ایمان، اقرار زبانی و التزام عملی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد محمدی ریشهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در کلاس تفسیر قرآن کریم که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با اشاره به آیه سوم سوره بقره و در تبیین «الذین یومنون» از منظر روایات، گفت: روایات مختلفی در زمینه ایمان بیان شده اما همه آن احادیث تنها اشاره به یک معنا دارند.
وی با بیان اینکه ایمان در روایات به چند صورت تفسیر شده است، بیان داشت: نخست روایاتی که ایمان را به باور قلبی حقایق غیبی و اقرار زبانی معنا میشود که در برابر کفر قرار دارد برای مثال امام صادق(ع) طبق نقلی فرموند: ایمان یعنی انسان خدا را تصدیق کند، تصدیق چیزی که از نظر او غائب است؛ یعنی هر آنچه که خداوند به بودنش اذعان دارد و انسان آن را نمیبیند تصدیق کرده و با باور قلبی بدان تصدیق اقرار کند و این امر در مقابل کفر قرار دارد.
آیت الله ریشهری اقرار زبانی و التزام عملی را نوع دیگر ایمان ذکر شده در روایات بیان کرد و گفت: پیامبر(ص) فرمودند: ایمان یعنی اینکه انسان افزون بر اینکه اقرار زبانی دارد در عمل او نیز متجلی شود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نوع دیگر تفسیر ایمان در روایات ائمه اطهار(ع) که شناخت قلبی، اقرار زبانی و التزام عملی است، ابراز کرد: پیامبر(ص) فرمودند: ایمان نیازمند سه عنصر شناخت قلبی، اقرار زبانی و التزام عملی دارد؛ تفسیر دیگر ایمان در احادیث عبارت است از عمل کردن به مقتضای باورهای قلبی، یعنی انسان به آن چیزی که باور دارد عمل کند.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تصریح کرد: امام کاظم(ع) فرمودند: تمام ایمان عمل است و اقرار نیز خود عمل است؛ عقاید جریان مرجئه برخلاف این حدیث بود.
این مفسر قرآن کریم در ادامه گفت: شیخ صدوق(ره) فرمودند: ایمان عبارت است از عقیده ناب درونی که عمل آن را تصدیق کند؛ پیامبر(ص) فرمودند: ایمان با آرزو، خود آرایی و ظاهر سازی محقق نمیشود بلکه ایمان بر اساس عقیده و باور حقیقی درونی انسان تحقق مییابد.
این استاد حوزه علمیه با جمع بندی روایات ذکر شده، اظهار داشت: با توجه به روایات بیان شده، ایمان به معنای باور خالص درونی انسان به حقایق غیبی که مبتنی بر علم و معرفت باشد تعریف میشود و این ایمان جدای از تصدیق زبانی و التزام عملی نخواهد بود.
آیت الله ریشهری با بیان اینکه ایمان با اسلام حقیقی هیچ تفاوتی ندارد، ابراز کرد: خداوند به پیامبر(ص) فرمودند: بگو اول مسلمان من هستم؛ امیرالمومنان(ع) در نهج البلاغه فرمودند: اسلام یعنی تسلیم؛ انسان اگر در عقیده و اخلاق تسلیم حق باشد مسلمان است، تسلیم به معنای یقین داشتن است و کسی تسلیم حق میشود که به حقایق غیبی باور و یقین داشته باشد و این یقین سبب تصدیق و اقرار به باور بوده که در عمل انسان متجلی میشود به همین سبب اسلام از عمل جدا نیست.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اسلام ظاهری، گفت: اسلام ظاهری برخلاف ایمان حقیقی همراه با باور قلبی نیست زیرا یک فرد ممکن است مسلمان باشد ولی مومن نباشد، در برخی تفاسیر این گونه آمده که ایمان شریک اسلام است ولی اسلام شریک ایمان نیست.
وی در پایان خاطر نشان کرد: پیامبر(ص) فرمودند: ایمان چیزی است که در دل جای میگیرد و عمل هم او را تصدیق میکند اسلام چیزی است که بر زبان جاری میشود و ازدواج با او حلال میشود./201/813/ب1