۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۴۵۷۹۰۶
حجت الاسلام حجازی:

مدرسه علمیه امام محمد باقر بیشترین شهید را در دوران دفاع مقدس به انقلاب تقدیم کرده است/ توجه به پژوهش و رفاه طلاب رمز موفقیت این مدرسه

مدیر مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) با بیان فعالیت‌های این مدرسه گفت: از برکات و ویژگی‌های شاخص مدرسه ‌این است که طلاب بعد از پایان سطح یک رابطه خود را با مدرسه قطع نمی‌کنند و بنده به‌ عنوان مدیر دائماً با طلاب قبلی در ارتباط هستم، همچنین طلاب جدیدالورود و خانواده آن‌ها هم با طلاب قدیمی و خانواده آن‌ها در ارتباط هستند.
مدرسه علمیه امام محمد باقر ع قم مدرسه علمیه امام محمد باقر ع قم مدرسه علمیه امام محمد باقر ع قم مدرسه علمیه امام محمد باقر ع قم مدرسه علمیه امام محمد باقر ع قم مدرسه علمیه امام محمد باقر ع قم مدرسه علمیه امام محمد باقر ع قم مدرسه علمیه امام محمد باقر ع قم مدرسه علمیه امام محمد باقر ع قم مدرسه علمیه امام محمد باقر ع قم

اشاره: مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) قم، یکی از مدارس باسابقه جهان تشیع به شمار می‌رود که در سال 1362 به همت حاج علی ملاحیدری معروف به حاج علی‌بابا تأسیس شد. «حاج علی‌بابا» با توجه به حساسیتش نسبت به اینکه هزینه ساخت مدرسه کاملاً طیب‌وطاهر باشد، ابتدا سه سال پیاپی خمس آن را پرداخت و سپس شروع به ساخت مدرسه کرد.

شاید همین حساسیت موجب شد که مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) از مدارس پیشتاز در عرصه علمی و جهادی باشد، تا آنجا که بیشترین شهید را بین مدارس علمیه قم در جنگ تحمیلی به اسلام تقدیم کرده و از لحاظ علمی هم همین بس که بدانیم 73 درصد طلبه‌های آن در سال تحصیلی 94-95 معدل بالای هفده کسب کرده‌اند.

در بین مدارس علمیه قم اولین مدرسه‌ای که یادواره شهدای دفاع مقدس را برپا کرده، مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) بوده که این مراسم از سال 1376 تاکنون ادامه دارد.

نکته دیگر که از ویژگی‌های خاص این مدرسه به شمار می‌رود، برنامه‌های تهذیبی و منسجم روزانه هستند، به‌طوری‌که هر روز با حضور مدیران مدرسه و طلاب مراسم زیارت عاشورای باشکوه و منظمی برپا می‌گردد.

برای آشنایی بیشتر با این مدرسه و فعالیت‌های آن خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام سید محمدباقر حجازی، مدیر و متولی مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) ترتیب داده است.

متن این گفت‌وگو ذیلا به خوانندگان عزیز تقدیم می‌شود.

رسا ـ تاریخچه، فعالیت‌ها و امکانات پژوهشی مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) را به‌صورت اجمالی بیان بفرمایید.

مدرسه امام محمد باقر صلوات الله توسط یک خیر به نام حاج علی ملاحیدری معروف به حاج علی‌بابا در سال ۱۳۶۱ بنا شد. بنای ساختمان دو سال طول کشید تا در سال ۱۳۶۳ به اتمام رسید و کار خود را با گرفتن دانش‌پژوه حوزوی شروع کرد.

آرامگاه حیدربابا واقف مدرسه امام محمد باقر(ع) در حجره خودشان که حجره شماره یک این مدرسه بوده، واقع‌ شده است. همچنین وصیت کردند که فرزندانشان‌ هم در این مکان دفن بشوند.

ایشان با توجه به حساسیتی که مبنی بر پاک و حلال بودن پول ساخت مدرسه داشته و می‌خواستند به‌ یقین برسند پولی که برای ساخت مدرسه علمیه می‌دهند پاک است، از مبلغی که برای این مدرسه داده‌اند دو بار خمس پرداخت کرده و با باقی‌مانده‌ آن بعد از پرداخت دوباره خمسش، این مدرسه را بناکرده‌اند.

این حقیر از سال ۱۳۷۴در این مدرسه هستم و در این بیست‌ویک سال خدا را شکر ما از سوی هیچ طلبه‌ای تاکنون مشکل اخلاقی نداشته‌ایم و طبق گفته اساتید و مسؤولان مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) مدرسه با روحی است که بی‌شک این به خاطر اخلاصی است که بانی بزرگ مدرسه حیدربابا داشتند.

متولی مدرسه تا سال ۱۳۸۳ مرحوم آیت‌الله دیباجی بودند که بعد از آن به‌غیر از مدیریت، تولیت مدرسه را هم بنده عهده‌دار و خدمتگزار طلاب هم در بحث مدیریت و هم در تولیت مدرسه شدم.

این مدرسه از سال ۱۳۶۳ هم طلبه‌ سطح یک و هم طلبه‌ سطح دو داشته و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ فقط در سطح دو به طلاب آموزش می‌داده است. بعد از سال ۱۳۸۵ مدرسه مجدداً سطح یک تدریس کرد و در حال حاضر هم از پایه‌یک تا شش تدریس می‌شود.

ویژگی‌ منحصربه‌فرد

از برکات و ویژگی‌های شاخص مدرسه ‌این است که طلاب بعد از پایان سطح یک رابطه خود را با مدرسه قطع نمی‌کنند و بنده به‌عنوان مدیر دائماً با طلاب قبلی در ارتباط هستم؛ همچنین طلاب جدیدالورود و خانواده آن‌ها هم با طلاب قدیمی و خانواده آن‌ها در ارتباط هستند.

یادواره شهدای و استقبال بی‌نظیر از آن

این مدرسه در طول ۸ سال دفاع مقدس ۱۲۶ شهید روحانی و بیشترین شهید در بین مدارس علمیه قم را به جهان اسلام و انقلاب تقدیم کرده است.

مدرسه فیضیه بنا بر نقل مشهور در روزهای ۵شنبه برای اعزام به جنگ برنامه داشته و گاهی هم این برنامه کم یا زیاد می‌شده؛ اما مدرسه امام محمد باقر(ع) هر هفته به‌طور مرتب و منسجم این برنامه را داشته و بین مدارس علمیه سرآمد بوده است.

اولین مدرسه‌ای که در قم مراسم یادواره شهدای جنگ تحمیلی را برپا کرد این مدرسه علمیه بود و از جهت برپایی این یادواره‌ها مدرسه‌ای نمونه به شمار می‌رود؛ به‌گونه‌ای که هر ساله جمعیتی حدود 2000 نفر برای شرکت در یادواره شهدای روحانی مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) شرکت می‌کنند. همچنین در این یادواره از حضور مسؤولان کشوری، لشکری و خانواده شهدای مدرسه که اکثراً از تیپ 83 امام صادق(ع) بودند بهره‌مندیم.

آموزش تخصصی مکالمه عربی

در مدرسه امام محمد باقر(ع) به جزء زبان انگلیسی هر آنچه در مدارس دیگر به طلاب آموزش می‌دهند، اینجا هم به طلاب آموزش می‌دهند؛ اما آنچه به‌طور ویژه و علاوه بر دروس حوزوی به طلاب آموزش داده می‌شود مکالمه زبان عربی است که حدود ۹ سال هست در این مدرسه طلاب از این کلاس‌ها استفاده می‌کنند؛ به‌طوری که فارغ‌التحصیلان این مکالمه عربی هم‌اکنون در سمت استادی در خود مدرسه و دیگر مراکز تخصصی مشغول تدریس شده‌اند.

صندوق قرض‌الحسنه ویژه طلاب و ماجرای تأسیس آن

غیر از اینها یک صندوق قرض‌الحسنه برای تسهیلات در مدرسه داریم که از سال ۱۳۷۲ توسط پدر شهید باقری(ره) تشکیل شده؛ به‌طوری‌که ارثیه این شهید به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را به مدرسه پرداخت کردند و هم‌اکنون این صندوق فعال است.

