۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۴۵۶۱۴۴
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان؛

گریه بر مظلومیت پدر، از روش های مبارزه امام سجاد با بنی امیّه بود

معاون تبلیغی فرهنگی حوزه علمیه خراسان گفت: امام سجاد(ع) پس از شهادت امام حسین(ع) برای مبارزه با بنی امیّه و ظلم و طاغوت، روش های گوناگونی را انتخاب کردند که ‌یکی از آن ها گریه بر مظلومیت پدر بزرگوارشان بود.
فردوسی پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد فردوسی پور، معاون تبلیغی فرهنگی حوزه علمیه خراسان سه‌شنبه شب در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوی، اظهار کرد: امام سجاد(ع) بعد از شهادت امام حسین(ع) برای مبارزه با بنی امیّه و ظلم و طاغوت، روش های گوناگونی را انتخاب کردند که ‌یکی از آن ها گریه بر مظلومیت پدر بزرگوارشان بود.

حجت الاسلام فردوسی پور تصریح کرد: ایشان همچنین با سخنان، کلمات و گفته های خویش به تبیین ارزش ها و مبانی دین و مسیری که امام حسین(ع) در  آن حرکت کرد، پرداختند؛ موضوعاتی که توجیه و آشنایی مردم نسبت به آن‌ها از ضروریات جامعه بود.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در این مسیر به دنبال احیای روش و سبک زندگی پیامبر(ص) و اصلاح ناکارآمدی ها، پلیدی‌ها و دگرونی هایی بود که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در جامعه به وجود آمده بود؛‌ از این روی امام سجاد(ع) گفتار و رفتار خویش را مبتنی بر سبک زندگی و روشی که پیامبر(ع) و امامان قبلی در پیش گرفته بودند، قرار داد.

معاون تبلیغی فرهنگی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که امام سجاد(ع) در عرصه تبیین ارزشها و معارف دینی به آن پرداخته اند، موضوع رویگردانی انسان نسبت به مبانی و ارزشهای دینی و تبیین علتهای این کم توجهی است.

حجت الاسلام فردوسی پور خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در واقع از زبان ما خداوند را مورد خطاب قرار داده و در قالب دعای ابوحمزه ثمالی به بیان علتهای کاهش توجه و ذوق و شوق و همچنین کاهلی و کسالت انسان در هنگام نماز، مناجات و گفت‌وگوی با خداوند می پردازد.

وی تأکید کرد: ایشان در بیان علتهای کم‌توجهی انسان نسبت به خداوند، می فرمایند این کم‌توجهی شاید به دلیل رویگردانی خداوند از انسان و رها و واگذار کردن انسان به حال خود و یا صداقت نداشتن انسان، یکی نبودن گفتار و رفتارش و در نتیجه پیروی از شیطان و هوای نفس و حرکت خلاف جهت شریعت و تکلیف الهی باشد.

معاون تبلیغی فرهنگی حوزه علمیه خراسان افزود: امام سجاد(ع) یکی دیگر از علتهای سهل انگاری و سستی در عبادت را، غفلت، ناسپاسی و ناشکری در برابر نعمتهای الهی و کفران نعمت بیان می کنند.

حجت الاسلام فردوسی پور با بیان اینکه کفران نعمت یکی از عوامل عدم تکامل ومانع رشد انسان است، اظهار کرد: اینکه انسان نسبت به خلقت موجودات عالم از سوی خداوند و تأمین نیازهای آن‌ها آگاه باشد، بخشی از شکر نعمت را به جا آورده است.

وی تصریح کرد: طبق روایات، کفران نعمت جزو گناهانی است که عقوبتش به سرعت گریبان‌گیر انسان می شود؛ کفران نعمت به معنای سرپوش گذاشتن و ندیدن نعمت‌های خداوند است، بنابراین باید با دقت بیشتری به نعمت‌های الهی که روزمرگی آنها را از دید ما پنهان کرده است، توجه کنیم.

معاون تبلیغی فرهنگی حوزه علمیه خراسان به بیان پیامدهای کفران نعمت و کوتاهی در شکرگذاری از خداوند پرداخت و ابراز کرد: زوال و سلب نعمت اولین و سریعترین پیامد و عقوبت کفران نعمت است و سپس انسان غافل باید منتظر دوری از پروردگار و از سلب معرفت و شناخت نسبت به خداوند باشد.

حجت الاسلام فردوسی پور به راههای پرورش سپاسگزاری نسبت به نعمتهای الهی اشاره و اظهار کرد: افزایش معرفت نسبت به خداوند، مطالعه و افزایش سطح اعتقادی و عبادی، توجه به خلقت انسان و خصوصیات و ظرافتهای جسم و بررسی نعمتهای الهی در اطراف و استفاده صحیح از آنها میتواند منجر به تقویت روحیه سپاسگذاری از خداوند شود./1308/202/ب2

ارسال نظرات