۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۴۵۷۵۳۴
در حرم رضوی بررسی شد؛

انتخاب‌های مهم زندگی بر‌اساس آموزه‌های دینی

عضو شورای برنامه ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در حرم رضوی گفت: والدین باید بر اساس تجربه، حرفه و توان مالی‌شان فرزندان را در انتخاب‌های مهم زندگی به ویژه انتخاب همسر و شغل کمک و راهنمایی کنند.
سید آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد سیدآبادی، عضو شورای برنامه ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان سه‌شنبه شب در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی به تشریح مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی انسان، معیارهای انتخاب دوست شایسته بر اساس آموزه‌های دینی و نقش والدین در این انتخاب‌ها پرداخت.

حجت الاسلام سید‌آبادی با بیان اینکه انسان موجودی اجتماعی و در حال برقراری ارتباط با دیگران است،‌ اظهار کرد: در این میان انسان گاه بر اساس امور فطری و غریزی، روابط صمیمی و دوستانه‌ای با برخی از این افراد پیدا می‌کند؛ این موضوع از نظر اخلاقی و تربیتی بسیار مهم است زیرا رابطه انسان با دیگران به ویژه روابط صمیمی و دوستانه یکی از عوامل تأثیر گذار بر انسان است که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

وی تأکید کرد: یکی از انتخاب‌های مهم زندگی، انتخاب همسر است؛‌ وجود همسر تأثیری کلیدی و نقشی تعیین کننده در سلامتی، پیشرفت یا شکست زندگی انسان دارد از این روی در اسلام بر روی این انتخاب تأکید و برایش معیارها و ضابطه‌هایی تعیین شده است.

عضو شورای برنامه ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ادامه داد: انتخاب دوم زندگی انسان، ‌انتخاب شغل و حرفه کسب‌و‌کار است؛ اینکه انسان کار و حرفه‌ای شایسته، پاک، مشروع و در شأن انسان، خانواده و اجتماع داشته باشد که از آن معیشتش تأمین شود.

حجت الاسلام سید‌آبادی افزود: سومین انتخاب مهم زندگی انتخاب دوست است، انسان باید دوست و هم‌نشین خوبی داشته باشد زیرا نقش دوست در سعادت یا شقاوت انسان نقشی کلیدی و تأثیر گذار است.

وی‌ تأکید کرد: این سه انتخاب مهم در جوانی و زمانی که انسان تجربه کافی ندارد صورت می‌گیرد؛ گاه جوان برای انتخاب این سه مسأله بیشتر عاطفی و احساسی عمل می‌کند و با نگاهی ظاهری به یک شغل یا جنس مخالف، آن را به عنوان حرفه کسب و کار و یا همسر انتخاب می‌کند که این نوع انتخاب بدون تأمل و بررسی در آینده لطماتی را به او و خانواده وارد می‌کند.

عضو شورای برنامه ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: در روایات یکی از حقوقی که بر پدر لازم دانسته، کمک، هدایت و حمایت پدر در این سه انتخاب است؛ پیامبر(ص) می‌فرمایند: «یکی از حقوق پدر به فرزند این است که او را در یک جایگاه اقتصادی شایسته قرار بدهد و او را تزویج کند».

حجت الاسلام سید‌آبادی تصریح کرد: پدر و بزرگترهای خانواده باید با توجه به توان مالی، ‌هنر، حرفه و تجربه‌‌شان، برای فرزندان بستر کاری و اقتصادی شایسته تأمین و یا حداقل او را راهنمایی و هدایت کنند؛ همچنین در امر ازدواج او را هدایت و راهنمایی و زمینه ازدواجش را فراهم و در مهم‌ترین انتخاب زندگی یعنی انتخاب همسر او را هدایت و حمایت کند.

وی ابراز کرد: همچنین در انتخاب دوستان فرزندان در مدرسه، دانشگاه، بازار و جامعه باید ارتباطات فرزندان را رصد کنیم، احساسات و عواطفش سرشار است که ممکن است این امر روابط و زمینه‌های ناشایستی را برای او فراهم کند.

حجت الاسلام سید‌آبادی به شرایط و معیارهای انتخاب دوست شایسته با توجه به آموزه‌های دینی اشاره و بیان کرد: طبق روایات دوست شایسته فردی است که در ارتباطاتش، چه در عمل و چه در سخن، ظالم نباشد، دروغ‌نگوید، به وعده و قولش وفا کند و عادل باشد./202/1308/ب1

ارسال نظرات