۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۴۵۸۱۱۳
آیت الله مجتهد شبستری:

حکومت اسلامی اختراع مرحوم نراقی و امام راحل نیست/ تشکیل حکومت اسلامی درکلام فقها به صراحت وارد شده است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه برخی می گویند حکومت اسلامی در کلام نراقی تنها وارد شده و امام آن را محقق کرده است، گفت: در کلام شیخ طوسی، انصاری و مرحوم نجفی به صراحت تشکیل حکومت اسلامی وارد شده است.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه در خارج امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه اگر احتمال تأثیر در مرتکب معصیت نباشد ولی مؤثر در دیگران باشد، امر به معروف و نهی از منکر لازم است، اظهار داشت: از این رو امر به معروف و نهی از منکر با احتمال تأثیر بر دیگران نیز لازم است.

وی با بیان اینکه با توجه به وجوب امربه معروف و نهی از منکر تهیه مقدمان این فریضه نیز لازم و ضروری است، ابراز داشت: همان طور که امر به معروف و نهی از منکر شعبه ای از جهاد است و در جهاد فراهم کردن مقدمات جهاد ضرورت دارد، تهیه مقدمات امر به معروف و نهی از منکر نیز ضرورت دارد.

امام جمعه تبریز با اشاره به دو قسم جهاد با کفار و جهاد با فسقه و فجره داخل جامعه اسلامی، ادامه داد: هر دو نوع جهاد نیازمند فراهم کردن مقدمات است، در امر به معروف و نهی از منکر که جهاد در حوزه نبرد نرم و تهاجم فرهنگی دشمن است نیز فراهم کردن مقدمات جهاد فرهنگی لازم و ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه مسأله دیگر حکومت اسلامی و ولایت فقیه است که خود مقدمه تحقق معروف و ترک منکرات است و لازم است برای امر به معروف و نهی از منکر حکومت اسلامی تشکیل شود، ابراز داشت: شیخ طوسی مؤسس حوزه علمیه نجف و از استوانه های فقاهت در تفسیر تبیان در ذیل آیه ۱۰۴ آل عمران دارد که اگر سؤال شود در امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با مفاسد اگر حمل اسلحه ضرورت یابد آیا لازم است یا نه؟ می گوید که لازم است و باید مسلح شوند و با اشرار مقابله شود و حمل سلاح تنها برای همین مورد استفاده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: شیخ انصاری در کتاب مکاسب محرمه در ولایت از ناحیه حاکم ظالم بعد از نقل فرازهایی در گفتار فقها، می گوید که به دست آوردن ولایت و حکومت اسلامی به عنوان مقدمه امر به معروف و نهی از منکر لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: برخی می گویند حکومت اسلامی را مرحوم نراقی طرح می کند و امام راحل محقق می کند، در حالی که می بینیم در کلام فقهایی چون شیخ انصاری نیز این مباحث طرح و بحث شده است و از این رو این مسأله از جعلیات امام راحل و مرحوم نراقی نیست.

آیت الله مجتهد شبستری ابراز داشت: محمد حسن نجفی در مبسوط ترین کتب فقهی استدلالی جواهر الکلام در مبحث کتاب التجاره می گوید در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر و دفع فساد ممکن نباشد مگر در سایه تشکیل حکومت اسلامی و ولایت، این امر لازم و واجب است، در جایی نیز چنین می گوید «من انکر ولایه الفقیه ما ذاق من طعم الفقه شیئا».

وی افزود: همچنین در جایی دارد که اگر ممکن نباشد دفع فساد و امر به معروف مگر در سایه حکومت اسلامی و تحصیل ولایت، در این صورت واجب است، در صورتی که امر منحصر به شخص خاصی است بر او واجب است، که حکومت اسلامی را تشکیل دهد، بنابراین اگر فقیهی زمینه تشکیل حکومت را در مردم دید باید این کار را به نتیجه برساند، همه این امور از اطلاق آیات و روایات دال بر امر به معروف و نهی از منکر استفاده می شود، بنا بر این تحصیل مقدمات امر به معروف لازم است و تشکیل حکومت اسلامی واجب است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به نکته شناسایی موانع تأثیر، خاطرنشان کرد: یکی از این موانع، افتراق در میان مسلمانان است، باید اتحاد و تشکیل محورهای وحدت فراهم شود، اگر مانع عدم پیشرفت علمی یا نبود برنامه ریزی و یا قوانین و یا این که نبود سلاح و دیگر موارد است، باید تمام موانع نیز رفع شود.

وی با اشاره به کلام محقق در غلبه ظن بر عدم تأثیر امر به معروف و نهی از منکر، ابراز داشت: محقق می گوید که اگر ظن غالب دارد که امر به معروف و نهی از منکر مؤثر نیست امر به معروف و نهی از منکر لازم نیست، این سخن با مقتضای احتمال تأثیر در کلام فقها در تضاد است مگر اینکه احتمال تأثیر بسیار ضعیف باشد./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات