۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۴۵۷۴۹۶
رییس تبلیغات اسلامی شیروان:

مغایرت کاپیتولاسیون با نص قرآن، نشانه عدم پایبندی رژیم پهلوی به اسلام است

رییس تبلیغات اسلامی شیروان با اشاره به سالروز اعتراض امام خمینی (ره) به قانون کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی، گفت: مغایرت صریح کاپیتولاسیون با نص آیات قرآن کریم، نشانه عدم پایبندی رژیم پهلوی به اسلام است.
حجت الاسلام محمود عزیزی- رییس تبلیغات اسلامی شیروان

حجت‌الاسلام محمود عزیزی، رییس اداره تبلیغات اسلامی شیروان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به سالروز اعتراض و افشاگری حضرت امام خمینی (ره) علیه پذیرش کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی، اظهار کرد: با توجه به آیه 41 سوره نساء و تأکید خداوند در قرآن مبنی بر اینکه هیچ‌گاه خداوند راهی برای پیروی و تسلط کافران بر مسلمانان قرار نداده است؛ مغایرت صریح کاپیتولاسیون با نص آیات قرآن کریم، نشانه عدم پایبندی رژیم پهلوی به اسلام بود.

وی با اشاره به اینکه این آیه به آیه «نفی سبیل» معروف است، گفت: بر اساس معنای روشنِ این آیه، سلطه غیرمسلمان بر مسلمان ممنوع است و همه علمای اسلام معتقدند دین مقدس اسلام، هرگز پذیرای هیچ‌گونه سلطه و استعمار خارجی بر مسلمان‌ها، اعم از سلطه نظامی اقتصادی، امنیتی و فرهنگی نیست.

حجت‌الاسلام عزیزی افزود: اسلام دین عزت و افتخار است و ذلت را نمی‌پذیرد و از سوی دیگر خداوند انسان‌های مؤمن را افراد بزرگ و بزرگوار می‌داند و خطاب به آنها می‌فرماید: «سست نشوید و حزن و اندوه به دل راه ندهید. شما برترید اگر مؤمن باشید.»

به گفته وی معلوم می‌شود اسلام دین بزرگی و عزتمندی است و مسلمانان باید عزیز و باعزت باشند و ارزش خویش را با میدان دادن به خواهش‌های نفسانی و قرار گرفتن زیر سیطره کافران از دست ندهند.

حجت‌الاسلام عزیزی خاطرنشان کرد: بنا بر مضامین و معنای روشن و صریح قرآن کریم، دادن هر نوع امتیاز سیاسی، اقتصادی، نظامی، قضایی و اجتماعی به غیرمسلمانان که به سیادت اسلام و مسلمانان ضربه بزند، بی‌ارزش و اعتبار خواهد بود؛ ازاین‌رو کاپیتولاسیون خلاف اسلام و قرآن است و بر هر مسلمانی واجب بوده تا به این قانون اعتراض کند.

وی با بیان اینکه تحمیل قانون کاپیتولاسیون نتایج فرهنگی و اخلاقی بسیار دردناکی داشت، اضافه کرد: در آن زمان کاپیتولاسیون روحیه خیانت و وابستگی به بیگانگان را در میان مردم به وجود آورده بود که این بدترین تأثیر این قانون بر یک ملت است.

حجت‌الاسلام عزیزی با اشاره به تأثیرات فرهنگی و اخلاقی کاپیتولاسیون در جامعه گفت: پس از اعطای کاپیتولاسیون آسیب‌های فراوانی به فرهنگ این مرز و بوم وارد شد و با باز شدن پای آمریکایی‌ها به‌جای روس و انگلیس، هزاران مستشار نظامی آمریکایی با هدف سوءاستفاده از امتیازات این قانون وارد ایران شدند.

وی گفت: برخورداری بیگانگان از مصونیت قضایی، زمینه افزایش جرم و اشاعه فساد را ایجاد کرد و بی‌بندوباری، فساد اخلاقی و اعتیاد به مواد مخدر در میان نظامیان آمریکایی و خانواده‌های آنها رواج داشت که این عامل، موجب خشم و نفرت ایرانیان شده بود؛ زیرا آنها در مدت حضور خود، جنبه‌های منفی فرهنگ غرب را وارد ایران کردند و شهرهای بزرگ کشور را هر چه بیشتر به سمت غربی شدن سوق دادند./202/9314/ب1

ارسال نظرات