۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۵۷۱۷۱

اخبار انتشارات آستان قدس رضوی

انتشار مجموعه سه جلدی «راه نیکویی»، پسر کوچولویی به نام غوره، کتاب های شعر عاشورایی، توزیع هفته‌نامه خبری خط حزب‌الله شماره 54، انتشار دوماهنامه فرهنگی و اطلاع‌رسانی «دانشورز» و افتخار آفرینی به نشر در ردیف کتاب های کودک و نوجوان کشور از جمله اخبار انتشارات آستان قدس رضوی است.
تازه های نشر

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، مجموعه سه جلدی راه نیکویی با عناوین «غیبت»، «صبر» و «توکل» از سوی انتشارات آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار کتاب کشور شد.

مجموعه سه جلدی راه نیکویی با موضوعات «توکل»، «صبر» و «غیبت» از سوی سیدرضا رفائی نوشته شده و هر جلد آن دارای 64 صفحه در قطع جیبی و شمارگان 500 نسخه با قیمت 40 هزار ریال به چاپ رسیده است.

غیبت، صبر، توکل

این مجموعه که برای اولین بار در سال 1395به چاپ رسیده، به سه ویژگی در انسان می پردازد که از جمله می توان به اهمیت توکل به خداوند، صبر در همه امور و آثار سوء غیبت در جامعه اشاره داشت.

جلد اول مجموعه راه نیکویی با موضوع «غیبت» به این نکته می پردازد که آبروی انسان سرمایه گران سنگ اوست و هر چیز، آن را به خطر بیندازد، در واقع جان او را به خطر انداخته است. حتی گاه از میان بردن آبروی کسی، از نابودی شخص مهم تر و گناه او از قتل نفس نیز سنگین تر است.

جلد دوم مجموعه راه نیکویی به ویژگی صبر تاکید دارد، اینکه صبر یکی از خصوصیات نیک اخلاقی بشر است که انسان را برای رسیدن به مطلوب یاری می رساند و بنده، در هیچ حالی از صبر بی نیاز نیست؛ زیرا آنچه در دنیا می بیند یا موافق طبع اوست یا مخالف میلش و در هر دو حال صبر لازم است.

جلد سوم کتاب راه نیکویی به موضوع « توکل » اشاره دارد، توکل در زندگی نقش بسزایی در پیشگیری از ناهنجاری های روانی داشته و استمرار زندگی فردی و اجتماعی را به ارمغان می آورد؛ چرا که تداوم زندگی در پرتو آرامش بوده و عامل ایجاد این آرامش توکل است.

کتاب «توکل» در ابعاد مختلف مهفوم توکل، اهمیت و آثار و فواید آن را با استناد به آیات و روایات بررسی کرده و بازتاب زیبای آن را در زندگی پیامبران الهی بازگو می کند و در بخش پایانی این کتاب اشاره ای به برخی از سخنان بزرگان و اشعاری در مدح اهل بیت(ع) شده است.

امام حسین در قریحه‌ شعرا و مداحان

شعر عاشورایی شاخه‌ای از شعر آیینی است که بیشتر در ارتباط با مسائل معنوی و کرامات انسانی و هم‌چنین در مورد وقایع عاشورا و حوادثی است که بر سیدالشهدا(ع) گذشت.

در این راستا، انتشارات آستان قدس رضوی تلاش دارد تا با ارائه و در اختیار گذاشتن آثار شایسته در زمینه شعر عاشورایی، بتواند آیینه‌ای زلال‌تر، فراروی عاشقان و محبان اهل بیت(ع) بگذارد که چاپ و انتشار کتاب «این حسین کیست» از این دسته محسوب می‌شود.

این کتاب که به همت محمدجواد غفورزاده «شفق» شامل غزل، مرثیه و نوحه ماه‌های محرم و صفر گردآوری شده است با استقبال صاحبان‌نظران و دوستداران شعر و ادب آیینی مواجه بوده و از سوی به نشر به چاپ پنجم رسید.

