۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۴۵۸۹۳۰

چند خبر کوتاه از استان فارس

درخشش عکاس شیرازی در جشنواره رشد، راه‌اندازی ۱۵ مسجد دانش‌آموزی در استان فارس، ثبت روزی به نام علامه خفری و اجرای برنامه سفر کتاب در کانون پرورش فارس بخشی از اخبار کوتاه فرهنگی و مذهبی امروز استان فارس است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از فارس، درخشش عکاس شیرازی در جشنواره رشد، راه‌اندازی ۱۵ مسجد دانش‌آموزی در استان فارس، ثبت روزی به نام علامه خفری و اجرای برنامه سفر کتاب در کانون پرورش فارس بخشی از اخبار کوتاه فرهنگی و مذهبی امروز استان فارس است.

«تحولات فکری پس از پیامبر(ص)» به رشته تحریر درآمد

دست‌داده، نویسنده کتاب «تحولات فکری پس از پیامبر(ص)» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این کتاب با دو بخش و شش فصل به بررسی تحولات فکری پس از پیامبر(ص) پرداخته است.

وی افزود: چارچوب نظری، پیشینه و تحلیل تاریخی و تحولات فکری پس از پیامبر(ص) دو بخش این کتاب را تشکیل داده که در ۱۸۴ صفحه نگارش شده است.

این نویسنده جهرمی که دارای بیش از ۲۰ اثر تألیف شده است، بیان کرد: چارچوب نظری، پیشینه و تحلیل تاریخی، تحولات سیاسی، تحولات فکری در زمان خلیفه دوم، تحولات فکری در زمان خلیفه سوم و تحولات فکری در زمان حکومت علی(ع) را از فصول ۶ گانه این کتاب است.

دست‌داده اظهار کرد: کتاب «تحولات فکری پس از پیامبر(ص)، در شمارگان هزار نسخه توسط نشر امید به منتشر و به بازار عرضه شده است.

عکاس شیرازی در جشنواره رشد درخشیدند

رییس انجمن سینمای جوانان فارس گفت: سید محمدصادق حسینی به همراه  محمد بقال اصغری از تبریز،امیرمهدی نجفلو از همدان،حمید صادقی گوغری از کرمان و رضا زنگنه از همدان در نهمین جشنواره سراسری عکس رشد درخشید.

علیرضا توکل ادامه داد: داوری این دوره از جشنواره را اسماعیل عباسی،حسن غفاری،علیرضا کریمی صارمی،فرهاد سلیمانی ومحبت الله همتی برعهده داشتند.

وی بیان کرد: در این جشنواره دو هزار و ۴۳۲ عکاس شرکت کرده بودند که درمجموع بخش‌های مختلف ۱۵ هزار و ۳۱۸عکس ارسال شده بود که دو اثر از عکس‌های محمدصادق حسینی به نمایشگاه راه پیدا کرد که   بابت  عکس دختر بچه عشایر در کلاس درس برگزیده شد.

رییس سینمای جوانان فارس، ادامه داد: سید محمدصادق حسینی ابتدای آبان ماه جاری نیز در نخستین جشنواره عکس مجله شهر کتاب توانست در بخش تک عکس جایزه سوم را به خود اختصاص دهد.

 سید محمدصادق حسینی عکاس انجمن سینمای جوانان شیراز برنده ۴ دوره مدال طلای جایزه آساهی شیمبون ژاپن است.

بزرگداشت علامه خفری ملی برگزار می‌شود/ثبت روزی به نام علامه خفری

بهزاد مریدی در حاشیه دیدار با امام‌جمعه جهرم از آمادگی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در برگزاری پرتوان این همایش ملی با مشارکت انجمن آثار و مفاخر خبر داد و گفت: این آمادگی را داریم که مجموعه‌ای از علم و حوزه را در همایش علامه خفری گردهم آوریم.

وی مشارکت جدی و قدرتمند انجمن آثار و مفاخر را در این رویداد فرهنگی و دانشگاهی خواستار شد و در خصوص ساخت یادمان علامه خفری پیشنهاد کرد که با استفاده از ایده‌های نو بر اساس شناختی که از ایشان وجود دارد توسط یکی از چهره‌های برجسته مجسمه‌سازی شیراز ساخته شود.

