۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۴۵۷۶۴۳
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت:

روحانیان اهداف و فلسفه قیام حسینی را برای مردم تبیین کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: رسالت روحانیان این است که از آیین راهپیمایی اربعین به‌ خوبی استفاده کرده و با انتخاب مطالب زیبا و نو متناسب با نیازهای فکری و فرهنگی جامعه، اهداف و فلسفه عزاداری و قیام حسینی را برای مردم تشریح و تبیین کنند.
حجت الاسلام قاضی عسکر - گردهمایی مبلغان اربعین در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز در گردهمایی مبلغان پیاده‌روی اربعین حسینی که با حضور طلاب و روحانیان در محل مدرسه علمیه امام صادق(ع) بجنورد برگزار شد، با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین، به وظایف و رسالت‌های روحانیان در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی، فرهنگ اهل بیت (ع) و علاقه‌مندی به این مکتب در سرتاسر دنیا رو به توسعه و گسترش بوده و در مقابل دشمنان و معاندان این مکتب روزبه‌روز در حال افول و در معرض نابودی هستند.

وی با بیان اینکه گسترش تفکر اسلامی در جهان یک شعار نیست بلکه حقیقتی مبتنی بر کارهای علمی و پژوهشی است، افزود: به‌ ویژه از زمانی که داعش در عراق به خیال خام خود حکومت تشکیل داده و مردم دنیا نتیجه تفکر وهابیت را دیده‌اند، گرایش به تفکر شیعه در دنیا افزایش یافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ادامه داد: وهابیت طرز فکری را به دنیا ارائه داد و آل سعود گمان می‌کردند با این اندیشه می‌توانند ریشه شیعه را خشکانده و از بین ببرند، اما اکنون به علت جنایات آنها همه دنیا از این تفکر روی برگردانده‌اند؛ زیرا محصول مکتب وهابیت آدمکشی، جنایت، ویران کردن خانه و کاشانه مردم و توسعه تروریسم در سطح بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: آنها گمان نمی‌کردند امکان دارد روزی دنیا علیه آنها بسیج می‌شود؛ زیرا بر این باور بودند که همیشه می‌توانند با پول انسانها را بخرند، اما باطل ماندنی نیست.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، الآن در بسیاری از مناطق دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که منشأ تروریسم تفکر وهابیت است که در این زمینه آخرین ضربه‌ها را هم خود آمریکا با آرای نمایندگان کنگره مبنی بر حق استفاده از اموال عربستان در آمریکا برای پرداخت غرامت به قربانیان حمله یازدهم سپتامبر، به آنها وارد کرد.

روحانیان از فرصت تنفر دنیا نسبت به وهابیت برای ترویج مکتب اهل بیت استفاده کنند

وی ادامه داد: الآن تمامی فتنه‌ها به سمت آل سعود بازمی‌گردد و از سوی دیگر مکتب اهل بیت(ع) روز به‌ روز در حال اوج‌گیری است؛ به‌ گونه‌ای که اکنون بسیاری از مسؤولان کشورها به این نتیجه رسیده‌اند تفکر وهابیت خطرناک و مخرب است اما مکتب شیعه مناسب و کارآمد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه اکنون این ظرفیت برای ما به وجود آمده و اگر از این ظرفیت عالمانه و عقلانی استفاده کنیم مکتب اهل بیت(ع) در دنیا توسعه بیشتری می‌یابد، افزود: در حال حاضر سران برخی از کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که اسلام به‌ زودی به‌ عنوان دین مهم و برتر در اروپا مطرح می‌شود و از اکنون به دنبال طراحی راه زندگی مسالمت‌آمیز با مسلمانها هستند.

وی با اشاره به اینکه در آینده سیر صعودی گرایش به اسلام در کشورهای مختلف خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: در این میان باید روحانیان و مبلغان دینی از فرصتها به‌ خوبی استفاده کرده و با ارتقای مهارت ارتباط‌گیری با مردم در مسائل دینی، رسالت خود را به‌خوبی ادا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر خطاب به طلاب و روحانیان، خاطرنشان کرد: روحانیان عازم اربعین به این موضوع توجه داشته باشند که باید فرصتهایی چون اربعین را شناسایی کرده و از آنها برای پیشبرد اسلام و مکتب اهل بیت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه صرف راهپیمایی و عزاداری در اربعین هدف نیست، بلکه این مراسم وسیله‌ای برای توسعه امر اهل بیت(ع) است، افزود: باید از جلسات و محافل عزاداری و سخنرانی استفاده بهتری برای سیراب کردن معنوی نسل جوان داشته باشیم تا بتوانیم در مقابل فتنه‌انگیزی دشمنان که امروز بسیار بیشتر شده است، مقاومت کنیم.