«سبوی کربلا» سروده حسین ترکمانیان، به نوعی تجلی عاشورا در شعر معاصر پس از انقلاب است، «مصباح الهدی» سروده محمدجواد غفورزاده و «مرثیه سرخ‌گلو» برگزیده شعر معاصر مذهبی در ستایش عاشور است.

«سفینه‌های نور» سروده سیدرضا مؤید، دفتر درباره برخی شخصیت‌ها مانند حضرت علی اکبر(ع)، حضرت زینب(س) ، حضرت معصومه(س)، «گلبرگ‌ها؛ دم‌پاره‌های سینه‌زنی» مجموعه شعر حاوی غم‌نامه‌هایی در سوگ ائمه نور و خاندان عصمت است.

«منظومه عشق» دیگر سروده سیدرضا مؤید، آمیزه‌ای از شعر و مقتل در رثای شهیدان کربلا است که کار تحقیق و پژوهش آن را حجت الاسلام نعمت الله منصوریان در هفت فصل، علاوه بر شرحی از یاران شهادت طلب سالار شهیدان، اشعاری نیز در این حوزه ارائه داده است.

انتشار دوماهنامه فرهنگی و اطلاع‌رسانی «دانشورز»

شماره‌های 123 و 124 دوماهنامه فرهنگی و اطلاع‌رسانی «دانشورز» به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منتشر شد.

دانشورز، نشریه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که با مطالبی در قالب اخبار، گزارش، مصاحبه و مقاله‌های علمی تخصصی، به قلم کارشناسان سازمان با هدف تقویت ارتباطات درون و برون‌سازمانی و سرعت بخشیدن به گردش صحیح اطلاعات در این سازمان نوشته و منتشر می‌شود.

در این سری از نشریه به موضوعاتی چون تاریخچه انتشار نشریه دانشورز، گفت‌وگو با بانوی کاتب و واقف قرآن خطی به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی، گذری بر تاریخچه شکل‌گیری مرکز اسناد آستان قدس رضوی و گزارشی از پیشینه فهرست‌نویسی در کتابخانه این آستان مقدس اشاره کرد.

گفت‌و‌گو با استاد و رییس بخش مردم‌شناسی دانشگاه توبینگن آلمان و همچنین جلال خالقی مطلق، شاهنامه‌شناس برجسته ایرانی و استاد دانشگاه هامبورگ آلمان، درباره کتابخانه این آستان مقدس از دیگر مطالب این نشریه است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نشریه می‌توانند به بخش روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان واقع در مشهد، حرم مطهر رضوی، بست شیخ طوسی، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مراجعه کنند.

توزیع هفته‌نامه‌ خط حزب‌الله در حرم رضوی

پنجاه و چهارمین شماره‌ هفته‌نامه خبری خط حزب‌الله که به روح پرفتوح قمربنی‌هاشم حضرت عباس(ع) تقدیم شده است، در گزارش هفته‌ خود به تبیین «روش امام حسین در مواجهه با طاغوت» پرداخت.

شماره 54 هفته نامه «خط حزب الله» با عنوان هیات مناالذله همزمان با دهه آخر ماه محرم الحرام به همت اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی در بین زائران و مجاوران امام هشتم(ع) توزیع شد.

عکس ویژه‌ این هفته‌ نشریه خط حزب الله، تصویری از برگزاری مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در سال ۷۷ با حضور رهبر انقلاب در شهر قم است.

در قسمت پایانی این شماره هفته نامه مسابقه فرهنگی طراحی شده است که مخاطب می تواند با پاسخگویی به دو سوال تهیه شده از متن این هفته نامه یکی از برندگان این مسابقه باشد.

قرعه کشی از بین پاسخ های صحیح انجام می شود و به برندگان به قید قرعه جوایزی از سوی آستان قدس رضوی اهدا خواهد شد. علاقه مندان می توانند پاسخ های خود را از طریق سامانه پیامک 3000802222 ارسال کنند.

