۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۴۵۶۱۴۸
تفسیر سوره احزاب(11)

جنگ احزاب تابلویی از قدرت لایزال حق است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه جنگ احزاب تابلویی از قدرت لایزال حق است، گفت: در جنگ احزاب، خداوند جلوه ای از قدرت نمایی خود برای شکست دشمن و پیروزی لشکر دین و مسلمانان دارد.
حجت الاسلام رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در یازدهمین جلسه تفسیر سوره احزاب در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد با اشاره به آیه 24 «لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا»، تبیین کرد: خدای متعال به همه گروه ها صادقان، مؤمنان و منافقان جزا و پاداش می دهد، کسی که مؤمن است جزایش صدق و منافق عذاب و کیفر دارد.

وی تصریح کرد: خداوند غفور و رحیم است حتی برای منافقان هم راه توبه و انابه گشوده شده است چنانکه در آیات قبل خواندیم اگر شاکر باشید بر شما افزوده می شود منظور زیاد شدن جان و جایگاه انسانیت است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه سن و سال جسم با سن روح و روان متفاوت است، عنوان کرد: جوانانی که با روح بلند و ملکوتی خود به تمام مظاهر دنیا پشت پا زده و به امر رهبرشان در جبهه با دشمن می جنگند، حقیقت وجودی و انسانیت این جوان بیش از سن و سال جسمی اوست.

وی در تفسیر آیه 25 «َرَدَّ اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنَالُوا خَيْرًا وَكَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ وَكَانَ اللَّهُ قَوِيًّا عَزِيزًا» اظهار کرد: خداوند کافران را با دلی پر از خشم و غیظ بازگرداند و خیر به آنها نرسید؛ منظور از خیر که خدای متعال از لسان کافران می گوید یعنی نابودی دین اسلام است که نصیبشان نشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: خیر برای کافران را می توان به مال و غنایم جنگی تفسیر کرد که با دست خالی برگشتند و خیری به آنها نرسید نه نابودی دین نه چیزی از مال دنیا.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: مؤمنان گمان می کنند که خود قتال می کنند اما در حقیقت پیروزی در جنگ از سوی خدا بود؛ هم برگرندان کافران و هم برداشتن زحمت جنگیدن هر دو را خدا برداشت.

وی با بیان اینکه برای عزیز شدن فقط باید در خانه خدا رفت که عزت در دست اوست، عنوان کرد: سرچشمه قدرت و عزت خداست، از همبستگی احزاب کفار و فتنه گران هراس نداشته باشید، فراز و نشیب در زندگی و جنگ و ستیز از اراده الهی خارج نیست

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به آیه 26 «وَأَنْزَلَ الَّذِينَ ظَاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ صَيَاصِيهِمْ وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقًا تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِيقًا» بیان کرد: احزاب تصورشان بر این بود قلعه های محکمی که ساخته بودند شکست ناپذیر است، آنها به لحاظ فیزیکی بر مسلمانان تسلط داشتند زیرا هم از بالا و هم از پایین شهر مدینه آنها را محاصره کرده بودند که این باعث می شد مؤمنان هم کمی دلواپس باشند.

وی افزود: کسانی که از مشرکان مکه پشتیبانی و حمایت می کردند، خداوند پایین آورد و در قلب های آنان از قدرت مسلمانان رعب و وحشت قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه جنگ احزاب تابلویی از قدرت لایزال حق است، ابراز کرد: در جنگ احزاب، خداوند جلوه ای از قدرت نمایی خود برای شکست دشمن و پیروزی لشکر دین و مسلمانان دارد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اسرائیل که مدعی ارتش های قوی جهان است، قطعا حمایت جدی ساز و برگ نظامی از سمت آمریکایی و اروپایی ها را دارد و با وجود در اختیار داشتن پیچیده ترین سلاح های نظامی و جنگی از حزب الله شکست خورد.

وی مطرح کرد: حزب الله به لحاظ نیروی زمینی، هوایی و دریایی چندان قوی نبودند اما چون ایمان داشتند هر یک نفر از آنها توان رویایی با هزاران نفر اسرائیلی داشتند، این بود که خداوند در جنگ 33 روزه در دل اسرائیلی ها با وجود امکانات و تجهیزات نظامی رعب و وحشت قرار داد که دستان خود را به علامت تسلیم بالا بردند و آتش بس را پذیرفتند.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با محور سوره احزاب، سه شنبه هر هفته پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت وی، در ایوان مقصوره مسجد گوهر شاد برگزار می شود./201/1308/ب1

ارسال نظرات