۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۴۵۸۶۹۲
آيت الله نمازي در جلسه تفسير قرآن:

هزينه های آمريكا و اروپا براي سركوب كردن مسلمانان راه به جایی نخواهد برد/ حق محو شدنی نیست

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: امروز آمريكا و اروپا براي سركوب مسلمانان هزينه مي‌كنند اما موفق نمي شوند و درگيريها و جنگها و ظلم هاي آنها تاريخ مصرف دارد و در مقدرات الهي، تاريخ يك زمان ظهور و يك زمان افول دارد و هيچكدام از اين هزينه ها نمي تواند حق را محو كند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در کاشان، آيت‌الله عبدالنبي نمازي، دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در سيصد و هفدهمين جلسه تفسير قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در ترجمه و تفسير آيات 116 و 117 سوره مباركه آل عمران كه مي فرمايد «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً» گفت: اين آيه شريفه در ادامه آيات قبل است كه خداوند فرمود، اهل كتاب دو گروه هستند يك گروه تسليم شدند و ايمان آوردند و گروه ديگر سركشي كردند و در مقابل پيامبر لشكركشي كردند.

وي با اشاره به اينكه، خداوند در آيه قبل مي فرمايد، همه اهل كتاب اينگونه نيستند و استثنا دارند، يادآور شد: در آيه 116 سوره مباركه آل عمران در مقام توصيف گروهي از اهل كتاب است كه ايمان آوردند و تسليم شدند.

آيت الله نمازي گفت: خداوند در آيه 116 سوره آل عمران مي فرمايد «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا›› آنهايي كه ايمان نياوردند و كفر ورزيدند و ستيزه جويي كردند و در برابرحق صف آرايي كردند «لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً» ثروت و فرزندانشان نمي‌توانند از آنها در مقابل عذاب الهي مقابله كنند.

وي با اشاره به نكته ادبي در اين آيه، گفت: «شَيْئاً» نكره است و بعد از «لَنْ تُغْنِيَ» قرار گرفته كه حرف نفي است و حرف نفي نيز به دو صورت است، يكي نفي ابدي است كه «لَنْ تُغْنِيَ» به معني هيچگاه و هيچ وقت و هيچ زماني، «أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً» اموال و فرزندان آنها  هيچگاه نمي تواند جلو عذاب الهي را بگيرند، از اين رو مال و ثروت و فرزندان آنها حتي ذره اي براي پيشگيري از عذاب الهي در آخرت نمي توانند نقشي داشته باشند و آنهايي‌ كه كفر ورزيدند با آتش جهنم همراه هستند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه ادامه داد: خداوند برخي مطالب سخت و سنگين و پيچيده را با مثال به بندگان خودش منتقل مي‌كند و مي فرمايد ما براي هدايت بندگان و تعليم و آموزش آنها از همه ابزارها استفاده مي‌كنيم و گاهي هم از مثال استفاده مي كنيم.

آيت الله نمازي گفت: مثال كفار كه به مال و ثروت و فرزندان خود مي نازند و به آنها تكيه دارند اما آنها نمي توانند از عذاب الهي جلوگيري كنند مانند مثال باغباني است كه محصولات او در فصل سرما با يك باد سرد نابود مي شود و نمي تواند از سرما و باد جلوگيري كند، از اين رو مال و ثروت و اولاد كفار نيز نمي توانند در برابر خدا مقابله كنند و از بين مي رود و نابود مي شود.

وي افزود: تمثيل كفار و مشركين كه سرمايه خود را در راه سركوب توحيد و پيامبر اكرم(ص) هزينه مي كنند اين حركت ضد توحيدي آنها جواب نمي دهد، مانند امروز كه ثروت آل سعود و هواپيماهاي جنگي و استفاده از مواد شيميايي آنها نمي تواند ملت مظلوم يمن را تسليم كند و عاقبت رسوا خواهند شد و اين جنگ به نفع جبهه حق پايان خواهد پذيرفت و همانگونه كه دفاع 8 ساله ما با رسوايي آنها به پايان رسيد.

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: نازل شدن بلا نتيجه اعمال و ظلمي است كه انسان به خود مي كند، بنابر اين خدا به آنها ستم نكرده است و نيازي به ستم كردن ندارد چون ستم از سوي كساني است كه  ضعيف و عاجز هستند و توان ندارند و به ظلم متوسل مي شوند اما كسي كه قادر و قوي و قدرت و سلطنت دارد نيازي به ظلم كردن ندارد.

آيت الله نمازي گفت: هر فعلي، هر حركتي و هركُنشي به طور طبيعي و تكويني يك واكنشي دارد و هر عملي يك عكس العملي دارد، از اين رو حركتي را كه كفار در برابر جبهه حق و پيامبراكرم(ص) داشتند نتيجه اش بلايي است كه بر آنها نازل مي شود.

وي افزود: در زمان جاهليت و قبل از اسلام  انسانها با داشتن ثروت به يكديگر فخر مي فروختند و ثروت داشتن يكي از معيارهاي بزرگي بوده است و موقعيت ثروتمندان، موقعيت برتري بوده است، امروز نيز ثروتمندان در جامعه مورد احترام هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: ثروت و مال هميشه از نگاه انسانها بزرگ ديده مي شود و ثروت و فرزندان زياد هميشه در نگاه انسانها از زمان جاهليت و حتي امروز كه اسلام  در جهان در حال توسعه است داراي جايگاه بوده و هست.

آيت الله نمازي گفت: آيه شريفه مي فرمايد، كفار و فرزندان آنها به مسلمانان برتري طلبي مي كنند و آنها را به رخ ديگران مي كشند اما اينها نمي دانند كه مال و اولاد نمي تواند جلوی عذاب الهي را بگيرد و هر چقدر هم هزينه مي كنند نتيجه نمي‌گيرند، مثل امروز كه آمريكا و اروپا براي سركوب مسلمانان هزينه مي‌كنند اما موفق نمي شوند و درگيريها و جنگها و ظلم هاي آنها تاريخ مصرف دارد و در مقدرات الهي تاريخ ظهور و افول دارد و هيچكدام از اين هزينه ها نمي تواند حق را محو كند.

آيت الله نمازي با اشاره به آيه 117 سوره مباركه آل عمران كه مي فرمايد «مَثَلُ ما يُنْفِقُونَ فِي هذِهِ الْحَياةِ الدُّنْيا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيها صِرٌّ أَصابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ وَ ما ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَ لكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ‌»، گفت: نمونه آن در عصر و زمان ما درجنگهاي منطقه از سوی آل سعود، آل نهيان و آل خليفه كاملا مشهود است، اما سفره آنها به زودي جمع خواهد شد و همانگونه كه شاه و صدام و قذافي و ديگران رفتند، اينها هم مي روند و حق نابود شدني نيست و ماندگار است.

لازم به ذكر است، درسهاي تفسير قرآن آيت الله عبدالنبي نمازي، نماينده ولي فقيه در كاشان از 26 تيرماه سال 86 از حسينيه حضرت علي اكبر(ع) كاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقيه، مسجد اعظم كرسي و اكنون سيصد و هفدهمين جلسه تفسير قرآن ايشان در مسجد حضرت قائم(عج) كاشان برگزار شد و تاكنون 4 جلد از تفسير قرآن ايشان به چاپ رسيده و جلد پنجم نيز آماده شده است./1307/201/ب2

ارسال نظرات