این صندوق باوجوداینکه درآمدی ندارد و از همان سرمایه طلاب هست در سال‌های ۹۴ الی ۹۵ حدود ۷۵ میلیون تومان به طلاب وام پرداخت کرده است و هم‌اکنون که اول سال ۹۵-۹۶ هست ما حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وام پرداخت کرده‌ایم.

برنامه تغذیه از صبحانه، ناهار و شام در طول سال تحصیلی در مدرسه وجود دارد؛ ناهار را مرکز مدیریت تقبل می‌کنند ولی صبحانه و شام را خود مدرسه می‌دهد. تمام این امکانات به طلبه داده می‌شود تا هنگام درس خواندن هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد و از هیچ لحاظی احساس نیاز نکند.

کتابخانه 21 هزار جلدی و اتاق اینترنت

کتابخانه این مدرسه جزء کتابخانه‌های نادر در بین مدارس حوزه علمیه به شمار می‌رود که بیش از ۲۱ هزار جلد در ۲۳ موضوع علمی حوزوی و غیر حوزوی در آن وجود دارد.

کتابخانه به‌صورت شبانه‌روزی در خدمت طلاب بوده و طلاب مدارس دیگر هم می‌توانند از آن استفاده کنند. مدرسه دارای اتاق اینترنت هست که در سال جاری پررنگ‌تر هم شده؛ به‌طوری‌که طلاب هر زمان بخواهند به اینترنت، وبگاه مراجع تقلید، وبگاه دفتر مقام معظم رهبری، بنیاد نشر آثار امام، سازمان تبلیغات، حوزه علمیه، مرکز خدمات و جاهایی که طلاب به آن نیاز دارند می‌توانند استفاده کنند و به سهولت در خدمت طلاب عزیز هست.

برپایی منسجم و هر هفته برنامه‌های توسل به اهل‌بیت(ع)

در بحث اخلاق همان‌طور که بحث توسل هرروز در مدرسه برپاست. در ماه محرم هم‌کلاس‌های اخلاق برپا بوده است. سعی می‌کنیم علاوه بر مناسبت‌هایی که هست هر هفته دو جلسه توسل برای طلاب داشته باشیم. چون‌که هر روز ساعت ۹ تا ۱۰ ما وقت خالی داریم و این ساعت خال مخصوص جلساتی هست که مدیریت می‌گیرد.

به‌تناسب یا جلسات سیاسی یا اخلاقی یا تربیتی و یا جلسات روضه و توسل به اهل‌بیت(ع) هست. ما دو روز در هفته جلسه‌ طلبه را که پر می‌کنیم مابقی هفته این وقت برای خود طلبه هست.

کارگاه‌های پژوهشی و ثمرات آن در ارتقای سطح علمی طلاب

عرض کنم خدمت شما که در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ ما ۷ کارگاه برای طلاب برنامه‌ریزی کردیم. یک کارگاه روش مطالعه و مباحثه است که این برای طلاب پایه‌ی اول الزامی است ولی پایه‌های دیگر هم می‌توانند شرکت کنند.

کارگاه فقه و لغت، کارگاه کتاب و کتابخانه شناسی، کارگاه روش تحقیق، کارگاه روش مقاله‌نویسی، کارگاه آشنایی با نرم‌افزارهای اسلامی از دیگر برنامه‌های پژوهشی طلاب به شمار می‌روند. غیر از اولین کارگاه که الزامی برای طلاب پایه اول است بقیه به‌صورت دلخواه برگزار می‌شوند؛ کارگاه دیگر کارگاه مدیریت تحصیلی است که آن‌هم برای طلاب پایه اول و الزامی است.

در مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) این کارگاه‌ها الزامی هستند و بنده با تجربه‌ای که دارم پیشنهاد می‌کنم تمام مدارس علمیه آن را برگزار کنند چراکه به رشد و پویایی طلاب کمک خواهد کرد.

