۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۵۶۱۷۳
آیت الله طباطبایی نژاد در دیدار وزیر اقتصاد:

بی‌‌تدبیری، بیش از دشمن به کشور آسیب می‌رساند/ تصمیمات دولت بر پایه عدل و انصاف باشد

نماینده ولی فقیه در اصفهان بر لزوم رعایت حال اقشار مختلف مردم در تصمیمات دولتی تأکید کرد و با بیان این‌که تصمیمات دولت اسلامی باید بر پایه عدل و انصاف باشد، گفت: بی تدبیری بیش از دشمن به کشور آسیب وارد می‌کند.
آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی از برخورد برخی ارگانها و دستگاه های دولتی در مواجهه با مردم و کسبه گلایه کرد و اظهار داشت: قانون ها و تصمیمات ما باید بر پایه انصاف و دستورات اسلام باشد، نه این که صرفا منافع دولت لحاظ شود.

آیت الله طباطبایی نژاد به توصیه های حضرت علی(ع) به فرمانداران خود درباره اخذ مالیات اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت نفت، رکود اقتصادی یا وابستگی اقتصاد به نفت نباید سبب شود که فشار بیشتری به مردم بیاوریم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جریمه های سنگینی که برای عدم پرداخت مالیات یا اظهارنامه مالیاتی لحاظ می شود، گاها کسبه را با مشکلات فراوانی روبرو می کند در حالی که تعمدی در عدم پرداخت مالیات نداشته اند.

امام جمعه اصفهان به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) فرماندار خود را منع می کنند که هزینه های حکومت را از مردم دریافت کند، از این رو برای جبران کاهش قیمت نفت، به جای فشار آوردن به مردم تمرکز خود را بر سیاستهایی بگذارید که سبب افزایش تولید شود و در نتیجه بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور مرتفع خواهد شد.

وی بر ساماندهی سودهای بانکی تأکید کرد و افزود: بهترین روش این است که بانکها به سمت اعطای تسهیلات قرض الحسنه حرکت کنند و دریافت و پرداخت سود را از بانکها حذف کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تأکید کرد: با این روش پس انداز مردم وارد چرخه اقتصادی کشور می شود و رونق اقتصاد و کسب و کار به تبع دریافت مالیات ها به نفع خود دولت خواهد بود.

آیت الله طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: برخی کشورها در قبال نگهداشتن پول در بانک از مردم حق الزحمه دریافت می کنند و این در حالی است که بانکهای ما برای جذب سرمایه های مردم در پرداخت سود با یکدیگر مسابقه گذاشته اند.

امام جمعه اصفهان از افزایش بانک های خصوصی نیز انتقاد کرد و افزود: پیاده کردن سیاستهای اصل 144 قانون اساسی ضروری است، اما نباید برخی مجموعه های استراتژیک و حیاتی کشور مانند بانک ها و پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شود، چرا که سرمایه کشور در بخش خصوصی بلوکه می شود و متأسفانه با ضعفهایی که در بخش نظارت داریم، دست دولت در میدانهای سخت اقتصادی خالی می شود.

وی برخی بدسلیقگی ها در عمل به قانون را عامل نارضایتی مردم دانست و گفت: اگر دریافت مالیات ارزش افزوده لازم است چرا این مبلغ را روی مبلغ اجناس اضافه نمی کنید؟ وقتی مردم متقاضی خرید جنسی هستند که مبلغ مشخصی دارد، به راحتی پرداخت می کنند، اما وقتی می بینند مجبور به پرداخت مبلغی بیشتر از ارزش کالا هستند، نه تنها موجبات نارضایتی آنها را فراهم می کند، بلکه راه فرار از قانون را برای برخی فراهم می کند، تا بدون صدور فاکتور اجناس خود را با مبلغ کمتری به فروش برسانند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: یکی دیگر از انتقاداتی که به قانون وارد است، دریافت بیمه ساختمانی از پیمانکار یا صاحب ملک است، چرا که بابت دریافت این حق بیمه خدمتی به او ارائه نمی شود.

آیت الله طباطبایی نژاد اذعان داشت: توجیه مسؤولان برای دریافت این حق بیمه این است که می خواهند همه کارگران را تحت پوشش بیمه قرار دهند، این وظیفه دولت است و نباید برای تأمین  بودجه از مردم هزینه ای دریافت شود و دریافت آن شرعاً حرام است.

