۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۴۵۸۸۶۳
سفیر سابق ایران در عراق:

راهبرد آمریکا پس از برجام نفوذ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در ایران است

کاظمی قمی گفت: راهبرد آمریکا پس از اجرای برجام در تقابل با ایران این است که از نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کند و در نهایت با نفوذ در داخل کشور ذائقه مردم را تغییر دهد و در داخل کشور در مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نفوذ کند.
حسن کاظمی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق عصر امروز یازدهم آبان در همایش «آمریکا بدون رتوش2» در دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: اربعین فریاد دفاع از مکتب عاشورای حسینی است و جامعه ما به عبرتهای عاشورای حسینی نیازمند است.

وی با طرح این پرسش که نامگذاری 13 آبان به نام روز مبارزه با استکبار جهانی از کجا آمده است؟ دلیل عداوت و خصومت استکبار با ملت ایران چیست؟ افزود: 13 آبان بر مبانی سه رخداد مهم در تاریخ انقلاب پایه گذاری شد و نخستین آن اعتراض امام در سال 43 به لایحه کاپیتولاسیون بود.

سفیر سابق ایران در عراق رخداد دوم را هجوم رژیم پهلوی به دانشگاه‌ها و مدارس  کشتار دسته‌جمعی دانشجویان و دانش آموزان در بحبوحه انقلاب دانست و تصریح کرد: رخداد سوم تسخیر لانه جاسوسی از سوی دانشجویان انقلابی و شکستن طرح‌ریزیهای عداوت آمیز آمریکا علیه ملت ایران و انقلاب بود.

کاظمی قمی ادامه داد: آنچه در 13 آبان مهم است و نباید فراموش شود، این است که ما در این سه رخداد، مسأله زیاده‌خواهی آمریکا، حضور شجاعانه جوانان در صحنه انقلاب و ایستادگی با بصیرت امام و مردم در صحنه را مشاهده می‌کنیم و در واقع مقاومت در این سه حادثه  بود که توانست مسیر انقلاب را پیش ببرد.

عضو ارشد مذاکرات ایران و آمریکا در سال 2003 بیان کرد: با پیروزی انقلاب واژه جدیدی در جهان به وجود آمد که همان واژه استکبار است.

کاظمی قمی ضمن اشاره به این مطلب که پیش از این‌‌که آمریکا به عنوان نماد استکبار اعلام شود مکتب مارکسیسم مورد نفرت ملتهای تحت ظلم بود، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که مسأله استکبار تنها در جبهه لیبرال دموکراسی نبوده است؛ بلکه در رژیم مارکسیست هم دیده می‌شد که نمونه آن را در دفاع جبهه شرق از صدام در دوران جنگ هشت ساله مشاهده می‌کنید.

سفیر سابق ایران در عراق افزود: حرکت های عدالتخواهانه نتوانستند از ایدئولوژی مارکسیسم در مسیر هدف خودشان بهره ببرند چرا که حمایت دو قطب شرق و غرب از صدام از مصادیق رویکرد مارکسیسم است.

وی ادامه داد: اما امروز روحیه استکباری در آمریکا مشاهده می‌شود و این‌که امام آمریکا را نماد استکبار دانستند به این دلیل بو‌د که ویژگی‌های استکبار بر اساس آنچه در قرآن آمده است امروز در آمریکا وجود دارد.

ویژگیهای استکبار براساس آیات قرآنی

کاظمی قمی خودبرتربینی، حق ناپذیری، مجاز شمردن هرگونه جنایت علیه بشریت، فریب‌کاری و حرکت منافقانه و بدعهدی را ازجمله ویژگی‌های آمریکا برشمرد و تصریح کرد: در واقع شاخصه خود برتربینی می تواند در تعامل با دنیا معادله خطرناکی را به وجود آورد که نظام استکبار به خودش اجازه دخالت در همه امور را می دهد چرا که می پندارد مالک جهان است.

وی با بیان اینکه امروز سردمدار جنایت علیه بشریت آمریکا است حال آنکه سردمدار بالا بردن پرچم دموکراسی نیز همین آمریکا است، تصریح کرد: در جبهه استکبار جنایت مجاز شمرده می شود و حتی به آن بعد اخلاقی و خدمت می دهند.

