۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۴۵۶۹۹۲
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد:

ادب، از عوامل عاقبت بخیری انسان است

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد گفت: یکی از عوامل عاقبت بخیری ادب است چنانکه ادب حربن زیاد ریاحی نسبت به امام حسین(ع) او را عاقبت بخیر کرد و در راه دفاع از سیدالشهداء به شهادت رسید.
حجت الاسلام والمسلمین رجایی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین رجایی خراسانی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد، امروز دوم آبان ماه، در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) به نقل از امام موسی کاظم(ع) گفت: إنَّ لِلّهِ عَلَی النّاسِ حُجَّتَینِ: حُجَّهً ظاهِرَهًَ وَ حُجَّهً باطِنَهً، فَاَمَّا الظّاهِرَهُ فَالرُّسُلُ وَ الاَنبیاءُ وَ الاَئِمَّهُ، وَ اَمَّا الباطِنَهُ فَالعُقُولُ؛ خداوند را بر مردم دو حجّت است: حجّتی آشکار و حجّتی پنهانی و درونی. «حجّت آشکار»، رسولان و پیامبران و امامانند، و «حجّت باطنی» اندیشه ها است.

وی با بیان اینکه عبادت اگر تؤام با عقل، علم و فهم نباشد ارزشی ندارد، تصریح کرد: آدم دو نوع پیغمبر دارد؛ حجت برونی انبیا و پیامبران و حجت باطنی عقل است که انسان بدون عقل از حیوان پست تر است.

حجت الاسلام رجایی خراسانی با اشاره به اینکه عقل بر دو قسم خدادادی و کسبی است، گفت: عقل از بزرگترین نعمتهای الهی است البته قسمتی از عقل خدادادی است قسمت دیگر عقل را همانند علم یا مال باید کسب کند.

وی با بیان اینکه ادب از نتایج عقل است، مطرح کرد: یکی از عوامل عاقبت بخیری ادب است چنانکه ادب حربن زیاد ریاحی نسبت به امام حسین(ع) او را عاقبت بخیر کرد از این رو داشتن ادب نسبت به سالمندان، عالمان دین، استاد، معلم، پدر و مادر حائز اهمیت است.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد افزود: پس از آنکه حرّ راه امام(ع) را به بازگشت به مدینه سد کرد، امام حسین(ع) به حر فرمود: «مادرت به عزایت بنشیند! چه می خواهی؟» حر گفت: اگر جز شما هر یک از اعراب در این حال با من چنین سخنی می گفت پاسخش را می دادم! اما به خدا قسم که نمی توانم نام مادر شما را جز به نیکی ببرم.

وی یکی دیگر از نعمتهای بزرگ الهی را ولایت اهل بیت(ع) عنوان کرد و افزود: کسی که با معرفت به زیارت امام هشتم نائل شود، بهشتی است بنابراین اگر امروز وهابی ها مانع زیارت پیامبر اکرم(ص) شده اند به زیارت امام رضا(ع) بیایید به گفته خود پیامبر پاره ای از بدن ایشان در مشهد دفن است.

استاد مدرسه علمیه عالی نواب تصریح کرد: وجود قبر مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و احمدبن موسی(ع) سه فرزند از موسی الکاظم(ع) از افتخارات کشور ما در دنیا محسوب می شود.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد خاطرنشان کرد: نماز، روزه، زکات، حج و ولایت پنج رکن دین اسلام است که هیچ یک به اندازه ولایت اهمیت ندارد زیرا چهار رکن اول اگر انسان عذری داشته باشد از او ساقط می شود اما محبت و دوستی ائمه اطهار(ع) هرگز از او ساقط نمی شود.

حجت الاسلام رجایی خراسانی بیان کرد: اگر کسی امام علی(ع) را دوست و ولایتش را قبول داشته باشد بهشتی است حتی اگر به اندازه ریگ های بیابان گناه داشته باشد، اما کسی که ولایت امیرمؤمنان(ع) و فرزندان ایشان را قبول نداشته باشد به جهنم می رود حتی اگر به اندازه ریگهای بیایان ثواب داشته باشد.

عضو هیأت امناء اتاق فکر تبلیغ خراسان مطرح کرد: پیامبراکرم(ص) حاضر به خواندن نماز بر جنازه فردی که به امام علی(ع) اهانتی کرده بود، نشدند مگر اینکه امیرمؤمنان او را بخشیدند، شیعه باید همانند امام و مولایش رئوف و بخشنده باشد ولی متأسفانه امروز پرونده های زیادی از دعوا و نزاع در دادگاه ها درحال پیگیری است./1308/202/ب3

 

 

ارسال نظرات