طلابی که می‌خواهند مباحثه کنند؛ اما نمی‌دانند چگونه، برای مثال ده ساعت مطالعه می‌کنند، اما نمی‌دانند از کجا باید شروع، کجا خاتمه و چگونه باید متن را جمع‌آوری کنند، الحمدالله ما این بحث را ادامه می‌دهیم. بعضی از این کارگاه‌ها حدود یک‌روزه و بعضی از کارگاه‌ها هم حدود دوروزه هستند، زمان‌هایی که طلبه‌ها وقت دارند استاد می‌گیریم و برنامه‌ریزی می‌کنیم و این کارگاه‌ها به‌صورت محسوس در درس‌های آن‌ها تأثیرگذار بوده و به تحقیق، پژوهش و بهتر درس خواندن وادارشان می‌کند. از این مهم‌تر طلبه خودش را نشان می‌دهد و خودش را می‌بیند و برای مباحثه حس دیده شدن و شنیده شدن به او دست می‌دهد.

نقش پررنگ پژوهش در مدرسه امام محمدباقر(ع) و تأثیرات به سزای آن در ارتقای سطح علمی طلاب

پژوهش در مدرسه‌ امام باقر(ع) بسیار پررنگ است؛ به‌طوری‌که  ما در هر سال تحصیلی دو پژوهش می‌گیریم. یک پژوهش در نیم سال اول و دیگری برای نیمسال دوم و تمامی طلبه‌ها موظف هستند که پژوهش را داشته باشند.

حالا در سطح سه و چهار و پنج و شش خود مرکز مدیریت و معاونت برنامه دارد؛ اما در سطح یک هم پژوهش در این مدرسه اجباری است.

ما در سال پیش از ۲۳۵ طلبه چیزی حدود ۲۱۰ پژوهش الحمدالله داشتیم و فقط چند نفر پژوهش نداشتند که آن‌ها هم در مدرسه نبودند و فقط چند درس جانبی را در مدرسه می‌گذاردند. ما ۱۳ پژوهش به جشنواره علامه حلی فرستادیم که یکی از آن‌ها در جشنواره رتبه آورد و این برای مدرسه بسیار خوب بود که از بین ۱۳ پژوهش یکی از آن‌ها در جشنواره سال ۹۴-۹۵ حائز رتبه شد.

در مدرسه هر طلبه از هر دو درس اصلی یک مباحثه باید داشته باشد و اگر طلبه‌ای اهل پژوهش و تحقیق نباشد در این مدرسه جایی ندارد.

در سال تحصیلی ۹۴ -۹۵ از بین ۲۳۵ طلبه رسمی سطح یک که ما داشتیم ۱۹ نفر معدل بالای نوزده را کسب کردند از شش‌صد ساعت درسی به بالا، و ۳۲ نفر معدل ۱۸ تا 19را داشتند از شش‌صد ساعت درسی به بالا، ۷۳ درصد طلاب ما معدل بالای ۱۷ دارند و مابقی معدل ۱۴ تا ۱۷ داشته‌اند. و کلن از ۲۳۵ طلبه در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ فقط شش طلبه معدل ۱۲تا ۱۴ داشتند.

اهدای جوایز به طلاب برتر هر پایه

طلبه‌ای داشتیم به نام عباس طباطبائی منش که ایشان حدود ۷۱۰ ساعت کلاس برداشتند و حتی یک غیبت هم نداشته‌اند چه در نیمسال اول و چه در نیمسال دوم و معدلشان ۹۶/۱۹ بوده و فقط چهارصدم کم شده‌اند.

مدرسه‌ هدایایی هر سال به طلاب برتر جایزه می‌دهد. این مبالغ هم نقدی هم غیر نقدی هست.

سه«ت» رمز موفقیت مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع)

ما در این ۲۱ سال سه «ت» در مدرسه داریم. یک توکل به خدای تعالی، دوم توسل به ائمه معصومین سلام علیها که ما هرروز دائم در مدرسه زیارت عاشورا داریم. در روزهای پنجشنبه زیارت حضرت زهرا سلام‌الله و دعای عهد و سوره واقعه و برنامه‌های دیگر توسل هر روز در مدرسه هست.

ت سوم هم تلاش خود طلبه است؛ به‌طوری‌که ما بستر را آماده کرده‌ایم و امکانات و تسهیلات را در اختیارش گذاشته‌ایم و دیگر باید خود طلبه تلاشش را بکند.

رسا ـ به نظر شما طلاب نسل جدید با طلاب نسل گذشته چه تفاوت‌هایی دارند؟

تفاوت‌ها خیلی زیاد هست، طلبه قبلاً دغدغه درس داشت دغدغه مطالعه و این‌که چطور درس بخواند و مشکلات جنبی و حاشیه‌ای طلبه خیلی کمتر از حال بود.

ازدواج‌های غیر آسان دامن‌گیر طلاب مدارس علمیه هم شده است

متأسفانه در عصر کنونی آفت‌های زمانه بیش‌ازحد شده است. اینجا چون طلبه‌ها دیپلم و فوق‌دیپلم هستند یکی از دغدغه‌های همزمان با درس‌خوانده‌شان ازدواجشان است، قبلاً ازدواج‌ها خیلی ساده‌تر و راحت‌تر بود. در حال حاضر متأسفانه چشم و هم‌چشمی‌ها در خانواده‌ها و هم‌خوان نبودن فرهنگ تربیتی و دینی دو خانواده و فامیل خیلی طلبه‌ها را با مشکل روبهرو میکند.

یکی از دغدغه‌های طلبه‌ها در میان درس خواندن این هست که چطور ازدواج کنند و با چه کسی ازدواج کنند، به‌خصوص که قبلاً مشکلات اقتصادی طلبه هم این‌قدر نبود، الآن مشکلات اقتصادی طلاب با توجه به وضعیت اقتصادی کشور بیشتر شده است. هر چه این مشکلات رو به افزایش می‌رود طلبه از طرف دیگر مشکلاتش بیشتر می‌شود، مثل اقشار دیگر جامعه؛ اما چون طلبه ‌یک سری محدودیت‌ها در زندگی دارد که اقشار دیگر آن را ندارند این برای طلبه‌ها خیلی سخت‌تر هست.

امروزه آفات جامعه طلاب را بیشتر تهدید می‌کنند

بحث دیگر این هست که طلبه وقتی در مدرسه بود درسش را می‌خواند و هیچ مشکلی نبود، وقتی از مدرسه بیرون می‌رفت و وارد خیابان یا جامعه می‌شد با مشکلات برخورد می‌کرد ولی در حال حاضر این‌گونه نیست. در جامعه امروزی آن‌قدر  مشکلات ارتباطی و آفت‌ها بیشتر شده‌اند که در همان حجره‌ خودش می‌تواند دچار آفت شود، الآن در حجره خودش با لب تاپ گوشی همراه و اینترنت می‌تواند با دنیا ارتباط برقرار کند. قبلاً باید خارج از مدرسه و شهر و استان می‌رفتند تا باکسی ارتباط برقرار کنند اما الآن  از همان مدرسه می‌تواند ارتباط بگیرد.

طلاب درس‌خوان مراقب مریضی‌های دنیوی عصر کنونی باشند

لذا در حال حاضر خیلی سخت و مشکلات و کار طلبه‌ها چندین برابر شده است، به‌خصوص طلابی که مقید به تحصیل و درس خواندن هستند خیلی باید حواسشان را جمع کنند تا این آفت‌های دنیوی و مریضی‌های اجتماعی به او منتقل نشود.

در کشمکش‌های ازدواج و آفت‌های خیابانی و جامعه، در کتب، پای منبر برخی سخنرانان در خطبا که دقت کنید، متوجه خواهید شد که لحظه‌به‌لحظه هجمه به سمت انقلاب اسلامی بیشتر می‌شود همچنین هجمه به سمت قرآن و ائمه و تشیع هم زیادتر می‌شود و یکی از کسانی که باید جوابی برای این‌ها بدهد و جامعه از او توقع دارد، همین طلبه‌ها و حوزویان هستند لذا این مسئولیتشان را زیاد می‌کند.

