۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۴۵۸۲۸۷
کارشناس مسائل مذهبی تشریح کرد؛

بهترین شرایط برای استجابت دعا

حجت الاسلام رضوانی گفت: انسان به هر چیزی که توجه کند و یاد هر چیزی که بیفتد روی دلش رنگ و نقش ‏می‌اندازد ‏و اثر می‌گذارد، اگر قلبمان زنگارهای سخت بگیرد مصداق«خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ» ‏می‌شویم، ‏وقتی دل حجاب را کنار زد و متوجه شد و با لطافت احساس عشق و نیاز کرد، این حالت ‏بهترین شرایط برای استجابت ‏دعا است‏.
دعا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین رضوانی، کارشناس مسائل مذهبی، امشب در مسجد الزهرا(س) اصفهان، گفت: خدا دل شکسته را دوست دارد، نه این که آدم گریان را دوست داشته باشد، بلکه خداوند دل لطیف و انسان سبکبال را دوست دارد، خداوند در قلوب شکسته جای دارد.

وی ادامه داد: دلی که از عظمت خدا شکسته و از غیر خدا قطع امید کرده و از یاری مردم دلسرد شده است، سخت و شقی نیست و از استکبار و هم چنین بی‌تفاوتی، بی‌معرفتی، غفلت، بی‌توجهی، بی‌محبتی، ‏بی‌مودتی و ‏بی‌بصیرتی دور است و مانند سنگ سیاه نشده است. چنین دلی در برابر خدا شکننده است و خدا هم خریدار چنین دلی ‏است. ‏

کارشناس مسائل مذهبی افزود: انسان در هر فضایی که قرار بگیرد و به هر چیزی که توجه کند و یاد هر چیزی که بیفتد روی دلش رنگ و نقش می‌اندازد ‏و در دلش اثر می‌گذارد، در زندگی روزمره، حجاب روی حجاب بر این دل می‌افتد، زنگار روی زنگار بر آن می‌نشیند و اگر این زنگارها را به موقع نشوییم و نساییم، سخت می شوند و دیگر به راحتی از بین نمی روند.

حجت الاسلام رضوانی بیان داشت: اگر قلبمان زنگارهای سخت بگیرد، آنوقت است که بر دلهایمان مهر و موم زده می شود و مصداق «خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ» می‌شویم، دل خفه می‌شود، از حیات می‌افتد و مانند یک سنگ سفت و سخت می‌ شود، ظالم سنگدل می شود.

وی با اشاره به آیه 74 سوره بقره، اظهار داشت: خداوند در قرآن می فرماید که پاره‌ای از سنگ‌ها می‌شکافد و از آن نهرها ‏جاری می‌شود و پاره‌ای از آنها شکاف برمی‌دارد و آب از آن تراوش می‌کند و پاره‌ای از خوف خدا از فراز کوه به زیر ‏می‌افتد، اما دل‌های سخت انسانها نه از خوف خدا می‌تپد و نه سرچشمه علم و دانش و عواطف انسانی است.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: مجلس دعا یا روضه مجلس ذکر و یاد محبوب است، ذکر محبوب و صدا کردن او سبب می شود تا دل به طرف نور ‏بچرخد و با انعکاس نور قلب انسان روشن می شود، از سویی نور وارد قلب می‌شود و از سویی دیگر چشمه‌های معرفت و محبت به جوش آمده و بیرون می‌ریزد و این جریان ‏دل را زنده می‌کند.

حجت الاسلام رضوانی ‏تصریح کرد: وقتی دل حجاب را کنار زد و متوجه شد و با لطافت احساس عشق و نیاز کرد، این حالت ‏بهترین شرایط برای استجابت دعاست و میی توانیم همه حاجات خود و دیگران را در نظر بگیریم که ان شاءالله مستجاب است./202/869/ب1

ارسال نظرات