امام جمعه اصفهان تأکید کرد: این دغدغه ای است که بنده سالهاست مطرح می کنم و هنوز مشکلات قانونی آن مرتفع نشده است، ما نباید برای تأمین هزینه های دولت به هر روشی متوسل شویم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان این مطلب که بی تدبیری های خودمان بیش از آمریکا به مملکت آسیب وارد می کند، افزود: سختگیری های بی مورد در گمرک و اخذ مبالغ سنگین بستر را برای افزایش کالاهای قاچاق فراهم و موجبات نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان به مشکلات استان اصفهان اشاره کرد و گفت: کمک کردن به واحدهای صنفی و کارخانجاتی که در زمان رکود از فعالیت باز ایستاده اند، کار خوبی است، اما به دنبال ارائه آمار و ارقام نباشید و به اندازه ای به هر واحد کمک کنید که بتواند به چرخه اقتصادی کشور بازگردد و تا رسیدن به زمان سوددهی با مشکل دیگری روبرو نشود.

آیت الله طباطبایی نژاد مشکل آب را مهم ترین مشکل مردم استان دانست و اظهار داشت: کشاورزان شرق اصفهان علی رغم داشتن حقابه، به دلیل کمبود آب هیچ سهم آبی دریافت نمی کنند و زمینهای کشاورزی آن منطقه عملاً بلا استفاده مانده است، از این رو لازم است رایزنی های لازم برای مستثنا شدن این منطقه از قوانین تغییر کاربری زمینهای کشاورزی انجام شود تا مردم بتوانند برای امرار معاش خود راه چاره ای پیدا کنند.

طیب نیا: برخی محدودیت های ناشی از تحریم برداشته نشده است

در ابتدای این دیدار علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی به ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته پرداخت و گفت: دشمن جنگ تحمیلی را ابزاری برای غلبه بر اراده مردم قرار داد اما با عزم راسخ و روحیه ایثارگری مردم ایران روبرو شد و این دفاع 8 ساله موجبات پایداری کشور را فراهم کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی اظهار داشت: دشمنان جمهوری اسلامی ایران پس از این که دیدند نمی توانند با جنگ بر مردم توفیق آیند، به دنبال آسیبهای حوزه اقتصادی گشتند و از این مجرا نبردی بی سابقه را با ملت ایران شروع کردند و بی سابقه ترین تحریمها را علیه ایران استفاده کردند.

طیب نیا خاطر نشان کرد: وابستگی به نفت و آسیب پذیری اقتصاد ایران نسبت به فشارها و تکانه های خارجی و نقش مهمی که نفت در اقتصاد ایران بازی می کند، آسیبهایی بود که دشمن با بهره گیری از سلاح علم و آگاهی از آن استفاده کرد و نقطه تمرکز تحریمهای خود قرار داد.

وی با بیان این مطلب که این تحریم ها در حدی گسترده بود که می توانست هر نظامی را به زانو در آورد، ابراز کرد: خوشبختانه ملت ایران با رهبری داهیانه مقام عظمای ولایت و با همان روحیه ایثارگر و گذشت توانستند در برابر این جنگ اقتصادی نیز مقاومت کنند و بر اصول خود بمانند.

وزیر اقتصاد و دارایی بازگشت آرامش به اقتصاد کشور و رشد اقتصادی را دلیل اصلی تسلیم شدن دشمنان در مذاکرات دانست و گفت: دشمن در مذاکرات تسلیم اراده ملت ایران شد و با به رسمیت شناختن حقوق مسلم ملت در بهره برداری از انرژی صلح آمیز هسته ای، تحریمهای ظالمانه خود علیه ایران را متوقف کرد.

طیب نیا تأکید کرد: اگر چه ایران صادقانه به تعهدات خود عمل کرد، طرفهای مذاکره کننده تعهدات خود را به صورت کامل عملی نکردند و هنوز برخی محدودیت های ناشی از تحریم برداشته نشده است.

وی اظهار داشت: در دولت مصمم هستیم که مسیر اقتصاد مقاومتی را ادامه دهیم و نقاط ضعف اقتصادی که در دوران تحریم خود را به ما نشان داد بر طرف کنیم و با دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار، نسبت به تکانه های خارجی مقاوم شویم تا دشمنان در آینده نتوانند با تکیه بر این نقاط ضعف بر ما فشار آوردند./200/1305/ب1

ارسال نظرات