۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۴۵۸۸۶۴
استاد حوزه علمیه خواهران:

تقویت نظام بینشی و معرفتی خانواده سبب افزایش اقتدار و قدرت چانه زنی نظام در عرصه دیپلماتیک است

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب خانواده را پشتوانه تعالی، اعتلا، بالندگی و اقتدار نظام می دانند، گفت: مقصود ایشان این است که با تقویت نظام معرفت معنوی و بینشی خانواده زمینه اقتدار نظام فراهم می شود؛ چرا که این تقویت بینشی و معرفتی خانواده یک قدرت نرم در سطح جامعه و جهان برای نظام به دنبال داشته وقدرت چانه زنی و اقتدار دیپلماتیک نظام را در عرصه جهانی افزایش می دهد.
تحکیم خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم امین مجد، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در برنامه صدف از رادیو معارف با اشاره به این که در دیدگاه و تفکرات رهبر معظم انقلاب خانواده یک واحد بینادین بوده در حالی که در جوامع غربی نگرش نسبت به خانواده تنها به عنوان یک واحد زیستی و آماری است، گفت: رهبر معظم انقلاب خانواده را به علت کارکردهایی عمیقی که در جامعه دارد سنگ بنای نظام اسلامی می دانند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب خانواده را کانون رشد و تعالی و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و تعالی معنوی نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان می کنند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این تفکرات رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای نسبت به خانواده یک تفکر تراز اسلامی است و این نظر شخصی ایشان نبوده و این دیدگاه ایشان نسبت به خانواده یک دیدگاه متقنی بوده و به مستندات متقنی از سنت و قرآن کریم استوار است.

خانم امین مجد ادامه داد: وقتی رهبر معظم انقلا خانواده را کانون رشد تلقی می کنند منظورشان این است که خانواده نقطه محوری رشد است و این یعنی این که رشد تحت تاثیر سایر نهادها هم صورت می گیرد و این چنین نیست که با بیان وجه اهمیت خانواده ما از سایر نهادها غافل شده و نقش محوری آموزش و پرورش را در تربیت کودکان نادیده بگیریم؛ زیرا یک خانواده هر چند هم که قوی باشد نخواهد توانست بدون همکاری سایر نهادها در امر تربیت موفق باشد به همین خاطر است که در کنار تربیت اسلامی، نقش حکومت اسلامی نیز نقش پر رنگی است و بدون حکومت اسلامی آنچنان که باید نمی توانیم در امر تربیت تراز اسلامی موفقیت چندانی داشته باشیم.

وی افزود: براساس آنچه که گفته شد برای تربیت اسلامی در یک کشور باید تمامی نهادها با نگرش اسلامی فعالیت کنند اما آنچه مهم است این بوده که بدون خانواده و بدون نگرش اسلامی یک خانواده، تربیت اسلامی امری بی معناست بنابراین برای این که تربیت اسلامی شکل بگیرد همانطور که گفته شد لازم است در وهله اول خانواده اسلامی باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که تاثیر گذاری ساختاری و کلان و اساسی و محوری در تربیت اسلامی با خانواده است، گفت: علت این موضوع این است که فرد در خانواده  شکل می گیرد، رشد کرده و نسبت به خانواده و اعضای آن احساس تعلق خاطر دارد.

خانم امین مجد تصریح کرد: با وجود این که حقیقت این است که متاسفانه نه تنها در سطح جامعه جهانی بلکه در ایران نیز مردم از این الگوی خانواده( تربیت تراز اسلامی) در حال فاصله گرفتن هستند؛ ولی با این وجودصل این است که ما خود را به این الگوی خانواده اسلامی یعنی خانواده تربیت کننده با نگرش تراز اسلامی نزدیک کنیم.

وی افزود: بر این اساس یعنی نه تنها این دیدگاه رهبر معظم انقلاب تعریف خانواده تراز اسلامی را به ما ارایه می دهد بلکه از ما می خواهد این رویکرد را نیز داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بنابراین اگر این تعریف در حد یک تعریف باقی مانده و نتواند به یک رویکرد و یک رویه عملی در جامعه تبدیل شود نخواهد توانست برکات مثبت با خود به دنبال داشته باشد و در این صورت است که مثلا فرد می تواند ادعا کند که اوج رشد و بالندگی او در دانشگاه بوده نه خانواده.

