۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۴۵۶۱۹۶
آیت الله سبحانی:

طلاب سطح ایمان و علم خود را افزایش دهند

حضرت ‌آیت الله سبحانی با بیان این که ملاک فضیلت دو چیز است، گفت: یکی از آنها ایمان است که سبب می شود خداوند انسان را بالا ببرد، دوم هم علم است که انسان را بالا می برد، حال اگر این دو جمع شوند مرتبه عالی خواهد بود.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیه 11 سوره مجادله گفت: صدر آیه در مقام یک حکم اخلاقی است، اگر در مجلسی نشستیم یک نفر وارد شود وقتی همه چهارزانو بنشینند برای او جا نخواهد بود از این رو آیه می فرماید برای احترام به آن فرد افراد جمع شوند.

وی افزود: اما اگر اصلا جا سوزن انداختن نبود و عالم و یک خطیب آمد انسان باید بلند شود و برود تا برای آن عالم و خطیب جا باشد، از این رو نباید گفته شود که چون از اطرافیان فرد هستیم همواره باید دور و بر فلان آقا باشیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ملاک فضیلت دو چیز است، اظهار داشت: یکی از آن ها ایمان است که سبب می شود خداوند انسان را بالا ببرد، دوم هم علم است که انسان را بالا می برد، حال اگر این دو جمع شوند مرتبه عالی خواهد بود.

وی ادامه داد: گاهی ایمان هست اما علم وجود ندارد یعنی کسانی هستند که درس نخواندند اما ایمان و عمل صالح دارند، همچنین کسانی هستند که علم دارند اما مرتبه ایمان آن ها پایین است اما اگر این دو با هم جمع شود انسان را مراتب بالایی می رساند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که طلاب و شاگردان امام صادق(ع) باید خود را مصداق آیه ذکر شده قرار دهند، ابراز داشت: امام حسن عسکری(ع) نشسته و خانه ایشان پر شده بود، در این حال وقتی یک عالم وارد مجلس شد حضرت بلند شدند و او را در کنار خود جا دادند.

وی عنوان کرد: وقتی مجلس تمام شد بنی هاشم به امام اعتراض کردند که چرا به ما اجازه نمی دهید ما کنار شما بنشینیم اما یک مرد غریبه را در کنار خود قرار دادید، حضرت فرمودند آن شخص عالم بوده  علوم اهل بیت(ع) دارد و بردیگران که دارای چنین فضیلتی نیستند مقدم است.

این مرجع تقلید تأکید کرد: بر این اساس طلاب باید تمام تلاش و همت خود را انجام دهند که دارای علم و ایمان باشند./1323/پ202/ج

ارسال نظرات