۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۴۵۷۵۲۳
حجت الاسلام میرزامحمدی:

جدایی قرآن و عترت، عامل انحراف جامعه است

استاد حوزه علمیه قم فهم قرآن بدون امام را غیرممکن دانست و گفت: جدایی قرآن و عترت، عامل انحراف جامعه بوده و ولایتمداری راز عاقبت بخیری است.
میرزا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد میرزا محمدی در مراسم عزاداری هیأت محبین حضرت زینب(س)، با اشاره به نقش پیامبر در تبیین و تفسیر قرآن، اظهار کرد: در سوره نحل که از آن با عنوان سوره نعمت نام برده می شود، به یکی از مناصب پیامبر اسلام(ص) اشاره شده است که بر مبنای آن، آن حضرت افزون بر بیان آیات قرآن، باید به تفسیر و تبیین آن بپردازند تا از این طریق حقیقت قرآن و دستورات الهی بیان شود.

وی افزود: اگر تفسیر و تبیین در کنار آیات نباشد، امت به واسطه همین قرآن دچار اختلاف می شوند و همین موضوع نیز پس از شهادت پیامبر(ص)، در جامعه اسلامی رخ داد.

قرآن بدون اهل بیت موجب اختلاف است

استاد حوزه علمیه، قرآن بدون اهل بیت را موجب اختلاف دانست و تصریح کرد: شعاری که در سقیفه سر داده شد و عده ای گفتند قرآن به تنهایی ما را بس است، عامل انحرافاتی شد که تا امروز جامعه اسلامی دچار انحراف و انشقاق شده است.

وی اولین ضربه به قرآن را از جانب همین شعار خواند و افزود: این افراد در نزد خود خیال می کردند که با این شعار، قرآن را احیا کرده اند، در حالی که طبق نص صریح قرآن، عترت و اهل بیت باید در کنار قرآن باشند تا صراط مستقیم را به انسان نشان دهند و انسان را از گمراهی خارج کنند و همین شعار «قرآن ما را بس است» موجب اختلاف در جامعه شده و سبب شد تا انحراف در جامعه رخ دهد.

تفکر خوارج حاصل جدا کردن امام از امت است

حجت الاسلام میرزا محمدی، پدید آمدن تفکر خوارج و مقابله با امام علی (ع) در نهروان را حاصل این جدایی برشمرده و خاطر نشان کرد: هرکس با هر شعاری که به دنبال جدایی قرآن و اهل بیت است، به هر دو ضربه می زند و پس از پیامبر(ص) و با جداشدن امام از جامعه، باب فهم قرآن بسته شد و تفسیر به رأی قرآن، باعث به وجود آمدن خوارج شد که بر روی امام زمان خود شمشیر کشیدند.

وی افزود: امروز هم ادامه همان مسیر، در تفکر آل سعود دیده می شود که مفتیان آن ها با تفسیر به رأی قرآن، حکم به قتل شیعه داده اند و همان طور که اشاره شد، قرآن منهای اهل بیت، نه کسی را عاقبت به خیر می کند و نه کتاب شفا و رحمت است و نه رافع اختلافات امت.

استاد حوزه علمیه، قرآن بدون تبیین اهل بیت را، قرآن خوارج نهروانی دانست و ابراز کرد: هر قدر که قاریان آن ها، قرآن بخوانند، هیزم جهنم آن هاست چرا که بنابر نص قرآن کریم، ظالمان از قرآن جز خسارت بهره ای نخواهند برد.

امام بزرگ‌ترین آیه خداوند است

حجت الاسلام میرزا محمدی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت حق الناس، تأکید کرد: خداوند به عزت و جلال خود سوگند خورده است که اجازه نخواهد داد کسی که حق الناس بر گردن اوست در قیامت، قدم از قدم بردارد و حتی شهیدان هم که نخستین قطره خونشان، کفاره تمام گناهان آن ها می شود، از این قاعده مستثنی نیستند.

وی افزود: در حالی که میلیون ها جوان در کشور، بخاطر مبلغ اندکی، مشکل دارند اما برخی روزی یک میلیون درآمدشان است و به خاطر اینکه مدیر است بیش از 100 میلیون حقوق می گیرد و خم به ابرو نمی آورد، و باید بدانیم که اگر ذره ای حق الناس بر گردنمان باشد، هزار بار هم که کربلا برویم و ده ها بار خانه خدا را طواف کنیم، جبران نمی شود و حق مردم باید ادا شود.

استاد حوزه علمیه در پایان، ضمن اشاره به ضروت ولایت مداری، تأکید کرد: بزرگ‌ترین نشانه و آیه خداوند، امام است و هرکس همراه امام باشد، هدایت می شود چرا که امام، قرآن ناطق است و در عاشورا سند حقانیت قرآن که همانا امام حسین(ع) است لگدمال اسب ها شد و این نتیجه جدایی جامعه از اهل بیت و حاصل شعاری است که در سقیفه بنا نهاده شد./872/پ202/ب1

ارسال نظرات