۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۵۶۸۷۵
استاد حوزه:

نهاد مقدس خانواده رکن بنیادین اجتماع بشری است

استاد حوزه با بیان این که نهاد مقدس خانواده رکن بنیادین اجتماع بشری است، گفت: عواملی نظیر عدم شناخت و آگاهی کافی از ارزش های دینی، تأثیرات مثبت دستورات اسلام در زندگی فردی و اجتماعی، الگو برداری غلط از آموزه های غربی و استفاده های غیر صحیح از فضای مجازی سبب سست شدن بنیان خانواده شده است.
تحکیم خانواده

رباب امامیان، استاد حوزه و دانشگاه امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، اظهار داشت: فاصله گرفتن خانواده ها از اعتقادات و باورهای دینی و نداشتن تمایل به نهادینه کردن آن سبب شده امروزه بنیان خانواده ها تحکیم لازم را نداشته باشد و ما شاهد بالا رفتن آمار طلاق در کشور باشیم.

وی افزود: عواملی نظیر عدم شناخت و آگاهی کافی از ارزش های دینی، تأثیرات مثبت دستورات اسلام در زندگی فردی و اجتماعی، الگوبرداری غلط از آموزه های غربی و استفاده های غیرصحیح از فضای مجازی سبب سست شدن بنیان خانواده شده است.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: اهمیت پرداختن به موضوع تحکیم خانواده، ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد، نهاد مقدس خانواده، رکن بنیادین اجتماع بشری و محمل فرهنگ های گوناگون است تا آن جا که سعادت و شقاوت امت ها، مرهون رشادت و ضلالت خانواده است، نخستین شرط داشتن جامعه ای سالم و پویا، سلامت و پایداری خانواده است.

امامیان با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم، تأسیس بنای خانواده را به خود نسبت می دهد و به طهارت، تعالی و پایداری آن، عنایت وافری دارد، گفت: مطابق آیه 72 سوره مبارکه نحل می توان سه نکته برداشت کرد که خداوند زوجیت و منشأ آن را به خود نسبت می دهد، خداوند به دنبال زوجیت و تشکیل خانواده، یکی از اهداف و ثمرات آن که تولید فرزند و بقای نسل است اشاره کرده و آن را نیز به خود نسبت می دهد، حمایت از خانواده و بقای آن را در قالب روزی دادن از پاکی ها که شامل رزق مادی و معنوی می شود را به خود نسبت می دهد و همه این امور را ارج می گذارد و از آن ها به عنوان نعمت یاد می کند.

وی ادامه داد: امروزه درخواست مهریه سنگین و داشتن جهزیه کامل سبب بالا رفتن سن ازدواج شده است که این خود یک آسیب بزرگ برای تحکیم خانواده است و متأسفانه بعضا شاهد این درخواست ها حتی در بین خانواده های مذهبی هستیم، پیوند زناشویی، امری غریزی و از نیازهای اولیه و اساسی انسان است و نیازی به آموزش و محرک خاص ندارد؛ اما تداوم این پیوند و داشتن روابطی صحیح که به پایداری خانواده منجر می شود، نیازمند آموزش و عنایتی ویژه از سوی متولیان و دلسوزان جامعه است.

امامیان افزود: خدمت مقدس سربازی بهترین دوران برای آموزش تعالیم دینی، اصول همسرداری و داشتن خانواده منطبق با مفاهیم اسلامی است زیرا که دوره مقدس خدمت بهترین محل گردهمایی پسران جوان است.

وی در پایان گفت: اگر مطابق دستورات اسلام در زندگی عمل کنیم هیچگاه متزلزل نخواهیم شد چرا که اسلام برای تمامی مراحل زندگی برنامه جامع و کامل رائه کرده است، با مطالعه دقیق زندگی نورانی امیرمؤمنان(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) و الگو قرار دادن این دو بزرگوار، مطمعنا زندگی فردی و اجتماعی افراد سراسر آرامش و بنیان خانواده ها بیش از پیش محکم تر خواهد شد و عنایت حضرت حق نیز شامل آنها خواهد بود./879/302/ب2

ارسال نظرات