار می‌کنند اما جبهه تربیتی که صرفاً به کودک و نوجوان فکر کرده و برای آن کار کند وجود ندارد، بااین‌وجود با حرکات خودجوش صورت گرفته می‌توان امیدوار بود که آینده بهتری داشته باشیم.

قائم‌مقام معاونت سیما، با اشاره به اینکه ما باید به سمت تمدن نوین اسلامی برویم، اظهار داشت: تمدن نوین اسلامی دو بال دارد یک بال آن گفتمان علمی و اندیشه بوده و بال دیگر آن سبک زندگی ایرانی اسلامی است؛ که در قسمت رشد علمی کارهای خوبی صورت گرفته است اگرچه عمق آن به جامعه نشان داده نشده است.

پور حسین در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه در بخش سبک زندگی ایرانی اسلامی نوعی وادادگی مشاهده می‌شود، که باید به داد آن رسید باید پایه‌های آن را بازنمایی کرده و بازگویی کنیم تا به حالت اول خود برگردیم؛ یکی از پایه‌های احیای سبک زندگی ایرانی اسلامی تعلیم و تربیت مبتنی بر انسان‌شناسی الهی است./201/807/ب1

ارسال نظرات