رسا ـ ویژگی‌های طلبه انقلابی چیست؟ طلبه انقلابی باید چگونه باشد؟

باید در امربه‌معروف و نهی از منکر قوی باشد و خود را بسازد. یعنی باید طلبه در امربه‌معروف تعبد داشته باشد. خدا و اهل‌بیت(ع)  و قرآن را خوب بشناسد، اگر این‌ها را خوب شناخت خودش در معروف و نهی منکر قوی می‌شود.

امام خمینی(ره) الگوی تهذیبی طلاب

در این‌طرف باید واجبات را به‌تمام‌معنا انجام بدهد و اعتقاد خودش را به آن درجه سطح عالی که می‌تواند برساند. حضرت امام(ره) اگر ۱۶ سال نجف اشرف تشریف داشتند هر شب این ۱۶ سال حرم آقا امیرالمؤمنین(ع) بودند و هیچ‌کدام از این شب‌ها زیارت جامعه‌شان ترک نمی‌شد. این برای خودسازی و از تعبد به اعتقادات است، که طلاب جوان باید از لحاظ تهذیبی امام خمینی(ره) را الگوی خود قرار دهند.

طلاب باید دشمن شناسان خوبی باشند/ بصیرت از ویژگی‌های طلبه انقلابی

دشمن‌شناسی طلاب هم باید خیلی قوی باشد. اگر ما شیطان را شناختیم و معرفت پیدا کردیم که شیطان دشمن ماست و هرلحظه می‌خواهند ما را به چنگ بیاورد و ما را از بین ببرد حواس خودمان را بیشتر جمع می‌کنیم.

این‌که حضرت آقا مدام می‌فرمایند «بصیرت» داشته باشید این بصیرت یکی از ویژگی‌های طلبه انقلابی است یعنی از آن‌طرف خودسازی‌اش قوی باشد و از این‌طرف شیطان شناسی‌اش. ما بدانیم که داعش و وهابیت چه کسانی هستند و این‌هایی که به‌اصطلاح با تشیع مخالفت می‌کنند و با مسلمان‌ها مخالف‌اند چه کسانی هستند و از کجا آب می‌خورند با آن‌ها و شبه‌هایشان به‌خوبی مقابله می‌کنیم.

آن‌ها به‌واسطه شناخت امامشان و دشمن فقط امام حسین(ع) را می‌خواستند

نگاه کنید در شهدای کربلا و در صحابه امام سیدالشهدا(ع) ببینید صحابه‌ حضرت ۷۲ نفرند، ولی لشکر دشمن ۳0 هزار نفر هستند؛ اما ببینید این‌ها چگونه بی‌باک بودند و همه‌جوره امام حسین(ع) را شناخته‌اند. به قول شاعر که می‌گوید:

ما را نه غم دوزخ و نه حرص بهشت است    پرده بردار زرخ که مشتاق لقاییم

این‌ها فقط امام حسین(ع) را می‌خواهند همین و بس حالا بهشت برایشان این‌همه عظمت و حوری دارد برایشان در برابر امام حسین(ع) چیزی نیست، چون دشمن را خوب شناختند، چون هدفمند پیش می‌روند و چون دوست و دشمن را شناخته‌اند کثرت دشمن برایشان ارزشی ندارد و مسئله‌ای نیست.

طلاب جوان باید هدفمند باشند/ دشمن هر لحظه برای از بین بردن انقلاب در کمین است

یک بعد دیگر طلبه هدفمند بودن طلبه است. اگر طلبه هدفمند پیش رفت، یعنی کامل دوست و دشمن و مرز بین این دو را شناخت، آن‌وقت هدف خود را مشخص می‌کند. اگر هدف مشخص شود دیگر هیچ مشکلی ندارد. این‌که حضرت آقا دائم می‌فرمایند طلبه‌ انقلابی یعنی همین. یعنی بشناسید دشمن را و بصیرت پیدا کنید ببینید الآن در این زمان با چه ابزاری دارند به انقلاب هجوم می‌آورند؟ یک موقع با ابزاراتی مثل ابزارهای فیزیکی و جنگی بود و الآن جور دیگر!

هر ساعت و هر لحظه آن‌ها در تلاش‌اند تا انقلاب ما را از بین ببرند، که این اعتقاد و بستر مردمی را از بین ببرند. ما باید بدانیم چگونه با این‌ها مقابله کنیم و آن میسر نیست جزء وقتی‌که هم دوست و هم دشمن را بشناسیم و بعد هدفمند پیش برویم.

«بصیرت» و «آگاهی» از شاخصه‌های بارز طلبه انقلابی

خلاصه سخن‌های حضرت آقا همین بصیرت داشتن است. اگر یک طلبه در کنار تحصیل، تحقیق، پژوهش، زحمت و عمری که صرف می‌کند بصیرت داشته باشد و بداند چه‌کار می‌کند و دشمن‌شناسی‌اش قوی باشد و از طرف دیگر دوست شناسی‌اش را هم تقویت کند، خودبه‌خود انقلابی می‌شود.

 البته این نیست که حوزه انقلابی نبوده و باید انقلابی بشود. حضرت آقا تأکیدشان بر این است که حوزه انقلابی بماند. این برای این است که نسل سوم، چهارم و درواقع نسل جدید طلابی که به حوزه می‌آیند یا دانشجویان و دیگر اقشار کشور زمان قبل انقلاب، مبارزات انقلابی و هشت سال دفاع مقدس را ندیده‌اند و فقط شنیده‌اند، لذا ممکن است به بعضی باورها اهمیت ندهند.

آن ره صدساله‌ای که به خاطرش شهیدان رفتند و خون خود را هدیه کردند و یا جانباز و معلول عزیزی که یک‌عمر از لحاظ جسمی زجر می‌کشد، اما از لحاظ روحی افتخار می‌کند که در جان‌فشانی برای انقلاب اسلامی سهمی داشته، طلاب نسل سوم ما این درک را ندارند.

رسا ـ حوزه علمیه برای افزایش سطح آگاهی و بصیرتی طلاب باید دست به چه اقداماتی بزند؟

حوزه‌ علمیه باید برنامه‌های خرد و کلانی داشته باشد. یکی از برنامه‌های روزمره و خرد این هست که وصیت‌نامه‌ امام(ره) را برای طلاب تدریس کنند. من به‌شخصه برای طلاب یک‌بار وصیت‌نامه‌ امام(ره) را تهیه‌کرده و در بین آن‌ها پخش کردم و خواستم حداقل یک‌بار این وصیت‌نامه را بخوانند.

دوم اینکه قانون اساسی کشور را یک‌بار مطالعه کنند.

سوم خواندن صحیفه امام(ره)  و همچنین آثار مقام معظم رهبری است که امروزه در مدارس نشر پیداکرده است. این‌ها باعث می‌شود که طلبه‌ ما خودبه‌خود انقلابی شود و این کار مستلزم تهیه این کتاب‌ها و داشتن اساتید برای تدریس آن‌هاست که بتواند خودبه‌خود طلبه‌های ما را انقلابی کند. ما سه سال است که در مدرسه‌ امام باقر(ع) کلاس انقلاب اسلامی داریم.

سه سال است که حاج‌آقای عالم زاده نوری و حاج‌آقای امامی و دیگر اساتید این درس را تدریس می‌کنند و طلاب استقبال خوبی هم دارند. در واقع این کلاس‌ها خودبه‌خود طلبه‌ها را انقلابی می‌سازد. این‌ها از حیث آگاهی و بصیرت و از هر لحاظی بسیجی به‌تمام‌معنا انقلابی هستند. همین را اگر در مدارس آموزش بدهند انشا الله میسر خواهد شد.

