۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۴۵۶۶۷۵
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد مطرح کرد؛

راه ماندن در صراط حجت الهی، تثبیت اعتقادات و مراعات تقوا است

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به روایتی از امام صادق(ع) که وظایف مردم را در دوران غیبت تشریح کرده اند، گفت: راه ماندن در صراط حجت الهی تثبیت اعتقادات و مراعات تقوای الهی است، مسأله ای که امروزه با آلوده شدن جوانان به شبهات اعتقادی که دزدان عقیده در فضای مجازی مطرح می کنند، با خطر جدی رو به رو شده است.
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد شب گذشته در محفل حسینی که در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: وظایف ما در دوران غیبت اندکی با عصر حضور تفاوت دارد.

وی در ابتدا با اشاره به تفاوتهای دوران غیبت با دوران حضور ظاهری امام زمان(عج) در میان مردم، افزود: انتظار فرج که در روایات معصومین(ع) افضل اعمال در دوران غیبت است و دعا برای سلامتی امام عصر(عج) و ظهور ایشان، تفاوتهای دوران غیبت با دوران ظهور ظاهری امام عصر(عج) در میان مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ادامه داد: یکی از تکالیفی که در عصر ظهور امام زمان(عج) بر هر مسلمانی واجب است، این است که مردم بعد از اتمام حج به محضر ایشان برسند و در امور دینی خود کسب تکلیف کنند، در حال حاضر به دلیل غایب بودن امام معصوم(ع) چنین وظیفه ای ساقط می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه درک وجود امام عصر(عج) برای توده مردم میسر نیست، اظهار کرد: در دوران غیبت هر کسی نمی تواند امام عصر(عج) را درک کند مگر برخی از انسانهای فوق العاده مثل، سید ابن طاووس، شیخ انصاری، علامه بحرالعلوم و مقدس اردبیلی که مورد عنایت ویژه امام عصر(عج) قرار گرفته اند.

وی با توجه به دعای معروف «الهی عرفنی نفسک فان لم...» تشریح کرد: یکی از دعاهایی که در عصر غیبت باید زیاد بخوانیم، همین دعای شریفه ای است که شیخ کلینی آن را نقل کرده است، خواندن این دعا بسیار مؤثر است و انسان را از آلوده شدن به خطاها تا حدود زیادی بیمه می کند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در تشریح مفهوم دعای «الهی عرفنی نفسک فان لم...» ادامه داد: این دعای بی نظیر بیان می کند، مقدمه شناخت رسول، شناخت خداوند است، مقدمه شناخت حجت الهی، شناخت رسول است و کسی که حجت الهی را نشناسد، در حق دینش ظلم کرده است یعنی دور ماندن از صراط حجت الهی گمراهی محض است و شناخت حجت اصلی ترین مسأله برای ثبات در دین است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به منابع اهل تسنن در رابطه با اهمیت شناخت حجت الهی، تصریح کرد: علمای عامه نیز روایتی را از پیامبر(ص) با این عنوان نقل کرده اند، اگر کسی بمیرد و در بیعت با امامش نباشد، به مرگ جاهلی مرده است، ولی این روایت در کتب شیعه این گونه آمده است که اگر کسی در هنگام مرگ امامش را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.

وی در ادامه با توجه به روایتی از امام صادق(ع) که وظایف شیعه را در عصر غیبت مشخص کرده اند، افزود: امام صادق(ع) در روایتی به دو وظیفه محوری مردم در عصر غیبت اشاره کرده اند، ایشان در ابتدا می فرمایند، عصر غیبت عصر سختی است و حفظ دین مثل آن است که بخواهی کف دستت را به درخت خارداری بکشی ولی اگر کسی این دو وظیفه محوری را انجام دهد در صراط حجت الهی ثابت قدم می ماند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ادامه داد: اولین وظیفه ای که در عصر غیبت داریم، تثبیت اعتقادات است و تثبیت اعتقادات یا با تفکر حاصل می شود یا به واسطه خواندن معارف استدلالی اهل بیت(ع) در کتب روایی حاصل می شود، متأسفانه در حال حاضر افراد به جای استفاده مفید از اوقات فراغتشان در راه تثبیت اعتقادات، زمان بسیار طولانی را در فضای مجازی سپری می کنند، این فضای مجازی حتی قدرت تفکر را از جوانان ما سلب کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به شبهاتی که در فضای مجازی پخش شده است، تبیین کرد: امروز دزدان عقیده در فضای مجازی در حال تخریب اعتقادات جوانان ما هستند، طوری باطل را در لباس حق جلوه می دهند که جوان از صراط مستقیم کاملاً منحرف می شود.

وی با توجه به آیه صد و هفتادم سوره بقره که می فرماید «وَ إِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ»، تأکید کرد: نباید در دین از پدر و مادرمان پیروی کنیم چرا که قرآن پیروی بدون تعقل در دین را مذمت می کند، تثبیت اعتقادات تنها از راه عقل باید صورت پذیرد، اعتقاداتی که از راه مکاشفه نیز به دست آمده است، غیر قابل قبول است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در پایان گفت: دومین کاری که برای حفظ دین از جانب امام صادق(ع) به آن سفارش شده ایم، مراعات تقوای الهی است، اگر به آیات قرآن توجه کنیم درمی یابیم که خداوند بالاترین امتیازها را برای متقین در نظر گفته است./867/201/ب2

ارسال نظرات