۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۴۵۶۲۵۷

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی

نهایی شدن ۲۲۰ درخواست در سامانه ثبت مجوز مؤسسات قرآنی، برگزاری ۳۰ جلسه گفتمان دینی "معرفت حسینی"، سیره امام حسین سازنده انسان و ترسیم‌کننده سبک زندگی اسلامی، بخشی از اخبار سازمان تبلیغات اسلامی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حسین بهبودی،‌ مدیر امور استان‌ها و مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: با راه‌اندازی و آغاز به کار سامانه ثبت مؤسسات از روز ۱۹ تیرماه سال جاری، تاکنون تعداد ۲۲۰ تقاضا برای تأسیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت(ع)در این سامانه ثبت شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این فاز اول سامانه ثبت مؤسسات فقط مربوط به ثبت درخواست مؤسسات جدیدالتأسیس است، ادامه داد: در فاز دوم این سامانه، مؤسساتی که در گذشته اقدام به تأسیس کرده‌اند باید با سامانه جدید تطبیق پیدا کنند.

مدیرکل امور استان‌ها و مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با بیان اینکه کار ثبت درخواست برای تأسیس مؤسسات در سامانه جدید طی دو مرحله درج اطلاعات و بارگذاری مدارک مورد نیاز مانند عدم سوء پیشینه و.. . انجام می‌شود، افزود: از آغاز به کار سامانه جدید ۲۲۰ ثبت درخواست انجام شده است که دو مرحله درج اطلاعات و بارگذاری مدارک مورد نیاز را به طور کامل به پایان رسانده‌اند و در پایان نیز کد رهگیری دریافت کرده‌اند که با دریافت این کد رهگیری سامانه گزارش می‌دهد که یک پرونده جدید ثبت شده است.

بهبودی در ادامه با بیان اینکه برای سامانه ثبت درخواست مؤسسات چرخه‌ای تعریف شده است که شامل ثبت درخواست و در نهایت دریافت کد رهگیری از سوی درخواست کنندگان می‌شود، گفت: پس از پایان کامل مراحل ثبت درخواست و دریافت کد رهگیری،‌ ابتدا در شهرستان‌های مختلف کارشناسان تبلیغات اسلامی به‌عنوان نمایندگان دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات به بررسی پرونده‌ها می‌پردازند و اگر در پرونده‌ها نقصی مشاهده نکرده و آن‌ها را تأیید کردند، پرونده برای بررسی و تأیید از سوی نماینده دبیرخانه که مستقر در مراکز استان‌ها است، در مرحله بعدی در اختیار این نمایندگان که معمولا رؤسای امور قرآنی در ادارات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی در مراکز استان‌ها هستد، قرار می‌گیرد.

مدیر امور استان‌ها و مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: در این مرحله و پس از تأیید پرونده درخواست در مراکز استان‌ها، متقاضیان برای مصاحبه به مراکز استان‌ها دعوت می‌شوند و توسط تیمی که از سوی هیئت رسیدگی تعیین شده است مورد مصاحبه قرار می‌گیرند و در پایان نیر اگر چنانچه پرونده از سوی تیم تعیین شده مورد تأیید قرار گیرد، این پرونده همراه با نتایج مصاحبه در اختیار دبیرخانه که واقع در سازمان دارالقرآن الکریم است، قرار می‌گیرد که در اینجا پرونده‌ها هم از لحاظ شکلی و هم از لحاظ محتوایی به صورت دقیق‌تر بررسی می‌شوند و با پایان این مرحله اگر پرونده‌ها مورد تأیید دبیرخانه نیز قرار گرفت،‌ برای بررسی نهایی به هیئت رسیدگی ارسال شده و در لیست انتظار بررسی هیئت قرار می‌گیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از تأیید پرونده‌های ارسالی به هیئت رسیدگی، برای هر یک از پروند‌ه‌های تأیید شده از سوی هیئت رسیدگی موافقت اصولی صادر می‌شود، اظهار کرد: در این مرحله متقاضیان می‌توانند مؤسسه خود را در اداره ثبت شرکت‌ها در مراکز استان‌ها به ثبت برسانند و در ادامه با ارسال آگهی ثبت خود به دبیرخانه هیئت رسیدگی، پروانه فعالیت خود را از هیئت رسیدگی دریافت کنند.

مدیر امور استان‌ها و مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با بیان اینکه تا به امروز که فعالیت سامانه از ۱۹ تیرماه سال جاری آغاز شده است، سعی بر آن داشتیم تا مراحل ثبت درخواست در سامانه آسان باشد، تصریح کرد: شاید ۷۰ درصد سامانه جدید تقریبا ادامه همان روند نحوه ثبت درخواست‌ها چه در سازمان تبلیغات و چه در وزارت ارشاد باشد و چون در اقصی نقاط کشور همه افراد، اشراف کامل به سامانه ندارند، سعی بر آن شده است تا مراحل ثبت درخواست در آن ساده باشد.

بهبودی در پایان با اشاره به اینکه از ۲۲۰ پرونده ثبت شده در سامانه تا به امروز پرونده‌ای به دست دبیرخانه نرسیده است که مراحل مختلف را طی کرده باشند، اظهار کرد: این امر بدین دلیل است که بسیاری از پرونده‌ها دچار نقص هستند و در مراحل مختلف برای رفع نقص برگشت می خورند.

برگزاری ۳۰ جلسه گفتمان دینی "معرفت حسینی"

شهرام محمدی با اعلام این خبر گفت: در راستای گرامی داشت ایام عزاداری ماه محرم و به منظور ارتقاء سطح آگاهی و معلومات دانش آموزان در خصوص اهداف و فلسفه قیام عاشورا و شناساندن سیره اباعبدالله الحسین (ع)، تعداد ۳۰ جلسه گفتمان دینی "معرفت حسینی" در مدارس اردبیل برگزار شد.

وی گفت: در این گفتمان های دینی که در دهه اول محرم برگزار شد، حجت‌الاسلام موسی محمدی اعزامی از دفتر تبلیغات اسلامی قم به سخنرانی در خصوص موضوعات امامت وولایت، فلسفه قیام عاشورا، معرفت حسینی، حجاب و عفاف و سواد رسانه ای در جمع دانش آموزان پرداخته و به سوالات آنان پاسخ داد.

دبیر اجرایی گفتمان دینی استان اردبیل افزود: این گفتمان های دینی در دبیرستان های دخترانه و پسرانه شیخ بهایی، جعفری اسلامی، قائم، خلبان ذاکر ۲ - شاهد ۲ و شهید شهریاری اردبیل برگزار شد.

