۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۴۵۷۶۳۲
توکلی:

اقتصادی که با منافع انتخاباتی شکل می‌گیرد ضد اقتصاد مقاومتی است

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد مقاوم نباشد با هر شوکی مسیرش عوض و نرخ رشد آن منفی می‌شود ولی اقتصادی که بتواند خودش را در مدت معقولی جمع و جور کند در واقع درجه‌ای از مقاومت را دارد.
احمد توکلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، احمد توکلی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی امروز 5 آبان در نشست «نقش اقتصاد مقاومتی در مبارزه با حقوق‌های نجومی» که در دانشکده شهید منتظری مشهد برگزار شد، به بررسی سیاستهای اقتصادی دولتهای گذشته پرداخت.

وی گفت: در مجلس نهم، دولت لایحه‌ای داد که 101 منطقه آزاد و ویژه در کشور تاسیس شود که این یک دیوانگی کامل بود و 80 تا 90 نماینده ذی نفع این موضوع بودند که خوشبختانه تصویب نشد.

رییس سابق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات بی رویه کالا و همچنین قاچاق کالا به کشور، خاطرنشان کرد: مناطق آزاد یکی از منافذ قاچاق هستند که این اقتصاد مقاومتی نیست.

وی با اشاره به این که مناطق آزاد در کشور باید گردشگر جذب کند، گفت: قسمت اعظم مسافرانی که به این مناطق می‌روند از داخل کشور ما هستند که در طی این مدت 886 هزار و 500 نفر مسافر خارجی به این مناطق آمدند و این در حالی است که 25 میلیون مسافر ایرانی در این مناطق داشتیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: چین در سال 1984 اولین مناطق آزاد خودش را تاسیس کرد و تا سال 2009، 164 منطقه آزاد داشت ولی کشور ما می‌خواست 101 منطقه آزاد را یک باره تاسیس کند و از طرفی کسانی که رانت اطلاعاتی دارند در این مناطق آزاد زمین خرید و فروش می‌کنند و پسر یکی از مسؤولان ذی ربط چندین هکتار زمین در این مناطق خریده بود.

توکلی با بیان این که 88 درصد صادرات چین از مناطق آزادش است و این نشان می‌دهد که در این کشورها عقل حاکم است و دزدان را تیرباران می‌کنند، اظهارکرد: این اقتصادی که با منافع مالی و انتخاباتی شکل می‌گیرد ضد اقتصاد مقاومتی است.

نماینده سابق مجلس در زمینه کارت سوخت و لزوم وجود آن در کشور گفت: ما از کارت سوخت دفاع کردیم چون اطلاعات زیادی از قبیل سیاستهای مسافرتی، انرژی و جرایم را می‌توانیم با استفاده از آن تشخیص دهیم اگر کارت سوخت باشد دیگر پمپ بنزین‌ها نمی‌توانند تانکرهای بنزین را به جای دیگری بفرستند.

وی خاطرنشان کرد: کارت سوخت نهایتا سالی 20 میلیارد تومان بیشتر هزینه نمی‌خواهد و اگر این کارت نباشد بنزین کشور ما به کشورهایی از قبیل ترکیه که قیمت بنزینش گرانتر است قاچاق می‌شود.

توکلی در بخش دیگری از سخنان خود به هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: هدفمندی یارانه‌ها ضد هدفمندترین یارانه‌ها است و ما به تجار، وزرا و نمایندگان و پزشکان گفتیم یارانه ثبت نام نکنند ولی از 74 میلیون جمعیت کشور 76 میلیون نفر یارانه ثبت نام کردند.

وی با بیان این که مشکلات در کشور جای اصلاح دارد، افزود: آینده مال ماست به شرطی که عقل و عدل داشته باشیم و مردم برای ما مهم باشند.

توکلی با اشاره به قراردادهای نفتی، در مورد قرارداد نفتی ایران با توتال فرانسه، گفت: می خواهند منطقه نفتی آزادگان که سومین معدن بزرگ دنیا و اولین معدن بزرگ ایران در خشکی است را به یک شرکت فاسد فرانسوی که با رشوه به ایران آمده است بدهند در حالی که خود دولت اعلام کرده که 11 شرکت ایرانی توانایی کشف و استخراج نفت را دارا هستند ولی این شرکت‌ها را در مناقصه شرکت نمی‌دهند.

توکلی بیان کرد: اگر این 11 شرکت در مناقصه شرکت داده شوند این کار باعث می‌شود که پول در کشور ما بماند و شغل ایجاد کند ما باید برای وطنمان مبارزه کنیم و این مبارزه کردن خرج دارد.

نماینده سابق مجلس درباره اقتصاد لیبرال گفت:  اقتصاد ما یک اقتصاد لیبرالیزه است و اقتصاد مثل فیزیک است چرا که گزاره‌های علم اقتصاد در هر کشوری متفاوت است چون به انسان و اعتقادات مربوط است ولی یک اشتراکاتی دارد.

توکلی با بیان این که مهمترین عامل بازدارنده اشتغال فساد بوده و آن چه که نمی‌گذارد اوضاع ما بهبود یابد فساد اقتصادی است، تصریح کرد: کشوری اقتصاد مقاومتی دارد که وقتی به آن شوکی وارد می‌شود مسیرش عوض نشود یعنی این که اوضاع کشور، تولید و رفتار اجتماعی به هم نمی‌خورد.

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد مقاوم نباشد با هر شوکی مسیرش عوض  و نرخ رشد آن منفی می‌شود ولی اقتصادی که بتواند خودش را در مدت معقولی جمع و جور کند در واقع درجه‌ای از مقاومت را دارد.

توکلی با بیان این که رهبر معظم انقلاب از سال 86 تاکید دارند که باید اقتصاد را در جهانی که پر از وحشی گری و وخونریزی است به گونه‌ای تبدیل  کنیم که اگر این شوک‌ها وارد شود از هم نپاشد، تاکید کرد: اگر در کشور بی عقلی و بی عدلی شد، اقتصاد مقاومتی شکل نمی‌گیرد و رشد نمی‌کند.

رییس سابق مرکز پژوهشهای مجلس  با بیان این که مناطق آزاد داستان غم انگیزی دارد، گفت: ما در 22 سال گذشته هشت منطقه آزاد داریم که مناطق آزاد باید جایی باشند که سرمایه خارجی جذب کنند، صادرات را افزایش دهند و باعث ایجاد اشتغال و واردات فن آوری‌های خارجی و ترکیب آن با سرمایه و نیروی کار داخلی شوند.

وی ادامه داد: در نتیجه باعث تولید جنس جدید و صادرات می‌شود، یعنی این که مناطق آزاد باید صادرات محور باشند در حالی که آقای ترکان گفته بودند مناطق آزاد دالان واردات کشور شده که ما در کل مناطق آزاد در کشور از سال 72 تا کنون، 14 درصد صادرات و 86 درصد واردات داشتیم.

وی ادامه داد: قرار بود در طی پنج سال در مناطق آزاد 500 هزار شغل ایجاد شود ولی در طی 10 سال فقط 24 هزار شغل ایجاد شد چرا که واردات بی رویه که ما داریم باعث می‌شود اشتغال برای کارگران خارجی فراهم شود و بازار خودمان راکد می‌شود./934/پ201/ج1

ارسال نظرات