۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۵۷۱۲۹
حجت الاسلام زائری:

کم‌‌ترین بودجه‌ها به برنامه‌های مذهبی تلویزیون اختصاص داده می شود

مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه گفت: بی‌اهمیت‌ترین بودجه برنامه‌های تلویزیون برای برنامه مذهبی است و آنقدر ساده و بی‌اهمیت است که امکانات خوبی برای آن قائل نیستند، برنامه‌سازی مذهبی یکی از حساس‌ترین کارها در حوزه تلویزیون است.
زائری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه ظهر امروز در سلسله نشست‌های رسانه‌ای گفت و گوی آئینی که در بنیاد دعبل برگزار شد با اشاره به اینکه برخی مراسم‌ها و آئین‌ها مختص گروهی خاص است‌ اظهار داشت: هر انسانی اعتقادات و باورهای خاص خود را دارد که اماکن مقدس آن را به نمایش می‌گذارد و ممکن است برای برخی افراد این موضوعات قابل درک نباشد.

وی ادامه داد: بخشی از مناسک دینی با باورهای عمومی معنا پیدا می‌کند اما همین باور برای یکسری از افراد به پیش زمینه نیاز دارد، در واقع ادبیات هر انسان در هر محفل فرق می‌کند، همانطور که رفتار و ادبیات ما در خانواده خود فرق می‌کند.

مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه با بیان اینکه ادبیات خاص در همه حوزه‌ها می‌تواند صدق کند اما برای عموم این شرایط وجود ندارد، خاطرنشان کرد: یکی از دستوراتی که در ادبیات دینی وجود دارد این است که متناسب با فضای موجود حرف بزنید، آنچه به عنوان تقیه در دین گفته می‌شود این است که شما باتوجه به شرایط و درک طرف مقابل خود حرف بزنید نه اینکه پنهان کاری کنید.

حجت الاسلام زائری تاکید کرد: مخاطب ما در هر شرایطی با هم فرق می‌کند، در دین ما در حفظ اسرار اهمیت زیادی قائل است، به قدری که اگر کسی اسرار کسی را بگوید ملعون شمرده می‌شود، در روایات آمده است خدا لعنت کند کسی را که یک موضوع خاص را در عموم انتشار می‌دهد، این چیزی است که در رسانه‌های ما امروز دیده می‌شود.

وی یادآور شد: تجربه تلویزیون‌های مسیحی نشان داده است که فقط مراسم‌های شاد را در کادر بسته نشان می‌دهند اما در مراسم‌های غمگین با یک نمای باز تصویر ارائه شود، چیزی که ما متاسفانه در سیمای خود نمی‌بینیم، در واقع ما یک فضای بسته از حزن را همیشه نشان می‌دهیم و این درست نیست.

مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه با اشاره به اینکه شبکه بی بی سی یک دستور العمل برای ساخت برنامه دارد، تصریح کرد: این دستور برنامه‌سازی بسیار قابل تامل است، این شبکه می‌گوید مثلا در یک برنامه تاریخی باید از یک مجری مسن استفاده کرد نه یک مجری جوان که سن تاریخ مورد نظر را ندیده است و این خیلی دقیق است.

حجت الاسلام زائری افزود: بی‌اهمیت‌ترین بودجه برنامه‌های تلویزیون برای برنامه مذهبی است و آنقدر ساده و بی‌اهمیت است که امکانات خوبی برای آن قائل نیستند، برنامه‌سازی مذهبی یکی از حساس‌ترین کارها در حوزه تلویزیون است.

وی بیان کرد: متاسفانه امروزه شبکه‌های مذهبی اسلامی از شبکه‌های مسیحی عقب هستند و صدا و سیمای ما از خیلی شبکه‌های مذهبی اسلامی عقب است، در حال حاضر برنامه‌های مذهبی زیادی در قالب آشپزی، کودک، مسابقه و جوانان در حال ساخت است که همه با تحقیق انجام شده است و ما باید به آنها توجه کنیم.

مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه با اشاره به اینکه مناسک آئینی جایی برای استدلال افراد نیست، ابراز داشت: مناسک مذهبی ما با احساساتی که ایجاد می‌کند باید تاثیر‌گذار باشد چون کسی که به سوی این برنامه‌ها می‌آید قبلا باور و اعتقاد به دست آورده و حالا احساس امنیت دینی در برنامه‌ها را انتظار دارد.

حجت الاسلام زائری اضافه کرد: ما اگر مناسک مذهبی را بخواهیم در رسانه‌ها نشان دهیم یا به هیچ وجه نباید این کار را انجام دهیم یا حتما باید انتخاب دقیق در نوع پخش داشته باشیم، اکثرا در رسانه‌های ما به خاطر کار بلد نبود برنامه های ضعیف مذهبی داریم.

وی ادامه داد: تلویزیون ما برنامه‌های دینی را ساده گرفته و برای آن برنامه خاصی ندارد، برای نمونه باید گفت لزومی ندارد ما در یک پخش دعای کمیل چهره کسی که دعا را می‌خواند و حال و هوای خاص خودش را دارد پخش کنیم.

مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه تصریح کرد: اشتباه ما این است که تصور می‌کنیم منبر سخنرانان ما در قالب بزرگ تلویزیونی شکل گرفته است، این تصور اشتباه است چون چارچوب خاصی برای این تفکر هم باید ایجاد شود.

حجت الاسلام زائری در پایان گفت: تمام دستگاه‌های مرتبط به مناسک مذهبی باید در یک اتاق فکر درباره برنامه‌سازی مذهبی فکر کنند و اگر قرار شد برنامه‌ای ساخته شود تصمیم بگیرند با چه شکلی این برنامه‌ها روی پخش برود، اصول علمی و قوانین حرفه‌ای کار در این شرایط تدوین شود، ما می‌توانیم از برنامه‌های مذهبی اهل سنت و مسیحی استفاده کنیم تا بتوانیم تکلیف نوع پخش برنامه های مذهبی را مشخص کنیم./201/816/ب1

ارسال نظرات