۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۰
کد خبر: ۴۵۷۷۲۶
در مهروماه شانزدهم مطرح شد؛

شعر عاشورایی باید ترکیبی از شعار، شور و شعور باشد

پژوهشگر شعر عاشورایی با بیان این که بزرگداشت عاشورا با شعر ارکان تشیع را می سازد، گفت: بزرگداشت عاشورا سه جنبه پیدا می کند که یک جنبه آن شعاری و جنبه دیگر آن شوری و سومین جنبه هم شعوری است و شعر عاشورایی باید هر سه جنبه را داشته باشد.
مهر و ماه شانزدهم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عصر چهارشنبه شانزدهمین محفل ادبی مهر و ماه با حال و هوای شعر عاشورایی در سالن سوره حوزه هنری قم و با حضور سید محمد جواد شرافت شاعر شناخته شده‌ شعر آیینی به عنوان مجری و دکتر حمید رضا جدیدی مؤلف کتاب «بند بند عشق» به عنوان مهمان برگزار شد.

شرافت در آغاز این محفل با رونمایی از مجموعه کلیپ های چند دقیقه ای از شعرخوانی شعرای برجسته استان قم که به تلاش حوزه هنری استان تهیه شده است به معرفی دکتر جدیدی و کتاب ایشان با عنوان بند بند عشق پرداخت و گفت: این کتاب تحلیل های خوبی در رابطه با اشعار ترکیب بند دارد که بسیار خواندنی است.

در ادامه حمید رضا جدیدی به سخنرانی و معرفی خود پرداخت و اظهار داشت: من متولد شهرری هستم ولی از کودکی در قم بزرگ شده ام و اولین اثر من در سال 81 با عنوان اشک حماسه بود، کتاب بند بند عشق هم سومین کتاب ادبیات آیینی من است که سه سال برای نگارش این کتاب وقت صرف شده است و در ماه رمضان گذشته به اتمام رسیده است.

وی با بیان این که اساس این کتاب ترکیب بندهای عاشورایی است، گفت: این کتاب در سیزده بند مبسوط تهیه شده است و به مباحث مبنایی و پژوهشی، معرفی مکاتب عاشورایی، مقاتل عاشورایی، تاریخ زندگی و حرکت امام حسین(ع) قبل و بعد از عاشورا از مدینه تا مدینه، تحریفات عاشورایی و پیامدهای آنها، تمهیدات شعر عاشورایی، شعرایی که محتشم از آنها تأثیر گرفته است، معرفی محتشم کاشانی و معرفی ترکیب بند سرایان تا زمان حال پرداخته است.

جدیدی با بیان این که بزرگداشت عاشورا با شعر مانند بزرگداشت غدیر و مهدویت و مرجعیت ارکان کعبه تشیع را می سازد، ابراز داشت: بزرگداشت عاشورا سه جنبه پیدا می کند که یک جنبه آن شعاری و جنبه دیگر آن شوری و سومین جنبه هم شعوری است.

وی با بیان این که شعر عاشورایی باید هر سه جنبه را داشته باشد، گفت: خوب بودن شعر از نظر شعوری با مطالعه حاصل می شود و اگر شاعری بهترین قریحه را هم داشته باشد ولی کتب مقتل و تاریخ عاشورا و تحلیل عاشورا را مطالعه نکند شاعر با مایه ای نخواهد بود.

مؤلف و پژوهشگر شعر عاشورایی با بیان این که ترکیب ادبیات آیینی ترکیبی نوزاد است، افزود: بیشتر بعد از انقلاب به ادبیات آیینی پرداخته شده است که یک بخش آن ادبیات عاشورایی است.

وی با اشاره به این که عاشورا یک قصه است ولی از هر زبان که می شنویم می تواند تازگی داشته باشد، خاطرنشان کرد: شاعر می تواند از زاویه های زبان استفاده کند و ماجرا را به شکلی بدیع بیان کند و با زبان متنوع تری وقایع عاشورا را بیان کند؛ برای مثال در واقعه شهادت حضرت علی اصغر(ع) شاعر می تواند از نگاه تیری به واقعه نگاه کند که مشتاق زیارت یک حنجر تشنه است.

جدیدی با بیان این که همیشه معروف بودن به معنی بهترین بودن نیست، گفت: برای تشخیص بهترین خیلی از عوامل باید لحاظ شود و در ترکیب بند سرایی هم کارهای قوی تر از محتشم کاشانی هم دیده می شود و برخی از اثار وصال هم از لحاظ هنری و هم از لحاظ محتوایی غنی است./843/پ202/ی

ارسال نظرات