نشریه خبری خط حزب الله به طور منظم هر هفته از سوی اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی تهیه و در بین زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) توزیع می شود.

روایت داستان زندگی پسر کوچولویی به نام غوره

مجموعه چهارجلدی «پسر کوچولویی به نام غوره» به قلم مجید راستی و با تصویرگری سمانه رهبرنیا روانه از سوی انتشارات آستان قدس رضوی بازار نشر کشور شد.

تولید کتاب برای کودکان و نوجوانان تحت عنوان «کتاب‌های پروانه» و  محصولات فرهنگی با نام «گلدسته» به صورت گسترده در دستور کار به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) بوده که این تولیدات نتیجه تلاش‌های فراوانی است که منجر به چاپ بیش از 600 عنوان کتاب و تعداد زیادی محصول فرهنگی_آموزشی در طول بیش از یک دهه گذشته تولید شده که در این میان، بیش از 40 اثر از این تولیدات، حائز 109 مقام برتر و رتبه‌های شایسته‌ای را در کلیه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف کشوری و هم‌چنین کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به دست آورده‌اند.

از ویژگی‌های این مجموعه داستان 24 صفحه‌ای این است که در یک صفحه از کتاب‌ها متن نوشتاری و در صفحه دیگر و روبه‌روی این نوشته‌ها، تصویر این داستان‌ها قرار دارد.

«شبی که من به دنیا آمدم»، «اولین بار که راه  افتادم»، «اولین بار که  خودم غذا خوردم» و «اسباب‌بازی‌ها می‌خواستند بخوابند» عناوین فرعی این مجموعه‌اند که در انتشارات آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

افتخار آفرینی به نشر در ردیف کتاب های کودک و نوجوان کشور

مجموعه 20 جلدی «راز نقاشی‌های قشنگ» تالیف محمد حسین صلواتیان، از جمله کتاب هایی است که نشان چهار لاک پشت پرنده را در این فهرست از آن خود ساخته است.

مجموعه «راز نقاشی های قشنگ» از دسته کتابهای آموزشی به شمار می رود که برای مربیان، پدران و مادران و دانش آموزان 9 تا 15 سال قابل استفاده است، همچنین از ویژگی های این مجموعه، استفاده از وسایل و ابزار متعارف و در دسترس بوده و از پیشنهاد و به کارگیری وسایل کمیاب و گران قیمت پرهیز شده است.

این کتاب به عنوان نخستین مرجع آموزش هنر به کودکان تهیه شده است که عناوین و موضوعات این مجموعه کتاب 20 جلدی شامل آشنایی، مداد رنگی، ماژیک، پنجره نقاشی، مداد شمعی، دنیای زیبای رنگ ها، گواش، آبرنگ، اکولین، کولاژ، چاپ1، وایتکس، واکس، چاپ دو، ماژیک تینری، خط و کپی، نقاشی گروهی، نقاشی پازل، نقاشی دیواری و نقاشی خلاق می باشد.

«مجموعه 20جلدی راز نقاشی های قشنگ» سال گذشته نیز به عنوان کتاب برگزیده دوازدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی در بخش کودک و نوجوان نیز انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.

مجموعه «راز نقاشی های قشنگ» در قطع وزیری، با شمارگان سه هزار نسخه در 24 صفحه با قیمت 35 هزار ریال از سوی انتشارات آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان به مشاهده و تهیه محصولات انتشارات آستان قدس رضوي می‌توانند به نشانی اینترنتی www.behnashr.com  یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمايندگي‌های سراسر کشور مراجعه کرده یا از طریق شماره تلگرام 09027652008 و سامانه پیامکی به شماره 30003209 با این انتشارات تماس برقرار کنند./303/1308/ب1

ارسال نظرات