 سیره امام حسین(ع) سازنده انسان و ترسیم‌کننده سبک زندگی اسلامی

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در دیدار با شماری از روحانیان مبلغ اعزامی به مساجد در دهه نخست محرم، از مردم، اعضا و مسئولان هیئت‌های مذهبی، وعاظ و سخنرانان و مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع) برای برگزاری شایسته مراسم این دهه قدردانی کرد و افزود: خوشبختانه در دهه نخست محرم امسال عزاداری‌های منسجم و کم آسیب در استان برگزار شد.
وی ادامه داد: مصداق زحمات و فعالیت‌های فعالان مذهبی در ایام عزاداری امام حسین (ع) آیه شریفه «وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب» است که خداوند در مورد آن‌ها فرموده هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دل‌های آن‌ها است.
حجت‌الاسلام خادمی خاطرنشان کرد: هیئت و تشکل‌های مذهبی در کشوری که مهد فرهنگ تشیع و میعادگاه محبان اهل‌بیت (ع) است کارنامه‌ای پرافتخار با تجاربی ریشه‌دار و عمیق در تعظیم شعائر حسینی و به‌ویژه سنت شکوهمند عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دارند.
وی اظهار کرد: بدون شک تلاش‌های ارزشمند مسئولان هیئات مذهبی، سخنرانان و مبلغان دینی، مداحان اهل‌بیت (ع) و کسانی که در همکاری با نهاد تبلیغات اسلامی از محتوای دقیق و مستند برای بیان صحیح و خالی از تحریف حادثه عاشورا استفاده کرده و از این طریق یاریگر نهضت سرخ حسینی در ماه محرم امسال بودند، موجب مجد و عظمت هرچه بیشتر این فرهنگ انسان‌ساز شده‌اند.
دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آتی و مناسبت‌های پیش رو عزاداری‌های استان بیش‌ازپیش صحیح و متناسب شوند.
حجت‌الاسلام خادمی بابیان اینکه سیمای آیات قرآن کریم شخصیت امام حسین (ع) را ترسیم کرده است، افزود: امام حسین (ع) چکیده نبوت و ریشه درخت امامت است که سیمای آیات قرآن کریم شخصیت این امام همام را ترسیم کرده است.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: شخصیت دینی، سیاسی و اجتماعی و ابعاد انسانی و اخلاقی امام حسین (ع) و سایر ائمه اطهار بعد از پیامبر اعظم (ع) به‌عنوان الگوی عینی جامعه اسلامی در میان دوست و دشمن مطرح است.
وی با اشاره به اینکه سیره آن حضرت سازنده انسان و ترسیم‌کننده سیستم ارزش‌های اخلاقی است، ادامه داد: بعد از واقعه کربلا هم امام سجاد (ع) حکمتی برای ادامه راه امامت و ذخیره‌ای از واقعه کربلا بود.
حجت‌الاسلام خادمی با یادآوری نقش یاران باوفای امام حسین (ع) در واقعه کربلا، گفت: یاران امام حسین (ع) وفای به عهد را به‌درستی به نمایش گذاشته و در حقیقت آن را معنی کردند؛ از این‌رو اکنون همه ما وظیفه‌داریم تمام تلاش خود را برای تداوم مکتب حسینی و ارزش‌های الهی جریان عاشورا به‌کارگیریم.
گفتنی است، امسال در استان خراسان شمالی هم‌زمان با دهه نخست ماه محرم برنامه‌ها و مراسم عزاداری شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در هزار و ۳۷۰ هیئت مذهبی و هزار و ۱۴۰ باب مسجد و حسینیه با همکاری بیش از هزار روحانی مبلغ و ۸۰۰ مداح اهل‌بیت (ع) برگزار شد.

اعزام ۶۵ مبلغ و مبلغه به مناسبت دهه دوم محرم در جنوب شرق تهران

حسن طاهری، مسئول امور فرهنگی تبلیغات اسلامی جنوب شرق تهران از اعزام ۶۵ مبلغ و مبلغه در دهه دوم ماه محرم خبر داد.

ایشان، افزود: تعداد ۶۵ مبلغ و مبلغه فعال در دهه دوم محرم به هیئات و حسینیه های تحت پوشش این اداره، برای سخنرانی و تبلیغ اعزام شدند که دراین بین ۵۰ مبلغ و ۱۵ مبلغه بودند.

وی، تأکید کرد: مبلغین در دهه دوم ماه محرم، به بیان ویژگی های شخصیتی و دوران امامت امام سجاد (ع)، نقش حضرت زینب (س) در ماندگاری و تبلیغ پیام عاشورا، وقایع دوران اسارت اهل بیت امام حسین(ع) می پردازند.

اعزام ۱۶۰نفر مبلغ در دهه اول ماه محرم به مناطق مختلف شهرستان بم

میثم قنبری با اعلام این خبرافزود:حضور مبلغان در بین هیئات مذهبی درایام محرم وسخنرانی درمجالس،درراس برنامه های عزاداری دراین شهرستان است.

وی گفت:تعداد ۱۶۰ نفرمبلغ دردهه اول ماه محرم به مناطق مختلف بم اعزام شدندوباتوجه به درخواست های بیشتر میزبانان متاسفانه بعضی ازمناطق تامین مبلغ نشدند.

کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی بم خاطرنشان کرد:اعزام این مبلغین از روز اول محرم تا روز یازدهم محرم بود ودراین مدت درخدمت عزاداران حسینی درهیئات مذهبی به تبلیغ مشغول بودند./1325/پ204/ی

ارسال نظرات