خانم امین مجد با اشاره به این که خانواده از ظرفیت بی بدیلی برای رشد و نمو افراد برخوردار است، افزود: در مدل اسلامی قرار نیست که فرد در خانواده ذوب شود یعنی زندگی کند که خانواده باشد بلکه قرار است در این محیط یعنی خانواده رشد و تعالی پیدا کند.

وی تصریح کرد: از طریق تعالی خانواده و تعالی جامعه خود فرد نیز باید رشد کرده و به تعالی رسیده و به عبارت دیگر ما از تعریف خانواده به دنبال این نیستیم که بیان کنیم تمام تلاش مثلا یک زن باید صرف پذیرایی از اعضای خانواده شود بلکه ما در اینجا به دنبال این هستیم که زن ازطریق برنامه ریزی برای خانواده به تعالی فردی نیز برسد و تعالی فردی و انسان کامل شدن مساله ای نیست که بخواهد در تعریف خانواده به فراموشی سپرده شده و یا تحت الشعاع قرار گرفته و از بین برود؛ بلکه در اینجا رابطه خانواده و فرد برای رسیدن به تعالی یک رابطه دو سویه بوده یعنی همانطور که فرد به تعالی یک خانواده کمک می کند،خانواده هم باید به تعالی فرد کمک کند و فرد نباید در پناه تعالی خانواده، رشد و تعالی خود را به فراموشی بسپارد.

استاد حوزه علیمه قم اظهار کرد:  همچنین در اینجا نکته محوری این است که خانواده باید به نحوی خود را تعریف کرده و برنامه ریزی کند که بتواند به تعالی فردی، خانوادگی و اجتماعی فرد کمک کند و این موضوع به علت ظرفیت های بی بدیل خانواده است که به لحاظ تکوینی و قانون تشریع خداوند نیز از این ظرفیت های خانواده پشتیبانی شده است که نمونه آن همان روابط عاطفی و احساس تعلق خاطر میان اعضای خانواده است.

خانم امین مجد با بیان این که در مقابل این تفکر نسبت به جایگاه خانواده یک  نوع تفکر و نگرش دیگر نیز وجود دارد، ادامه داد: نوع نگرش دیگر به خانواده این است که عده ای از متفکران خانواده را یک نهاد کاملا شخصی می دانند که تنها یک الگوی انتخابی را به اعضای خود ارایه می دهد و افراد می توانند از این الگو تبعیت کرده یا در مقابل سایر الگوها آن را کنار بگذارند.

وی افزود: برخلاف این نوع نگرش ما در نظام اسلامی خانواده را یک الگوی شخصی نمی دانیم هر چند که خانواده ازاین حیث نیز برای مهم است اما در عین حال خانواده یک هویت جمعی و کلان دارد که نوع مناسبات در نظام اسلامی باید براساس الگوی خانواده در جامعه تعریف شود و جز خانواده نباید این الگو را برای افراد تبیین کند و به عبارت دیگر این خانواده است که با نوع تربیت خود مناسبات افراد در عرصه های گوناگون را در نظام اسلامی سامان می دهد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: البته این به معنای بی نقش بودن سایر نهادها در امر تربیت نیست؛ بلکه به این معناست که سایر نهادها باید تقویت کننده الگوی تربیت تراز اسلامی نهاد خانواده باشند و آموزه های آنها مخالف آموزه های این نهاد بنیادین نباشد.

خانم امین مجد با اشاره به این که وقتی نهاد خانواده به صورت همان الگوی طبیعی با پشتوانه دینی بوده و یک الگوی تراریخته نیست و منطبق با طبیعت و شریعت باشد به همین علت می تواند یک خانواده بالنده و سالم باشد و یک خانواده بالنده از یک خانواده سالم نیز فراتر رفته و قطعا چنین خانواده ای می تواند پشتوانه سلامت فرد و نظام بوده و سلامت افراد خود را تأمین کند.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند که خانواده پشتوانه تعالی، اعتلا،بالندگی و اقتدار نظام است و مقصود رهبر معظم انقلاب این است که اگر ما خانواده را به لحاظ نظام معرفت معنوی و بینشی تقویت کنیم این تقویت موجب اقتدار نظام می شود؛ چرا که این تقویت بینشی و معرفتی خانواده، یک قدرت نرم در سطح جامعه و جهان برای نظام و خانواده به دنبال دارد و موجب افزایش قدرت چانه زنی و اقتدار دیپلماتیک نظام در عرصه های جهانی می شود./968/202/ب3

ارسال نظرات