۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۵۷۹۵۲
مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق:

سخت گیری های سلیقه ای در دین افراد را گمراه و از خداوند دور می کند

حجت‌الاسلام نخاولی با بیان این‌که اگر تکلیف سختی در دین باشد،‌ پیروان آن، دین خویش را کنار می‌گذارند،‌ گفت:‌ این کناره‌گیری از دین به این شکل روی می‌دهد که شخص یا آن را به کلی انجام نمی‌دهد و اگر انجام هم بدهد با اکراه و با نیت‌هایی مانند ریا انجام خواهد داد، چنین عملی سبب دوری از خداوند شده و ثمره‌ای در پی نخواهد داشت.
حجت الاسلام نخاولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدمهدی نخاولی، مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق شب گذشته در مسجد النبی(ص) در سلسله جلساتی با موضوع دینگریزی با اشاره به این‌که یکی از عوامل از بین رفتن شریعت‌ها، عدم پاسخگویی به مسائل مردم بوده است، گفت:‌ گاهی دین نمی‌تواند به سؤالات و نیازهای مردم پاسخ بدهد و به همین دلیل آهسته کمرنگ می‌شود و به تدریج رنگ می‌بازد.

وی افزود: همچنین ممکن است دین ناسازگار با نیازهای زمان باشد، به بیان دیگر دین گاهی جامعیت ندارد و گاهی فاقد کمال است، بنابراین چنین دینی پاسخگوی تمام نیازها نخواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در بعضی مواقع دین دچار تناقض و تعارض درون خود می‌شود، گاهی تناقض علمی به وجود می‌آید و گاهی تعارض عملی پدید می‌آورد، تعارض عملی به گونه‌ای است که حتی یک حرف با حرف دیگر در صحنه عمل یکی نیست.

حجت‌الاسلام نخاولی با اشاره به ساده و سهل بودن احکام و آموزه‌های دین اسلام، تصریح کرد: در احادیث فراوانی آمده است که پیامبر اکرم (ص) فرمود‌ه‌اند که دین اسلام دین سهل و آسانی است و مردم می‌توانند راحت احکام و اعمال آن را انجام دهند همچنین این دین با پیروانش با کرامت و عزت برخورد می‌کند.

وی در ادامه افزود: بعضی از ادیان مانند مسیحیت به طور کلی دین سخت و مشکلی نیستند اما در بعضی موارد انسان را به سختی‌های شدیدی می‌اندازد، مانند حکم حرام بودن طلاق در مسیحیت کاتولیک، بنابراین پیروان این دین در صورتی که با یکدیگر ازدواج کنند دیگر به هیچ عنوان و تحت هر شرایطی نمی‌توانند از یکدیگر طلاق بگیرند.

مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق با بیان این‌که اگر تکلیف سختی در دین باشد،‌ پیروان آن، دین خویش را کنار می‌گذارند،‌ گفت:‌ این کناره‌گیری از دین به این شکل روی می‌دهد که شخص یا آن را به کلی انجام نمی‌دهد و اگر انجام هم بدهد با اکراه و با نیت‌هایی مانند ریا انجام خواهد داد، چنین عملی سبب دوری از خداوند خواهد شد و ثمره‌ای در پی نخواهد داشت.

وی در ادامه یادآور شد: دین اسلام در ذات خودش دین سختی نیست و پیروانش را دچار مشقت نمی‌کند، احکامی مانند روزه ممکن است سخت به نظر بیایند اما اگر شخص مشکلی داشته باشد مانند بیماری یا مسافرت یا هرچیز دیگری این حکم از دوشش برداشته می‌شود و اسلام او را به انجام این کار اجبار نمی‌کند.

شایان ذکر است، این سلسله جلسات تا تاریخ ۱۰آبان در مسجد النبی(ص) از سوی حجت‌الاسلام نخاولی ادامه خواهد داشت./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات