۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۴۵۷۲۴۴
آیت الله نوری همدانی:

جامعه اسلامی متحد نباشد دشمن ‌آن را می بلعد/ علمای اسلام نمی توانند در برابر جنایات سوریه و یمن بی تفاوت باشند

حضرت آ‌یت الله نوری همدانی با بیان این که ما به عنوان عالم اسلامی و یک مسلمان در برابر جریان سوریه، یمن و بحرین نمی توانیم بی تفاوت باشیم، گفت: اسلام اقتضا می کند در برابر دنیای استکبار، کفر و صهیونیسم متحد باشیم؛ اگر متحد نباشیم دشمن ما را می بلعد.
 حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امشب در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه تقریب مذاهب عراق با بیان این که مسأله تقریب و وحدت مسلمانان امروز بسیار  لازم و اثرگذار است، گفت: از مسائل مهم در اسلام شناخت زمان است، در روایتی از پیامبر اسلام آمده که باید زبان خود را بشناسیم.

وی افزود: شناخت زمان به معنای شناخت اهل زمان، حوادث زمان و دوستان و دشمنان زمان است، در زمان ما علم با سیاست توأم بوده است از این رو همانگونه که توجه به علوم داریم باید توجه به سیاست و مدیریت زمانه نیز داشته باشیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در اسلام سیاست از دین و علم جدا نیست، اظهار داشت: اسلام همانند شجره طیبه ای است که شاخه های متعددی همچون علم، سیاست و اقتصاد دارد، از این رو همه عرصه ها شاخه ای از یک ریشه که اسلام به شمار می رود هستند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر باید بیشتر به تمام ابعاد اسلام توجه کرد، در فرهنگ تشیع و اسلام شیعه و سنی با یکدیگر برادر هستند و اهل بیت(ع) به ما تأکید کردند که در مساجد اهل سنت و پشت سر آن ها نماز بخوانید، همچنین با آن ها معاشرت و محبت داشته باشیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که هر اندازه که شیعه و سنی با یکدیگر برادر باشند در برابر دشمن قوی تر می شوند، ابراز داشت: هر اندازه که از یکدیگر فاصله بگیریم دشمن بیشتر جرأت پیدا می کند، در تاریخ علمای اسلام در یک حوزه درس می خواندند و اتحاد و تفاهم بین آن ها برقرار بود.

وی عنوان کرد: البته مناظراتی هم وجود داشته است؛ ما باید از جریانات و حوادث روز مطلع بوده و با یکدیگر متحد باشیم و اجازه پیشروی ندهیم چون برای دشمن شیعه و سنی تفاوت ندارد بلکه می خواهد دین مبین اسلام را نابود کند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اول انقلاب بنده به عنوان نماینده امام در الازهر حضور پیدا کردم، آن روز الازهر خیلی احترام کردند و گفتند که آقای بروجردی کرسی برای فقه شیعه نصب کردند اما آن کرسی خالی است و فقه های دیگر همانند حنفی و شافعی بر قرار است.

وی اضافه کرد: شیخ محمود شلتوت به آقای بروجردی گفت که یک نفر را از قم یا نجف بفرستید که به الازهر بیایند و به تدریس فقه شیعه بپردازد اما آن کرسی هنوز خالی است و نتوانستیم کسی را تربیت کنیم که بر فقه شیعه و سنی احاطه داشته باشد، متأسفانه ما نرفتیم و در قاهره دشمن با ما بسیار است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که عربستان و تکفیری ها در قاهره حزب النور را تأسیس کردند، گفت: با پول نفت و گاز در قاهره تسلط پیدا کردند و شیعه را کوبیدند، شیعه و سنی دشمنانی واحد دارند از این رو باید متحد باشند و به موازات پیشرفت علمی باید در مسائل سیاسی جهان اسلام حضور داشته باشند و با گروه های تکفیری مورد حمایت آمریکا و غرب مقابله کنند.

وی افزود: در برابر جریان سوریه، یمن و بحرین نمی توانیم بی تفاوت باشیم، دشمن سرمایه گذاری کرده و با نوکران خود همانند آل خلیفه و آل سعود علیه اسلام ناب تلاش می کنند، ما به عنوان عالم اسلامی و یک مسلمان نمی توانیم بی تفاوت باشیم از این رو باید در برابر دشمن به صورت متحد مبارزه کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در اسلام مرزهای جغرافیایی مطرح نبوده بلکه اسلام در برابر کفر مطرح است، اظهار داشت: نمی توانیم در برابر مظلومان ساکت باشیم، اسلام اقتضا می کند در برابر دنیای استکبار، کفر و صهیونیسم متحد باشیم؛ اگر متحد نباشیم دشمن ما را می بلعد./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات