۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۵۷۵۶۴
عراقچی درمشهد:

فرقه‌گرایی و پیروی از تفکرات تروریستی قلب جهان اسلام را هدف گرفته است

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی گفت: در نامه‌ای که رهبری به جوانان اروپایی نوشته مسائلی مطرح شد که چشم های بسیاری را بینا و گوش‌های بسیاری را شنوا کرد.
عباس عراقچی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در چهارمین اجلاس بین‌المللی مدل سازمان همکاری های اسلامی که ظهر امروز 5 آبان در تالار شهر برگزار شد، گفت: خرسندم که در میان شما و در مشهد الرضا پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد 2017 هستم و امیدوارم این امر موجب ارتقای بیشتر سازمان همکاری های اسلامی و جهان اسلام بشود.

وی با بیان این که سازمان همکاری‌های اسلامی قریب به نیم‌قرن پیش در واکنش به آتش زدن مسجدالاقصی تشکیل شد، افزود: این سازمان در 57 کشور و در چهار قاره تشکیل شد و برخورداری از یک‌چهارم جمعیت جهان، پیوستگی نسبی، در اختیار داشتن 30 درصد آرای سازمان ملل، تأمین 70 درصد نفت جهان و بازار اسلام و تکیه‌بر اسلام جزء ویژگی‌ها و ظرفیت‌های این سازمان است.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه با بیان این که آنچه در حال حاضر ضروری است اهتمام به منافع و مصالح عالی اسلامی فارغ از سیاست و اندیشه‌های سیاسی است، تصریح کرد: امروزه با تهدیدات گوناگون مواجهیم و اگر غفلت کنیم فرقه‌گرایی کور و جزم‌اندیش وحدت و یکپارچگی جهان اسلام را هدف قرار داده است.

 وی با اشاره به این که اینگونه فعالیت ها تصویر زشت و بیگانه با ارزشهای اسلامی ایجاد می‌کند که ناشی از تفکر داعش است، تصریح کرد: داعش مولود نامشروع و تصویری زشت از هویت اصیل اسلامی را به جهان معرفی می کند.

عراقچی با بیان این که این تروریسم کور جنایتهای وسیع و گسترده ای را انجام می دهد، ادامه داد: تروریست‌هایی که با دولت قانونی رئیس جمهور بشار اسد به مبارزه پرداختند و اگر نبود کمک های جمهوری اسلامی ایران، امروز شاهد تسلط تروریست‌های داعشی بر این نقطه مهم از جهان اسلام بودیم.

وی با اشاره به سابقه نیم‌ قرن  فعالیت های سازمان همکاری های اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر 57 کشور اسلامی در گستره 4 قاره با اتحاد و هماهنگی در یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی جهان گرد هم آمده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این که در یک دهه اخیر اکثر این کشورها از زیرتسلط استعمار غرب و اشغال امپراطوری عثمانی رها شده‌اند، گفت: در حال حاضر اعضای این سازمان یک‌چهارم جمعیت جهان 30 درصد از آرای سازمان ملل و 70 درصد نفت جهان را در اختیار داشته و در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و قدرت جهانی از توانایی بسیار بالایی برخوردار هستند.

عراقچی با تأکید بر این که امروزه اسلام با تهدیدات بسیاری روبه‌رو است، تصریح کرد: فرقه‌گرایی، تشویق به برادرکشی و پیروی از تفکرات تروریستی امروزه قلب جهان اسلام را مورد هدف قرار داده است و داعش نیز به عنوان مولودی نابه‌کار در حال نشان دادن هویت اسلامی به صورت نادرست است.

وی با بیان این که در حال حاضر این تروریسم کور که ناشی از تفکرات داعش است در اقصی‌ نقاط جهان به جنایت‌های وسیعی دست زده که می‌توان نمونه‌های آن را در عراق و سوریه دید، اظهار کرد: باید از کشورهایی که از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق حمایت می‌کنند بخواهم که پشتیبانی‌های مالی وتجهیزاتی  خود را قطع کنند و به مبارزه صحیح با  این قاتلین بپردازند.

معاون وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی گفت: در نامه‌ای که رهبری به جوانان اروپایی نوشته مسائلی مطرح شد که چشمهای بسیاری را بینا و گوش‌های بسیاری را شنوا کرد و می‌توان در مجموع گفت که تأثیر بسیار زیادی در جلوگیری از اسلام‌هراسی داشته است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این که امروزه در برخی از دانشگاه‌های دنیا حقیقتی کاملاً بیگانه از هویت اسلامی آموزش داده می‌شود، گفت: امروزه مهمترین اقدام سازمان همکاری اسلامی جایگزین کردن اسلام راستین در عوض گفتمان خشونت و جنگ است.

وی به بیان پیشنهاداتی برای سازمان همکاری‌های اسلامی پرداخت و گفت: تدوین راهکارهای عملیاتی در بین کشورهای اسلامی، پرهیز از یک‌سو نگری درون‌سازمانی، حل اختلافات درون‌سازمانی، تبدیل سازمان به یک بلوک سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جهان و مقابله جدی با اسلام‌هراسی از مهم ترین پیشنهاداتی است که سازمان همکاری‌های اسلامی می‌تواند به صورت جدی به آنها بپردازند.

عراقچی افزود: در همین راستا بایستی نهادهای مذهبی تعامل با جوانان را به نحو فزاینده‌ای در دستور کار قرار دهند زیرا این جوانان پاک و مؤمن هستند که می‌توانند در برابر فشارهای استکبار به خوبی ایستادگی کنند.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: بر این باورم که جوانان جهان اسلام با درس گرفتن از ناملایمات امروز راههای از بین بردن دشمنان و کفار را به خوبی یاد گرفته و می‌توانند در برابر جنگهای ناعادلانه به ویژه اسلام‌هراسی ایستادگی کنند./934/پ202/ج

 

 

ارسال نظرات