اولویت مبلغان در آیین اربعین وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ادامه داد: امروز شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اقدام به شبهه‌افکنی علیه عزاداری می‌کنند تا نسل جوان را از ما گرفته و مردم از دین و روحانیت روی برگردانند؛ از این‌ رو ما باید مراقبت کرده و در این زمینه از مراسم و فرصتهایی چون اربعین نهایت استفاده را ببریم.

وی با تأکید بر اینکه در مراسم اربعین تنها سینه‌زنی و عزاداری کافی نیست بلکه باید از همه لحظات آن برای تشریح و تبیین فلسفه عاشورا استفاده کنیم، خطاب به روحانیان گفت: بایستی در اوضاع فعلی توجه داشته باشیم مخاطبان ما چه نیازهایی دارند و اقدام به پاسخ‌گویی به این نیازها کنیم.

به گفته نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، یکی از نیازهای امروز جامعه ما که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، بحث وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب است.

وی با بیان اینکه روحانیان توجه داشته باشند گاهی نقلهای ضعیف و نادرست سبب می‌شود مذهب ما در ذهن مردم موهون جلوه کند، افزود: اگر مردم تواضع و فروتنی، احترام به دیگران و پرهیز از دنیاگرایی را در روحانیان ببینند گرایش آنها به روحانیت روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند مردم از روحانیت خسته شده‌اند نادرست است؛ زیرا الآن هم هرکجا روحانی شایسته‌ای باشد مردم پروانه‌وار بر گرد او می‌چرخند و استفاده می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه ما باید از فرصتهای خود استفاده بهتری کنیم، اظهار کرد: اکنون مردم دنیا تشنه معارف اهل بیت (ع) هستند؛ زیرا انقلاب اسلامی و افکار امام و رهبری در دنیا نفوذ کرده و جای خود را باز کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر از روحانیان عتبات عالیات خواست تا در سفر اربعین مسائل حاشیه‌ای را مطرح نکرده و از سوی دیگر برای نمازهای جماعت اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.

به گفته وی اکنون برپایی نمازهای جماعت در مراسم عزاداری محرم و اربعین افتخار بزرگی برای شیعه شده است؛ زیرا در گذشته در این زمینه ضعف داشتیم.

کمبود شناخت شایسته نسبت به اهل بیت در بین مردم خسارت بزرگی است

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تأکید بر معرفت‌افزایی با استفاده از ظرفیت اربعین، تصریح کرد: متأسفانه مردم ما نسبت به اهل بیت(ع) شناخت شایسته‌ای ندارند که این خسارت بزرگی برای ما بوده و در این زمینه بایستی معرفت‌افزایی شود.

وی از روحانیان خواست تا اهداف، نکات اخلاقی، سیره عملی و رفتاری و مباحث سیاسی اهل بیت (ع) را برای مردم مطرح کرده و همچنین در مقاتل و ذکر مصیبت توجه داشته باشند چه مطالبی را مطرح می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر خطاب به طلاب و روحانیان، گفت: در مجالس و محافل مذهبی مطالب ضعیف و خلاف واقع نسبت به ائمه نقل نکرده و مطالب خود را بر نقلهای معتبر مبتنی کنید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خاتمه با بیان اینکه مراسم اربعین بسیار مهم بوده و روز به‌ روز در حال توسعه است، اظهار کرد: وظیفه ما این است که از این مراسم به‌ خوبی استفاده کرده و با انتخاب مطالب زیبا و نو متناسب با نیازهای فکری و فرهنگی جامعه ما، اهداف عزاداری و قیام حسینی را برای مردم تشریح و تبیین کنیم./9314/201/ب2

ارسال نظرات