۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۴۵۸۳۱۶
حجت الاسلام عالی:

هر خبری قابل وثوق نیست

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با توجه به شأن نزول آیه ششم سوره حجرات، گفت: انسان نباید به هر خبری اعتماد کند چرا که دشمن به واسطه توان رسانه ای بالایی که دارد به راحتی می تواند شخصیت افراد مطرح را تخریب کند.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مسعود عالی شب گذشته در مجتمع فرهنگی رضوان واقع در خیابان عسگریه گفت: درک حقایق عالم هستی برای هر انسانی ممکن نیست.

وی در ابتدا با بیان روایات متعدد از معصومین(ع) در رابطه با اعمالی که منجر به بخشش گناهان گذشته می شود، افزود: غصه ها و بیماریهایی که انسان در طول زندگی اش با آنها روبرو می شود، نگرانیهایی که برای کسب معاش برای انسان ایجاد می شود و اعمال حسنه ای همچون نماز و روزه از جمله چیزهایی هستند که منجر به پاک شدن گناهان گذشته انسان می شوند.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: هر چند انسان نباید از خداوند سختیها و شدائد را طلب کند و باید عافیت طلب کند، ولی بزرگان دین وقتی با بلایی روبرو می شدند، خداوند را شکر می کردند، چرا که می دانستند این بلا یا کفاره گناهان گذشته است یا امتحانی استکه به سبب صبر بر آن، ارتقاء درجه می گیرند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با توجه آیه صد و چهاردهم سوره هود که می فرماید «وَأَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ذَلِکَ ذِکْرَى لِلذَّاکِرِینَ» و امیرالمؤمنین(ع) این آیه را به عنوان امیدوارکننده ترین آیه در قرآن معرفی می کنند، تشریح کرد: عمل به واجباتی همچون نماز کفاره گناهان گذشته انسان است، چرا که در آیه صد و چهاردهم سوره هود بعد از اشاره به نماز، گفته شده است«همانا حسنات، سیئات را از بین می برد».

خطیب توانا با بیان نظر یکی از اهل معرفت در رابطه با اینکه چرا امیرمؤمنان(ع) با وجود تعدد آیات امیدوارکننده دیگر در قرآن، آیه صد و چهاردهم سوره هود را به عنوان امیدوارکننده ترین آیه معرفی کرده اند، تبیین کرد: یکی از آموزه های روایی این استکه اگر انسان هفت ساعت پس از اینکه گناهی را مرتکب شد، پشیمان شود، خداوند آن گناهش را می آمرزد، وقتی انسان در طول شبانه روز مشغول خواندن نمازهای یومیه شود، تقریباً هر هفت ساعت یکبار نماز می خواند، به همین سبب قبل از اینکه گناهی در نامه اعمالش ثبت شود، توبه می کند.

وی در ادامه با اشاره به آیات چهارم و پنجم سوره حجرات، اذعان کرد: افرادی که پیامبر(ص) را با نام کوچک صدا می زدند و دائماً مزاحم ایشان می شدند، طبق این آیه از قرآن شعور نداشته اند، اگر صبر می کردند تا پیامبر(ص) از حجره خود بیرون بیایند، برایشان بهتر بود و خداوند گناهان زیادی از آنها را عفو می کرد.

هر خبری قابل وثوق نیست

حجت الاسلام عالی با بیان شأن نزول آیه ششم سوره حجرات که می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ» توضیح داد: زمانی که ولید به عنوان مأمور پیامبر(ص) برای جمع آوری زکات به سراغ یکی از قبایلی رفت که با ولید دشمنی داشتند، آن قبیله زمانی که خبر دار شدند سفیر پیامبر(ص) به قبیله آنها آمده است، برای تکریم سفیر پیامبر(ص) دسته جمعی به سراغ ولید آمدند، ولید هم فکر کرد می خواهند با او بجنگند، به همین سبب ترسید و فرار کرد.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه داستان گفت: وقتی ولید خدمت پیامبر(ص) رسید، عرضه داشت، یا رسول الله قومی که من را برای گرفتن زکات به سراغ آن فرستادید، کافر شده اند و از پرداخت کردن زکات طفره می روند، عده ای از اصحاب پیامبر(ص) شمشیر خود را در آوردند و گفتند برویم و با آنها بجنگیم، در این زمان پیامبر(ص) گفتند صبر کنید و عجله نکنید، بلافاصله جبرئیل نازل شد و آیه ششم سوره حجرات را قرائت کرد.

خطیب توانا افزود: زمانی که در آن قرار داریم یک زمان بسیار حساس است، دشمن به راحتی با استفاده از ابرازهایی همچون اینترنت و فضای مجازی شخصیت یک انسان معتبر را تخریب می کند، ممکن است صد خبر به ما بدهند و در میان این صد خبر، نود و نه تا درست باشد و یکی غلط باشد، به همین سبب انسان باید توجه کند که محل صدور یک خبر از کجا است و توسط چه کسانی در حال انتشار است.

درک حقایق عالم هستی برای هر انسانی تحمل کردنی نیست

وی در پاسخ به یکی از انتقادهایی که برخی از افراد مطرح می کنند، تشریح کرد: برخی این سؤال را مطرح می کنند که چرا با وجود اینکه اهل بیت(ع) عالم به علوم آینده بودند، باز هم رفتارشان با افرادی که به شدت در حقشان ظلم می کردند، مسالمت آمیز بوده است، مثلاً اگر امیرمؤمنان(ع) می دانستند که ابن ملجم قاتلشان است چرا او را نکشتند یا اینکه اگر می دانستند پسر سعد ابی وقاص قاتل امام حسین(ع) است، چرا جان او را نگرفتند.

حجت الاسلام عالی توضیح داد: یکی از هنرهای عجیب اهل بیت(ع) این استکه برخلاف انسانهای عادی که مقهور علم خود هستند، غالب بر علم خود هستند، این یک صفت جمع الجمع استکه کسی در عین حال که می داند طوری رفتار کند که انگار نمی داند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان داستانی از آخوند کاشی خاطرنشان کرد: زمانی آخوند کاشی به حمام رفته بودند و خادم ایشان که فرد خوبی هم بود خدمت ایشان رفت و از ایشان پرسید، آیا چیزی نمی خواهید، یک مرتبه آخوند کاشی شروع به فحش دادن کردند، آن خادم با تعجب به آخوند کاشی گفت، آقا انگار امروز از دنده چپ بیدار شده اید.

خطیب توانا در ادامه داستان ابراز کرد: بعد گذشت مدتی آخوند کاشی به سراغ خادم خود آمدند و او را بوسیدند و معذرت خواهی کردند و گفتند، فلانی صبح وقتی از خانه بیرون آمدم چند نفر را به شکلهای برزخی مشاهده کردم و حالم منقلب شد، برای اینکه می دانستم تو انسان خوبی هستی به تو بی احترامی کردم تا حجابی برایم ایجاد شود و نتوانم چهره های برزخی افراد را مشاهده کنم.

وی در پایان گفت: درک حقایق عالم هستی برای انسانهایی وارسته همچون آخوند کاشی غیر قابل تحمل بوده است، بدانید اگر خداوند باطن افراد را نمایان نکرده است، مصلحت انسان را می دانسته است./201/867/ب1

ارسال نظرات