کاظمی قمی در ادامه با بیان این موضوع که امنیت و ژئوپلیتیک خاورمیانه تحت تأثیر تحولات موجود در منطقه است، گفت: تحولاتی که در منطقه در حال رخداد است، برآیند مقابله دو جبهه در منطقه است که سرآغاز به وجود آمدن این دو جبهه را باید در ابتدای انقلاب جستجو کرد.

آمریکا به دنبال شکل‌دهی یک خاورمیانه جدید بود

وی ضمن بیان این موضوع که ‌پیش بینی من این است که برای بیش از یک دهه شاهد این درگیری‌ها در منطقه خواهیم بود، اظهار کرد: امروز ما شاهد افول قدرت آمریکا و شکسته شدن ابهت آن در غرب آسیا هستیم؛ اما شرارت و خسارت آنان در منطقه کاهش نیافته است.

سفیر سابق ایران در عراق ادامه داد: آمریکا به دنبال شکل‌دهی یک خاورمیانه جدید بود که یکی از دلایل آن پایدار کردن امنیت اسرائیل بود که خوشبختانه آمریکا در این موضوع ناکام ماند همچنین آمریکا در کشورهای عراق، سوریه، یمن و فلسطین دچار بحران است و دلیل این شکست به جمهوری اسلامی ایران و مقاومتی که به خرج داده است باز می‌گردد.

تقابل دو جبهه آمریکایی و جمهوری اسلامی در خاورمیانه شرایط پیچیده ای را به وجود آورد

کاظمی قمی درادامه تحلیل تحولات منطقه به شکست آمریکا در عراق اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که آمریکا می‌خواست به عراق لشکر کشی کند حاضر نشد از شورای امنیت مجوز گیرد؛ چراکه می‌خواست به دنیا تفهیم کند که امروز رویه بین الملل تغییر کرده است.

وی تأکید کرد: برداشتن نظام سیاسی موجود و استقرار نظام سیاسی بر مبنای اندیشه آمریکا، تثبیت حضور نظامی خود در عراق و آمریکایی کردن ساختار نظامی عراق و مدیریت کردن روابط خارجی این کشور ازجمله اهداف آمریکا جهت حمله به عراق بود.

سفیر سابق ایران در عراق با تأکید بر این موضوع که آمریکایی‌ها در هیچ‌یک از این اهداف توفیق نداشتند، بیان داشت: آمریکا نخستین شکست خود را در عراق تجربه کرد.

کاظمی قمی با بیان اینکه تقابل دو جبهه آمریکایی و جمهوری اسلامی شرایط پیچیده ای را به وجود آورد، اظهارکرد: زمانی که قرار شد آمریکا به عراق حمله کند قرار بود که ابتدا رهبران عراقی به‌نظام صدام حمله و چنانچه لازم شد از توان آمریکایی‌ها بهره گیرند.

راهبرد ایران در عراق/ هژمونی سلطه شکسته شد

سفیر سابق ایران در عراق ادامه داد: اما به‌یک‌باره اعلام شد آمریکا خود به عراق ‌حمله خواهد کرد و چنانچه لازم شد از رهبران عراقی استفاده خواهد کرد حتی آمریکا پیش از حمله به عراق قانون اساسی که باید در این کشور حاکم شود را نوشته بود و در این میان ایران از اینکه نظام عراق مبتنی بر مردم‌سالاری دینی باشد از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

وی با اشاره به این‌که راهبرد ما در عراق شکل گیری نظام سیاسی بر پایه خواست مردم بود، بیان داشت: آمریکایی‌ها تا به امروز توفیقاتی کسب نکردند به‌طور مثال این کشور درصدد بود مدیریت کننده عملیات موصل باشند که نشد و از طرفی هژمونی سلطه شکسته شد اما خسارت و شرارتهای آمریکا کم نشده است.

افول آمریکا از عراق شروع شد

سفیر سابق ایران در عراق در خصوص اقدامات آمریکا در سوریه با بیان اینکه افول آمریکا از عراق شروع شد، گفت: ایران از ابتدای ایجاد ناآرامی در سوریه به کمک این کشور آمد و باید این را بدانید چنانچه رویه‌ای که امروز در منطقه پیش می‌رود و برای تمامی نظام‌های سیاسی منطقه ایجاد بحران می‌کند با توفیقاتی همراه شود همین رویه در کشور ‌ما نیز عمل خواهد شد و این‌که ایران حضور خود را در سوریه جزو منافع خود می‌داند صحیح است.

وی به حضور آمریکا در یمن اشاره کرد و افزود: آمریکا در توجیه جنایت خود گفت امنیت منطقه به دلیل اتفاقات یمن درخطر است، همچنین عنوان کرد اجازه اینکه امپراتوری فارس شکل گیرد نخواهیم داد به همین دلیل وارد یمن شد که تاکنون در تمامی اهداف خود در کشورهای منطقه با ناکامی مواجه شد.

جنگهای نیابتی سناریوی دیگر آمریکا

سفیر سابق ایران در عراق در بخش دیگری از سخنان خود سناریوی دیگر آمریکا در منطقه را جنگ‌های نیابتی خواند و گفت: هدف این جنگ‌ها ایجاد بی‌ثباتی و هرج‌ومرج و تجزیه منطقه است و اینکه داعش در عراق به وجود آمد و موصل را گرفت و تشکیل خلافت اسلامی را مطرح کرد در چارچوب نظریه نیل تا فراتی بود که اسرائیل بود.

کاظمی قمی با بیان این‌که شاهد تقابل روز افزون دو اسلام آمریکایی و اسلام ناب هستیم، بیان کرد: از دیگر مسائلی که در منطقه شاهد آن هستیم این است که شاهد گسترش جبهه مقاومت در منطقه هستیم.

رفتار سعودی ها از یک رقابت به سمت یک تخاصم با ایران  

وی با بیان اینکه رفتار سعودی ها از یک رقابت به سمت یک تخاصم با ایران کشیده می شود، اظهار کرد: از طرفی مسأله داعش سبب شد ائتلافات منطقه‌ای با رهبری ایران شکل گیرد و در مقابل این ائتلافات، ائتلافات دروغینی است که آمریکا شکل داده بود که البته در حال حاضر از بسیاری از آنان خبری نیست و دچار اضمحلال شده‌اند.

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه امروز ناامنی منطقه خاورمیانه به اروپا که خود به وجود آوردنده بخشی از این ناامنی‌ها بودند کشیده شده است، تصریح کرد: چنانچه آمریکا در منطقه دست به هر جنا‌یتی می زند به دلیل پاسداری از رژیم اسرائیل است و تا زمانی که اسرائیل باشد شاهد این اقدامات هستیم.

نظام اسلامی در برابر نظام سلطه دارای یک منظومه اسلامی است

کاظمی قمی در خصوص علت تقابل آمریکا با ایران گفت: مسأله پایان یافتن منافع نامشروع آمریکا در ایران، مدل حکومتی که در ایران شکل گرفته همچنین نظام اسلامی ازجمله علل این تقابل است.

سفیر سابق ایران در عراق افزود: از دیگر دلایل این تقابل این است که نظام اسلامی در برابر نظام سلطه دارای یک منظومه اسلامی است که دارای اجزایی است که نفی ظلم و استکبار با حفظ هویت ملی و استقلال در سیاست و اقتصاد است.

راهبردهای آمریکا بعد از اجرای برجام

وی در بخش پایانی سخنان خود به راهبردهای آمریکا بعد از اجرای برجام اشاره کرد و گفت: در راهبرد اول این است که آمریکا به دنبال مقابله با قدرت بازدارندگی و دفاعی ایران است چرا که موضوع موشکی خارج از توافقات برجام است.

کاظمی قمی درباره راهبرد دوم افزود: پس از آن درصدد بود ساختار کلی تحریمها را حفظ کند چرا که در این چندماهه اخیر تحریمهای جدیدی علیه ایران وضع شده است.

سفیر سابق ایران در عراق ادامه داد: راهبرد دیگر آمریکا پس از اجرای برجام در تقابل با ایران این است که از نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کند و در نهایت با نفوذ در داخل کشور ذائقه مردم را تغییر دهد و در داخل کشور در مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نفوذ کند./200/934/ب1

ارسال نظرات