۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۴۵۶۳۶۵
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

رعایت ادب در سخن گفتن از تعالیم مکتب اسلام است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که رعایت ادب در سخن گفتن از تعالیم مکتب اسلام است، گفت: کسی بیشتر از امام راحل(ره) از سلسله پهلوی بیزار نبود اما هرگز مشاهده نشد که از ماجراهای فسق و فجور خاندان پهلوی تعریف کرده و سخنی به زبان آورند، چون ایشان تعلیم یافته قرآن کریم بوده و ادب را از مکتب اسلام آموخت.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد امام جعفر صادق(ع) ارومیه با اشاره به آیه 43 سوره نساء، اظهار داشت: در این آیه خدای متعال در مورد نماز در حال مستی یا جنابت سخن می گوید و در دین اسلام شرب خمر در چند مرحله تحریم شد.

وی افزود: تیمم به دو شکل بدل از وضو و بدل از غسل واجب شده است و در جایی که امکان یافتن آب نیست یا به علت بیماری امکان استفاده از آب نیست باید تیمم کرد، چون در دین اسلام ضرر نیست و خدای متعال ما را به امر خارج از توان فرمان نداده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در حالت مستی به نماز ایستادن توهین به خدا است چون انسان متوجه بیان خود نیست، به نماز در حالت مستی نزدیک نشدن یعنی نخواندن نماز، مانند جایی که می فرماید به مال یتیم نزدیک نشوید یعنی دست نزنید و دخل و تصرف نادرست نکنید.

وی به داشتن حضور قلب در نماز تأکید و اضافه کرد: انسان در هنگام نماز باید حواس خود را جمع کند تا بداند که چه می گوید و باطل بودن نماز در حالت مستی هم به این علت است که با حواس پرت نماز خواندن توهین به خدا است به مانند اینکه با کسی که هیچ توجهی به او نداریم مشغول حرف زدن با او شویم.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: بر اساس کلام امام صادق(ع) آن مقدار از نماز قبول است که انسان حواسش جمع بوده و حضور قلب داشته باشد، قبول فقهی و قبول کلامی دو نوع قبولی برای اعمال است و عباداتی با اجر همراه است که قبول کلامی باشد، انسان هم به طور طبیعی جنسی را می خرد که سالم و با کیفیت باشد.

وی با بیان اینکه نافله سبب قبولی نمازهای بدون حضور قلب ما می شود تا کاستی های نمازهای یومیه را جبران کند، افزود: برخی از افراد در نماز مدام حواسشان به امورات روزمره زندگی است.

امام جمعه ارومیه گفت: خواندن نماز در اول وقت، پرداخت خمس به شکل ماهانه و دریافت سود کمتر از دیگران هنگام معامله سه روش تزکیه نفس است که مرحوم آیت الله شاه آبادی به شاگردان خود توصیه فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به شرح باقی آیه 43 سوره نسا پرداخت و خاطرنشان کرد: در زبان عرب به جایی که دور از چشم مردم است غائط می گفتند که به معنای دستشویی است و عرب به روی زمین سعید می گویند، خدای متعال می خواهد در هنگام وجوب تیمم، بر روی خاک پاک تیمم کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه در ادامه تفسیر آیه فوق، گفت: شیعه لمس زنان را به معنای روابط زناشویی می داند، ولی اهل سنت معنای ظاهری آن را پذیرفته اند و هر نوع لمس زنان را مستلزم غسل و وضو می دانند در حالی که بر اساس روایات رسیده این مسأله نشان از ادب و حیای الهی است.

وی در پایان یادآور شد: کسی بیشتر از امام راحل(ره) از سلسله پهلوی بیزار نبود اما هرگز مشاهده نشد که امام از ماجراهای فسق و فجور خاندان پهلوی تعریف کرده و سخنی به زبان آورند، چون ایشان تعلیم یافته قرآن کریم بوده و ادب را از مکتب اسلام آموخته بودند./936/202/ب2

ارسال نظرات