۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۳
کد خبر: ۴۵۷۲۲۶
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر:

کمال خواهی ویژگی انسان است

نماینده ولی فقیه درامورحج وزیارت با بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، نتیجه انجام دادن شش عمل در دنیا را تضمین بهشت برای انسان دانست و گفت: کمال خواهی ویژگی انسان است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمين سید علی قاضي عسكردرجلسه تواصی به حق درجمع كاركنان بعثه مقام معظم رهبري وسازمان حج وزيارت یکی از ویژگی های انسان را کمال خواهی دانست وتصریح کرد: انسان بدنبال رشد و پیشرفت است ولی ممکن است گاهی درمسیری که او را به کمال می رساند دچاراشتباه شود و مسیر را اشتباه برود.

وی به احادیثی که مسیرکمال را برای انسان ترسیم می کند، اشاره کرد وبا بیان اینکه رسول خدا   می فرمایند:" اِضمَنوا لى سِتّا من اَنفُسِكُم اَضمَن لَكُمُ الجَنَّةَ " شما شش چيز را براى من تضمین  كنيد من هم بهشت را براى شما ضمانت می كنم، اظهار داشت: به فرمایش پیامبرانسان شش عمل را در دنیا انجام دهد نتیجه اش بهشت قطعی و تضمین شده است.

نماینده ولی فقیه درامورحج وزیارت راستگویی و صداقت درسخن گفتن با دیگران را اولین مورد ذکر کرد و افزود: به صورت ظاهر این کارساده است ولی درعمل بسیاردشواراست که انسان صادقانه حرف خود را بزند و دروغ نگوید.

وی اضافه کرد: دربرخی روایات آمده است که کلید همه بد بختی ها در دروغ نهفته است و متاسفانه درجوامع اسلامی این امر به شدت رایج است  و درطول روزنیز افرادی به راحتی دروغ می گویند و هیچ نگران عواقب آن نیستند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسکر اظهار داشت: برخی اوقات حرف ، حرف درستی است ولی به بیان امیرالمومنین "کَلِمَهُ حَقٍّ یُرادُ بِهَا الْباطِلُ" از آن استفاده غلط می شود.

وی با اشاره به اینکه اسلام برراستگویی تأکید دارد، افزود: در راستگویی نجات و دردروغگویی هلاکت انسان نهفته است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت وفای به عهد و وعده را دومین مورد برشمرد و با اشاره به اینکه این امرهم جنبه فردی وهم جنبه اجتماعی دارد، اظهار داشت: پیامبر درزمان صدراسلام به تعبیر امروزی ها تفاهم نامه ای اگر با مشرکان امضا می کرد به آن عمل می کرد، ما هم در معاهدات بین المللی و مسایل شخصی واجتماعی مان اگر چیزی راقبول کردیم باید به آن عمل کنیم وبه تعاهد طرفینی پایبند باشیم .

وی تاکید کرد: انسان ها باید در وعده دادن توجه داشته باشند قولی که می دهند درمحدوده اختیاراتش باشد و اگرنمی توانند کاری را انجام دهند به مردم قول ندهند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسکر افزود: متاسفانه این مشکل درمیان مسئولان ما وجود دارد چیزی را که در محدوده اختیاراتشان نیست قول می دهند و نمی توانند عمل کنند و لذا مردم به حکومت بی اعتماد می شوند.

وی سومین مورد را امانتداری دانست و گفت: وقتی که مورد اعتماد مردم قرار گرفتید و شما را امین خود قرار دادند باید امانتداری کنید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه در قرآن آمده است : خدا از شما می خواهد امانت ها را به اهلش بسپارید، مسئولیت ها را ازجمله این امانات ذکر کرد و افزود: امیرالمومنین درتعبیر زیبایی می فرمایند : "إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ" این که شما را درجایی مسئول گذاشتند این یک طعمه نیست که هرجور خواستید از آن استفاده کنید بلکه این امانت الهی در دست شماست و باید امانتدار خوبی برای مردم باشد.

وی خیانت در مسئولیت، دست بردن در اموال مردم، سوءاستفاده مالی و عمل نکردن به وظیفه را ازجمله مصادیق آن ذکر کرد و گفت: امام راحل فرمودند: اگر کسی می فهمد نمی تواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد قبول نکند و بگوید نمی توانم این مسئولیت را انجام دهم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر کنترل غریزه جنسی را شرط چهارم عنوان کرد و با اشاره به اینکه اسلام برای این امر ازدواج را تعریف کرده است، افزود: اگر بسترازدواج فراهم نشد همه چیز با دعوت به عفت و اخلاق قابل تحقق نمی باشد، هم اکنون یازده میلیون جوان در سن ازدواج هستند و بسترازدواج برای آنان فراهم نشده در حالیکه کنترل غریزه برای جامعه دینی بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد.

وی تاکید کرد:اسلام برای همه این موارد برنامه داردولی باید به قانون تبدیل شود و اجرا و مراقبت گردد.

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه درادامه حدیث آمده است: "وغُضّوا اَبصارَكُم" چشمان خود را درمواجهه با گناه پایین بیاندازید، افزود: انسان باید از خود اراده نشان دهد و تلاش کند تا زمین نخورد ، اگر با گناه مواجه و بستر گناه فراهم شد، صحنه را ترک کند و اگر ناخودآگاه با گناه روبروشد چشمانش را پایین بیاندازد تا صحنه را نبیند.

وی وقوع برخی حوادث مانند جنایات ناموسی وقتل ها را نتیجه همین بی توجهی ها دانست و افزود: باید از ارتباطات نادرست و غیر شرعی پرهیز کرد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر ششمین مورد از شروط پیامبر اکرم برای رسیدن انسان به کمال را "وَكُفّوا اَيديَكُم" دانست و گفت : انسان باید دستانش پاک باشد و از سوء استفاده  دوری کند.

وی افزود: این ملت تمام تحریم ها و سختی ها را قبول کرده و به عده ای مسئولیت داده است تا خدمت کنند و به همین دلیل نباید از قدرت خود سوء استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد:  باید مراقبت کرد تا حق به حق دار برسد و به فکر محرومین و مستضعفین جامعه باشیم تا خود را به نظام اسلامی  مورد نظر پیامبر و ائمه مصومین نزدیک کنیم./1330/د102/ی

ارسال نظرات