رسا ـ پیشنهادهای شما به مدیر جدید حوزه‌های علمیه، آیت‌الله اعرافی چیست؟

انشا الله خداوند سایه بزرگان، مسئولان و علما را برای حوزه‌های علمیه مستدام کند. هم مدیران سابق و هم‌چنین آقای اعرافی را، ایشان الحمدالله نظرات نو و پویایی دارند. با توجه به اینکه ایشان بیش از چند ده سال در مسئولیت‌های بزرگی در سطح کشوری بوده‌اند ازجمله در جایگاه امام‌جمعه و جامعه المصطفی العالمیه و غیره نظرات پویا و خوبی دارند. انشا الله در این کرسی حوزه هم بتوانند بیش‌تر از پیش‌ اندیشه و خدمت کنند و انشا الله خدا حفظشان کند.

امتحانات دوره‌ای منسجم برای شناسایی استعدادهای طلاب و ارتقای سطح علمی روحانیت 

اولین مورد این هست که بعد از گذراندن سطح سه و ادبیات و مقدمات قرار است یک امتحان نهایی به‌صورت کتبی و شفاهی از طلبه بگیرند.

البته این برنامه اکنون در حوزه هست اما باید کمی منسجم‌تر باشد. برای مثال در مدرسه امام باقر(ع) که سطح یک تدریس می‌شود، طلبه در سطح دو و سه که پایه‌های مقدماتی ادبیات هست بتواند در همین مدرسه بماند، این‌طور نباشد که طلبه در مدرسه‌ها سرگردان باشد و اگر اینجا خوب نبود جای دیگری برود و همین منوال باشد.

مدیران باید موظف باشند که در این سه سطح و پایه طلبه‌های قوی بسازند. امتحان شفاهی و کتبی از طلبه بگیرند و این خود به‌نوعی مدرسه محوری هم می‌شود. بعدازآن طبق صلاحدید طلبه را برای سطح چهار یعنی فقه و اصول بفرستند.

اگر به این اهمیت بدهند و مدرسه محوری را آیت‌الله اعرافی بتوانند بدین شکل در حوزه پیاده کنند و در کنار این تسهیلات هم بدیهی است که شکل می‌گیرد و یک سری امکاناتی هم به طلبه داده می‌شود و این تحول بسیار خوبی است. این‌طور که طلبه نگه‌داشته شود کم‌کم آن منویات مقام معظم رهبری که می‌فرماید در طلبه می‌تواند تحول ایجاد کند. به‌طوری‌که طلبه دیگر وقتی وارد سطح ۲ می‌شود خودش به‌صورت هدفمند پیش می‌رود و دیگر خودش راه خودش را می‌شناسد.

و اما کلام آخر

با تقدیر و تشکر از جنابعالی و همه همکاران عزیزتان در خبرگزاری رسا، انشا الله که همیشه سربلند و سرافراز و در محضر آقا امام زمان(عج) موفق و مؤید باشید. خدا یاری‌تان کند که این‌چنین دغدغه دارید و سعی می‌کنید که تلاش‏‌ها و زحمات دوستان را نشر بدید. که خودش هم «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» هست و جای شکر دارد و هم می‌توانید دغدغه‌های حوزویان را به گوش مسئولان ذی ربط برسانید که آن‌ها هم از دغدغه‌های حوزویان و مدارس و طلاب باخبر باشند و در پی حل مشکلات بهتر عمل کنند.

 ابتکار خوبی است که در خبرگزاری رسا انجام میدهید و گزارش‌های مدارس را می‌گیرید همین باعث ارتقای سطح مدارس می‌شود و به‌نوعی یک مشاوره هست تا حرف‌های همدیگر را بشنوند و بدانند جایی هست که آن‌ها را به‌حساب آورده است. همین مدیری که طلبه سطح یک را می‌سازد تمام دود از همین کنده هست که بلند می‌شود. این مدیران مثال ستون و تنه‌ حوزه را تشکیل می‌دهند. اگر اینجا طلبه ساخته نشود، بیرون هم برود به طریق اولی هم ساخته نمی‌شود. اینجا هست که ما هر چه هزینه کنیم برای مدارس کم است.

403/ر/874/

خبرنگار: محمدصالح غلامعلی نژاد

ارسال نظرات