۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۴۵۸۶۴۷
کارشناس دینی تشریح کرد؛

احکام نجس شدن نوشیدنی ها و حبوبات

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که بعضی از نوشیدنی ها مانند شیر و آبمیوه در صورت نجس شدن قابل پاک شدن نیستند، گفت: نمی توان شیر را با تبدیل به کره و پنیر پاک کرد.
احکام احکام و مسائل شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابراهیم ربانی، سخنران حرم حضرت معصومه(س)  شامگاه دوشنبه در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که بعصی از نوشیدنی ها هستند که در صورت نجس شدن حتی با آب کر و تبدیل شدن به چیز دیگر نیز پاک نمی شوند، گفت: شیر از جمله این نوشیدنی ها است.

وی افزود: به دلیل مایع بودن اگر شیر به یک چیز متنجس نجس شود دیگر قابل پاک شدن نیست و نمی توان آن را با تبدیل به پنیر، کره و ماست یا چیز دیگر پاک کرد و باید دور ریخته شده و از مصرف آن خود داری شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در مورد آبمیوه هم وضع به همین شکل است و اگر آبمیوه ای با یک چیز متنجس نجس شود نمی توان آنرا پاک کرد و حتی با اتصال با آب کر این آبیموه پاک نمی شود.

حجت الاسلام ربانی با اشاره به این که در مورد شیره انگور اگر سفت و سخت باشد تنها همان جایی را که نجس شده است برداریم پاک می شود، ادامه داد: اما اگر شیره انگور مایع باشد و با یک چیز متنجس، نجس شود با برداشتن و اتصال به آب کر نیز پاک نمی شود.

وی با تاکید بر این که خیس کردن حبوبات در آب نجس موجب نجس شدن آن نمی شود، افزود: اما برای اطلاع دقیق از نظر مراجع در این مورد بهتر است به رساله های توضیح المسایل مراجعه شود.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این در مورد تخم مرغ اگر درون آن خون باشد و مقدار خون بسیار اندک باشد با برداشتن خون، تخم مرغ پاک می شود در حالی که اگر میزان خون بیشتر از یک قطره بوده و در داخل تخم مرغ پخش شده باشد آن تخم مرغ نجس است.

حجت الاسلام ربانی ادامه داد: همانطور که گفته شد اگر شیر به یک چیز متنجس مانند خون آلوده شود همه آن نجس می شود و با فرض این که مقدار خون یا نجاست کم بوده نمی توان آن را پاک کرد.

وی با بیان این که مراعات احکام طهارت و نجاست به سلامتی روحی و جسمی انسان کمک می کند، یادآور شد: مراعات نکردن احکام نجاست و طهارت به تیرگی روحی انسان انجامیده و این تیرگی روح بر سلامت جسم و روان انسان نیز اثر گذار خواهد بود./968/پ202/ب1

ارسال نظرات