۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۴۵۶۴۷۸
رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی:

اعتاب مقدسه در ترویج سبک زندگی عفیفانه نقش معرفت افزایی دارند

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه حجاب یکی از آثار عفاف بوده که نیازمند معرفت و شناخت است، گفت: آستان های مقدس که کانون و مرکز معرفت هستند، در ترویج سبک زندگی عفیفانه نقش معرفت افزایی دارند.
حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، بیست و نهم مهرماه، در نشست هم اندیشی «نقش اعتاب مقدسه در ترویج سبک زندگی عفیفانه» که در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: تولیت آستان قدس رضوی در آغاز کار خود، امریه ای اختصاصی برای حجاب و عفاف مطرح کردند و در این باره گفته اند: «امروز مسأله حجاب، محمل جنگ اراده ها در جهان است، به طوری که اراده ای در جهت حفظ حریم الهی و اراده دیگر در جهت شکستن این حریم قدم بر می دارد».

وی افزود: بر این اساس برنامه ای در سه لایه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شد که حاصل آن اجرای 60 عنوان برنامه از سوی مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی در حوزه عفاف با عنوان سبک زندگی عفیفانه است.

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: اجرای برنامه های کوتاه مدت سبک زندگی عفیفانه در تیرماه امسال همزمان با روز حجاب و عفاف آغاز شد که شناسایی بانوان برجسته، بانک اطلاعات جامع و ایجاد شبکه مفهومی عفاف در منظومه دین از جمله آنها است.

وی عنوان کرد: قیام مسجدگوهرشاد علیه بی حجابی برپا شد است، بنابراین مسجد گوهرشاد را می توان از نمادهای با اهمیت تاریخی، انقلابی و دینی به شمار آورد که می تواند پایگاهی مؤثر در حوزه معرفتی حجاب باشد.

حجت الاسلام گنابادی نژاد مطرح کرد: نقطه مطلوب حجاب به عنوان یکی از آثار عفاف معرفت است که دسترسی به راهکارهای پژوهشی ـ تحلیلی و تجربه سازمان ها در قالبهای گوناگون که باعث حجاب و عفاف شود، می تواند این معرفت را محقق کند.

وی تصریح کرد: آستان های مقدس کشور و اماکن منتسب به اهل بیت(ع) کانون و مرکز معرفت است.

تبادل نظر و ارائه دیدگاه ها

بر اساس این گزارش، در این نشست راه های بایسته و شایسته اثرگذاری و نقش آفرینی زیارت و آستان ها در حل معضلات فرهنگی با تأکید بر سبک زندگی عفیفانه بررسی شد که نمایندگان آستان مقدس کشور به رائه نظر و دیدگاه های خود پرداختند.

در این هم اندیشی نمایندگان اعتاب مقدسه کشور به طرح و بیان ظرفیت های بی مانند آستان های مقدس پرداختند که از جمله آن می توان به «فراهم کردن زیرساخت های عفت در مهد و پیش دبستانی ها، فراخوان ایده جهت شناخت مسأله، آسیب شناسی بی حجابی، به کار گیری توان علمی و پژوهشی نخبگان» اشاره کرد.

«کرسی های نظریه پردازی، همکاری همه نهادها چه دولتی و چه غیر دولتی، ترویج ازدواج آسان در آستان های مقدس، المان های مرتبط در پارک ها و سطح شهرها» از دیگر نظراتی بود که ازسوی نمایندگان آستان های مقدس کشور مطرح شد.

«استفاده از ظرفیت مسجد گوهرشاد، آسیب شناسی محیط، تعمیق و نهادینه سازی موضوع به واسطه آموزش از سوی معلمان پرورشی در آموزش و پرورش، تحقیقات کاربردی و توسعه ای» از دیگر نظرات ارائه شده در این هم اندیشی بود.

یادآور می شود، برنامه های سبک زندگی عفیفانه مبنی بر بند چهارم حکم تولیت آستان قدس رضوی از سوی رهبر انقلاب، تدوین شده است؛ «آستان قدس رضوی ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند؛ شایسته است با کمک خبرگان فرهنگی، بیشترین بهره از این ظرفیت کم نظیر در ترویج معارف قرانی و مکتب اهل بیت(ع) گرفته شود»./201/1308/ب1

ارسال نظرات