۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۴۵۶۶۶۷

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

نشست علمی هویت طلبگی، نشست تخصصی ماهیت ولایت فقیه و پاسخ به شبهات آن، ستودن پیشرفت های بین المللی جامعه المصطفی، بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، نشست علمی هویت طلبگی، به همت اداره امور پژوهشی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، پیش از ظهر امروز با حضور طلاب جدیدالورود این مجتمع در سالن شهید صدر برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدتقی حسینی، در ابتدای این نشست، ضمن آرزوی توفیق برای طلاب جدیدالورود مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در مسیر فراگیری معارف اهل بیت(علیهم السلام) و انتشار آن در سراسر عالم، اظهار داشت: برخی نکات در مسیر طلبگی وجود دارد که لازمه ورود به دنیای طلبگی است و ناآشنایی با این موارد و آماده نشدن برای آنها، ممکن است موجب ریزش و عدم موفقیت در ادامه این مسیر گردد.

وی، با اشاره به این مطلب که در قرآن، علما را وارثان انبیاء خوانده شده اند، اذعان داشت: برای درک وظیفه طلبگی خود ابتدا باید بدانیم وظیفه اصلی انبیاء چیست؟ در واقع حتما باید به این سوال پاسخ دهیم که چه هدفی از قدم برداشتن در این مسیر داریم زیرا غفلت از هدف اساسی می تواند انسان را به کلی از مسیر اصلی دور نماید.

استاد حوزه علمیه افزود: برخی از طلاب با وجود اینکه بسیار پرشور برای تحصیل به حوزه علمیه می آیند، پس از مدتی ممکن است دچار روزمرگی شوند؛ اما پس از آنکه به شهر و دیار خود بازمی­گردند و با نیازهای مردم منطقه خود مواجه می شوند، مجددا آن شور در وجودشان پدید می آید که همان رسالت و هدف اصلی طلبگی است.

وی، تفکر و تأمل در مسیر حوزوی را یکی از مهم ترین رسالت های طلبگی دانست و یادآور شد: یک ساعت تفکر می تواند مسیر زندگی انسان را به سمت خیر و یا شر تغییر دهد. عمر سعد، وقتی با پیشنهاد حکومت ری در برابرجنگ با امام حسین(ع) مواجه شد، فکرش به او گفت نقد دنیوی بهتر از نسیه اخروی است و مسیر شقاوت خود را انتخاب کرد.

سخنران نشست ادامه داد: در روایات آمده است کسی که هدف خود را نداند، هرچه سریع تر پیش رود، بیشتر از مسیر اصلی خود دور می شود. طلاب نیز اگر مهندسی فکری برای حرکت حوزوی خود نداشته باشند، هرگز موفق به ادای رسالت طلبگی خود نخواهند شد.

وی، دریافت وحی و حفظ آن و تبلیغ و تبیین دین را چهار وظیفه اصلی انبیاء برشمرد و گفت: دریافت وحی تنها به پیامبران اختصاص دارد اما سه وظیفه دیگر پس از پیامبر(ص)، وظیفه امامان معصوم(علیهم السلام) و علمای دین است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی، خاطرنشان کرد: تحصیل، تبیین و تبلیغ اسلام تنها به طلاب اختصاص ندارد اما هویت طلبگی تفاوت اصلی را ایجاد می نماید. در بسیاری از دانشگاه های سراسر جهان، کرسی های اسلام شناسی و تبیین مفاهیم قرآنی و اسلامی وجود دارد که شاید بسیاری از آنان مسلمان نیز نباشند؛ اما میان اسلام شناس بودن و مسلمان بودن تفاوت وجود دارد. اگر هویت طلبگی نداشته باشیم، ممکن است در پایان راه تنها اسلام شناس و کارشناس دینی باشیم نه عالم روحانی.

وی یادآور شد: برهمه مسلمانان واجب است تا حد توان خود، از حدود و ثغور دین الهی حفاظت نمایند اما طلاب رسالت خود را بر این مهم قرار داده اند و باید تمام مسیر زندگی خود را برای ایفای این رسالت تنظیم نماید.

استاد حوزه علمیه، طلبه را علاوه بر هویت فردی دارای هویت اجتماعی و صنفی دانست و ابراز داشت: تحصیل، تهذیب، اخلاق، تلبس، تبلیغ دین، آگاه نمودن مردم و ... هر کدام بخشی از هویت طلبگی است که بدون بخش دیگر ناقص است و مجموعه آن ماهیت طلبه را تعریف می کند.

نشست تخصصی ماهیت ولایت فقیه و پاسخ به شبهات آن

نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی فقهی – کلامی انجمن علمی فلسفه و کلام موسسه آموزش عالی بنت الهدی، با موضوع بررسی ماهیت ولایت فقیه و پاسخ به شبهات آن، برگزار شد.

در این نشست که با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر سخاوتی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه برگزار شد، مبانی کلامی و فقهی ولایت فقیه و دیدگاه های مختلف علما و اندیشمندان درباره آن تشریح گردید و به برخی از شبهات مطرح در این زمینه پاسخ داده شد.

همچنین در این جلسه، تعدادی از دانش پژوهان دوره دکتری موسسه آموزش عالی بنت الهدی، به ارائه مقالات خود با موضوع تبیین مبانی ولایت فقیه پرداختند که توسط عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، مورد بررسی قرار گرفت.

خاطرنشان می شود، تبیین فطری بودن ولایت با تکیه بر آرای علامه طباطبایی توسط خانم زهرا ضیایی، طرح فقهی کلامی ولایت فقیه توسط خانم معصومه صابری، شبهات ولایت فقیه توسط خانم نسلیشاه باشبو و پاسخ به شبهات توسط سمیه توسلی، عناوین مقالات ارائه شده در این نشست تخصصی بوده است.

گفتنی است در بخشی از این نشست، حجت الاسلام والمسملین دکتر سخاوتی، طی سخنانی، برگزاری این نشست تخصصی را بسیار مهم و قابل استفاده دانست و ضمن تشکر از برگزارکنندگان آن، اظهار داشت: مقالات ارائه شده در این نشست تخصصی، با بازخوانی و مقداری نوآوری بیشتر، امکان ارائه در همایش ها و کنگره هایی مانند کنگره علامه طباطبایی را دارد.

ستودن پیشرفت های بین المللی جامعه المصطفی

پروفسور تامرونگ تانیاونگ، رئیس دانشگاه والیالک تایلند در بازدید تعدادی از روسای دانشگاه های تایلند از جامعه المصطفی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، خاطرنشان کرد: از دولت و ملت ایران بابت تسلیت مرگ پادشاه تایلند به مردم این سرزمین سپاسگذارم.

وی با بیان این که پادشاه تایلند ضمن تمسک به دین بودا احترام زیادی به ادیان آسمانی به ویژه دین اسلام قائل بود، اظهار داشت: پادشاه فقید تایلند در کمک به پیروان ادیان از هیچ کمکی دریغ نمی کرد، وی علاقه خاصی به مسلمانان تایلند داشت و همه ساله دستورات خاصی را برای کمک به آنها صادر می کرد.

رئیس دانشگاه والیالک تایلند با بیان این که در دهه های اخیر مردم تایلند با فرهنگ ایران آشنایی های زیادی پیدا کرده اند، اظهار داشت: باید ارتباطات علمی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و کشور تایلند گسترش یابد؛ سفر رئیس جمهور ایران به کشور تایلند، تقویت ارتباطات علمی، سیاسی و اقتصادی میان دو کشور را به دنبال خواهد داشت.

پروفسور تامرونگ تانیاونگ در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت دانشگاه های تایلند، اظهار داشت: امیدواریم این سفر مقدمه ای بر تعمیق ارتباطات و همکاری های روز افزون میان مراکز علمی ایران و تایلند باشد.

وی ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های بین المللی جامعه المصطفی به عنوان مرکزی اسلامی در گستره جهانی، خاطرنشان کرد: بورسیه دانش پژوهان کشورهای مختلف جهان توسط جامعه المصطفی، اقدامی ارزشمند در راستای نشر و اعتلای علوم انسانی است.

پروفسور تامرونگ تانیاونگ تبیین دین معتدل در گستره جهانی را از برجسته ترین برکات فعالیت جامعه المصطفی عنوان کرد و ضمن خواستار تعمیق ارتباطات علمی جامعه المصطفی و مراکز دانشگاهی کشور تایلند، ابراز داشت: کشور تایلند در سال های اخیر در حال طی سکوهای پیشرفت در عرصه های مختلف علمی است.

پیام واقعی اسلام، تعمیق صلح و دوستی در جهان است

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، در دیدار با تعدادی از روسای دانشگاه های کشور تایلند، ضمن تسلیت درگذشت پادشاه فقید این کشور، تصریح کرد: خوش نامی و سابقه خوبی که این پادشاه فقید در تایلند به یادگار گذاشته است، می تواند برای دیگر رهبران کشورهای دنیا درس آموز باشد.

جانشین رئیس جامعه المصطفی افزود: تدابیر حکیمانه پادشاه تایلند برای ارتباط و تعامل دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی تایلند دوران بسیار خوب و روابط بسیار عمیقی را رقم زده است.

وی با اشاره به این که پادشاه تایلند در دوران حیاتش از مشاوران برجسته ای بهره می برد، خاطرنشان کرد: بومیپول آدولیاده با نگاه عالمانه توانسته مردم خوش روی تایلند را به سمت نگاه صلح مابانه در جهان پیش برد؛ ارتباط با مسلمانان و حضور وی در مراسم های اسلامی، بیانگر نگاه عمیق پادشاه فقید تایلند در عرصه های مختلفی چون؛ مردم داری و کشور داری بود.

جانشین رئیس جامعه المصطفی اظهار داشت: اگر در رأس حکومت ها دانشمندان برجسته ای حضور داشته باشند، وضعیت جهان کنونی به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد؛ در این صورت، جنگ ها جای خود را به صلح و دوستی خواهند داد و اختلاف ها و تزاع ها از جامعه بشری برچیده شده، صلح و برادری جایگزین آن می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر با بیان این که جهان غرب برای  کشورهای آسیاسی چیزی جز جنگ و درگیری به ارمغان نیاورده است، یادآور شد: حمله امریکایی ها به هیروشیما، جنگ و نزاع آنها در کشور ویتنام و جنگ افروزی های فراوانی که در منطقه راه انداخته اند، تنها نمونه هایی از دستاورد حضور غرب در کشور های شرقی است.

وی تغییر جهت از نگاه غربی به سمت نگاه های شرقی در کشورهای آسیایی را مایه خرسندی دانست و اظهار داشت: ادیان الهی و پیروان ایشان، اگر با هم تعامل خوبی داشته باشند، برای ملت های جهان صلح و دوستی را رقم خواهند زد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر به حضور شیخ احمد قمی در تایلند اشاره نمود و ابراز داشت: حضور این عالم برجسته ایرانی، تعمیق دهنده صلح و دوستی میان بودائیان و مسلمانان این کشور بود.

وی در ادامه با بیان این که پیام واقعی اسلام، تعمیق صلح و دوستی در جهان است، خاطرنشان کرد: اگر دسیسه های شوم دشمنان الهی، در گستره تاریخی نبود، اکنون اسلام و دیگر ادیان الهی روابط نزدیک و دوستانه ای با یکدیگر داشتند.

جانشین رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که امیدواریم در عصر کنونی بتوانیم، چهره واقعی اسلام که همان صلح طلبی است را به جهانیان معرفی نماییم، تصریح کرد: امیدورایم حضور شما در جامعه المصطفی در راستای گسترش علوم اجتماعی و سیاسی با نگاه های دینی بوده، گشایش های فراوانی در حل معضلات جهانی داشته باشد.

وی افزود: اگر غرب و امریکا با ورود به عرصه شرق شناسی به دنبال استعمار کشورهای جهان بودند، ما به دنبال ارتقاء بشریت و انسان ها در جهان هستیم، علوم اجتماعی و سیاسی ادیان الهی در خدمت انسان هاست نه استثمار و استعمار بشریت.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر به آیاتی از قرآن کریم اشاره نمود و ابراز داشت: برجسته سازی و تأکید بر جایگاه والای انسان از مهمترین پیام های اسلام و قرآن به شمار می رود.

وی ضمن تأکید بر پیگیری فعالیت های علمی مشترک، خاطرنشان کرد: مجموعه ها و مراکز علمی و دینی باید در کنار یگدیگر پیام صلح و دوستی را به جوامع انسانی عرضه کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر با بیان این که المصطفی آماده تدوین سند همکاری مشترک با دانشگاه های تایلند است، اظهار داشت: برگزاری دوره های کوتاه مدت مشترک، می تواند دستاوردهای فراوانی را در راستای اهداف متعالی داشته باشد./1325/پ204/ی

ارسال نظرات