۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۵۸۵۰۸
حجت الاسلام عالی:

هر توبه ای مورد رضایت پروردگار واقع نمی شود

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با توجه به روایتی از وجود مبارک پیامبر(ص)، گفت: توبه حقیقی شرایطی دارد که اگر کسی شرایط آن را رعایت نکند، توبه اش حقیقی نیست.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مسعود عالی شب گذشته در مجتمع فرهنگی رضوان واقع در خیابان عسگریه گفت: توبه منجر به تکفیر گناهان می شود.

وی در ابتدا با توجه به جایگاه ویژه والدین نزد خداوند افزود: پدر و مادر آنچنان جایگاهی نزد خداوند دارند که امام رضا(ع) می فرمایند اگر کسی مورد نفرین پدر و مادرش قرار بگیرد کم کم از نسلش کم می شود تا نسلش قطع شود.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: یکی از بزرگان می فرمود اگر کسی مورد آق والدینش قرار گرفته است و آنها از دنیا رفته اند، چهل بار از ظهر پنج شنبه تا ظهر جمعه به سراغ پدر و مادرش برود و برای آنها دعا کند و فاتحه ای بخواند، تا آق والدین از گردنش برداشته شود و گره از مشکلاتش باز شود.

استاد حوزه علمیه وجود پدر و مادر را از بالاترین نعمتهای الهی دانست و اظهار کرد: اگر کسی پدر و مادرش در قید حیات هستند، برود و دست و پای پدر و مادرش را ببوسد و آنها را تکریم کند، این یکی از سریع ترین راه ها برای ارتقاء و رشد انسان در ارتباط با خداوند است.

خطیب توانا در ادامه به مسأله تکفیر گناهان به واسطه اعمال خوب اشاره کرد و ابراز داشت: اعمال خوب و پسندیده ای که اگر فردی آنها را انجام دهد، گناهان گذشته اش بخشیده می شود و در بهشت الهی جاودانه خواهد شد، اعمالی است که منجر به تکفیر گناهان گذشته می شود.

وی اسلام آوردن، اخلاق نیکو داشتن، شهادت در راه خداوند و توبه کردن را از اعمالی دانست که منجر به پاک شدن گناهان گذشته می شوند و اذعان کرد: اگر کسی تا آخر عمرش کافر باشد و یک مرتبه ایمان بیاورد، خداوند همه گناهان گذشته اش را می بخشد و او را در درجات پایین بهشت منزل می دهد.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: اگر کسی در راه خداوند به شهادت برسد، خداوند با نخستین قطره خونی که از بدنش خارج می شود همه گناهان گذشته اش را می بخشد، البته این عفو و گذشت به حق الناس تعلق نمی گیرد.  

استاد حوزه علمیه توبه حقیقی را عامل تغییر ماهیت گناهان دانست و گفت: طبق آیه هفتادم سوره فرقان، اگر کسی واقعا توبه کند و از گذشته اش پشیمان باشد، خداوند گناهان او را تبدیل به حسنات می کند.

خطیب توانا با توجه به نظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ابراز کرد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرمایند، کسی که از گناهانش توبه می کند، تائب است و یکی از نامهای خداوند تواب است، توبه به معنای بازگشت و رجوع است، یعنی خداوند یکبار قبل از توبه شخص، با مراجعه به او دلش را آماده می کند و بعد از اظهار پشیمانی شخص، دوباره به او رجوع می کند و توبه اش را می پذیرد.

وی با توجه به روایتی از امام باقر(ع) تشریح کرد: امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند، وقتی خداوند در روز قیامت به بندگان خاصش می رسد که در دنیا گناه کرده اند به آنها می فرماید، آیا قبول دارید که گناه کرده اید، آنها می پذیرند و خداوند به ملائکه می فرماید همه گناهانشان را تبدیل به حسنه کنید و نامه اعمالش را به دیگران نشان دهید.

حجت الاسلام عالی شرایط توبه حقیقی را از زبان پیامبر(ص) تبیین کرد: پیامبر(ص) در روایتی نورانی می فرمایند، اگر کسی توبه کند و به فکر حق الناسهایش نباشد، توبه اش حقیقی نیست، اگر کسی توبه کن و عبادتهایش افزایش نیابد، توبه اش حقیقی نیست، اگر کسی توبه کند و ظاهرش تغییر نکند، توبه اش واقعی نیست، اگر توبه کننده ای رفقایش را عوض نکند، توبه اش حقیقی نیست و بالاخره اگر کسی بعد از توبه اخلاق و نیتش عوض نشود، توبه اش حقیقی نیست./201/867/ب1

 

ارسال نظرات