۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۴۵۶۸۳۷
کارشناس مذهبی:

هدایت و فرمان مسلمین به دست ولایت است/ دین بدون ولایت چهارچوب ندارد

کارشناس مذهبی گفت: قطعا هیچ مسأله ای به اندازه ولایت در دین اسلام سفارش نشده و ولایت برای این است که دین از چهار چوب خودش خارج نشود؛ چرا که ولایت است که می گوید کجا باید قیام کرد و کجا باید آتش بس اعلام کرد و در واقع هدایت و فرمان مسلمین و مؤمنین به دست ولایت است.
ولایت فقیه

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، حجت الاسلام رضا تاج آباد، کارشناس مذهبی استان مرکزی شب گذشته در مسجد الزهرا(س) شهر اراک، بیان داشت: قطعا هیچ مسأله ای به اندازه ولایت در دین اسلام سفارش نشده و ولایت برای این است که دین از چهار چوب خودش خارج نشود؛ چرا که ولایت است که می گوید کجا باید قیام کرد و کجا باید آتش بس اعلام کرد و در واقع هدایت و فرمان مسلمین و مؤمنین به دست ولایت است.

وی با تأکید بر اهمیت ولایت در دین اسلام، افزود: داعش نماز را در شهرهایی که تسخیر کرده به جماعت می خواند، کارهایشان را نهی از منکر می دانند و خود را در زمره همنشینان محمد و آل محمد(ص) قلمداد می کنند در حالی که خارج از نگاه سیاسی به این قضیه، این افراد به علت نداشتن ولایت از دین خارج شده اند.

کارشناس مذهبی اظهار داشت: مؤمن برای اینکه بنده ای مورد قرب خداوند باشد همواره به سه خصلت توفیق من الله، وجدان بیدار که از دورن انسان را موعظه کند و گوش شنوا و قلب پذیرا نیاز دارد تا بتواند راه حق را از باطل تشخیص داده و تمامی امورات خود را با توکل به خدا به پروردگارش واگذار کند.

حجت الاسلام تاج آباد ادامه داد: اگر ولایت نباشد دین از چهار چوب خودش خارج می شود و با ایجاد انحراف در دین گروه داعش بوجود می آید که تمامی کارهای خودش را با وجود اینکه ضالین است ثواب و در راه رضای خداوند می داند، در حالی که اسلام دین هدایت و تربیت است.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه انسان همواره باید برای توفیق در کارهایش توکل داشته باشد، گفت: توکل یعنی باخدا بودن و از غیر خدا نترسیدن؛ چرا که از غیر خدا هیچ سود و ضرری به انسان نمی رسد؛ از این رو توکل دارای شرایط خاصی است که از آن جمله می توان به داشتن تقوا اشاره کرد.

کارشناس مذهبی افزود: وقتی انسان تقوا داشته باشد خداوند راه را به او نشان می دهد و درها را برایش می گشاید همانطور که درهای بسته را برای یوسف(ع) باز کرد و راه را از دریا بر روی موسی(ع) گشود و در این صورت است که انسان خدا را می یابد و بعد از آن نوبت توکل می شود.

حجت الاسلام تاج آباد با اشاره به آیت الکرسی، خاطرنشان ساخت: اگر انسان قدرت خدا را باور کند آن وقت از غیر از خدا نمی ترسد، در آیت الکرسی به صفات حی و قیوم بودن خداوند و دیگر صفات پروردگار اشاره شده و انسان به چنین خدایی می خواهد تکیه کند، پس به همین دلیل است که اگر این قدرت را باور کند در انجام کارهایش مطمئن می شود.

کارشناس مذهبی ابراز کرد: خداوند برای هر چیزی اندازه و تقدیری را تعیین کرده است و بعد از توکل انسان باید به رضایت خداوند راضی باشد؛ از این رو پرداختن به توکل و توضیح بیشتر در مورد آن یکی از الزامات جامعه برای توکل کردن بر خداوند است.

حجت الاسلام تاج آباد در ادامه با اشاره به نحوه نماز خواندن، گفت: نماز با تکبیر شروع و با تسلیم به پایان می رسد؛ از این رو انسان وقتی در ابتدای نماز الله اکبر می گوید به نماز مَحرم و وارد شده و بعد از دادن سلام از نماز و احرام خارج می شود، حال آنکه مستحب است در پایان نماز فرد سه مرتبه دست ها را بالا برده و الله اکبر بگوید.

کارشناس مذهبی در پایان تأکید کرد: اگر فرد بعد از نماز سه مرتبه الله اکبر نیز نگوید اشکالی بر نمازش وارد نیست، البته در برخی از مواقع که فرد می خواهد نماز مستحبی و یا تشهد قضای نمازش را به جا آورد گفتن الله اکبر و تکان دادن سر جایز نیست./842/202/ب2

ارسال نظرات