این مسؤول فرهنگی استان همچنین پیرامون نسخ چاپ نشده علامه خفری، این آثار را در زمره کتاب‌های فاخری دانست که نیاز است با همکاری انجمن آثار و مفاخر ملی به زیور طبع آراسته شوند.

همچنین بهاره شفیعی، رییس دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان در گفتگو با خبرنگار مهر پیشنهاد ثبت‌نام و عنوان علامه شمس الدین محمد خفری در تقویم ملی کشور داد و گفت: در ابتدا نیاز است که در قالب طرحی در شورای فرهنگ عمومی شهرستان جهرم این موضوع مطرح و مصوب شده و به شورای فرهنگی عمومی استان احاله شود تا پس از تصویب در این شورا جهت طرح در شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه گردد تا مقدمات ثبت روز بزرگداشت علامه خفری به تقویم ملی افزوده شود.

خردادماه امسال در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان جهرم در راستای تجلیل از مقام علمی مفاخر این شهرستان، تشکیل ستاد بزرگداشت علامه خفری مورد تصویب قرار گرفت تا برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری همایشی در این مورد انجام گیرد.

برنامه سفر کتاب در کانون پرورش فارس اجرا شد

به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، ۱۲۴ عنوان کتاب، مهمان مراکز شیراز و صدرا هستند.

بر این اساس از ۲۷ مهرماه کتاب‌ها به مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ شیراز ارسال شده است، سپس مراکز فرهنگی هنری صدرا و ۵ شیراز میزبانی کتاب‌ها را بر عهده داشتند.

این در حالی است که از ۱۱ تا ۲۲ آبان ماه نیز مراکز فرهنگی هنری شماره ۱، ۳ و ۶ شیراز کتاب‌ها را به‌صورت نمایشگاهی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند. در این راستا با هدف معرفی کتاب و تشویق و ترغیب اعضا و اولیای تربیتی در جهت توسعه و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، شیوه‌هایی همچون نقد کتاب، بلندخوانی، دورخوانی کتاب، بحث کتاب، نشریه نگاری و ... اجرا می‌شود.

ویژه برنامه استانی سفر کتاب در تاریخ ۲۴ آبان ماه هم‌زمان با روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار با حضور مربیان و اساتید در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل کانون فارس برگزار می‌شود

دوره ارزیابی عملکرد مطبوعات و رسانه در جهرم برگزار می‌شود

محسن نعمت‌اللهی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جهرم گفت: در این دوره به مباحثی همچون روزنامه‌نگاری، تاریخ مطبوعات، تولید خبر، صفحه‌آرایی، مصاحبه خبری، عکس خبری، خبرنویسی پیشرفته، روزنامه‌نگاری مدرن و خبرنگاری در فضای مجازی پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه این دوره دو هفته پس از پایان مهلت ثبت‌نام برگزار می‌شود، افزود: علاوه بر اصحاب رسانه و روابط عمومی اداره‌ها سایر علاقه‌مندان نیز مجاز به شرکت در آن هستند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جهرم بیان کرد: متقاضیان می‌توانند از تاریخ ۱۰ آبان‌ماه به مدت هفت روز با مراجعه به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جهرم نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه جهت شرکت‌کنندگان، گواهی‌نامه شرکت در این دوره صادرمی‌شود، افزود: متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۰۷۱۵۴۲۲۹۱۰۰ و یا ۰۷۱۵۴۲۲۹۱۰۵ تماس بگیرند.

راه‌اندازی ۱۵ مسجد‌ دانش‌آموزی در فارس/ فعالیت ۵۰۰ هزار دانش‌آموز بسیجی

سجاد توكل، رییس سازمان بسیج دانش‌آموزی فارس شب گذشته، ۱۰ آبان در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینكه ۱۵ مسجد دانش‌آموزی در این استان فعال شده‌اند، گفت: فارس نخستین استانی است كه مسجد دانش‌آموزی را راه‌اندازی كرده است.

وی با یادآوری اینكه این مهم به‌همت سازمان بسیج دانش‌آموزی انجام شده است، گفت: مسجد مهم‌ترین پایگاهی است كه در آن می‌توان فرهنگ اسلامی را ترویج داد لذا باید میان مسجد و خانواده ارتباط قوی‌ برقرار شود.

توكل به تشریح فعالیت‌های این سازمان در هفته بسیج دانش‌آموزی پرداخت و گفت: بیش از ۲۵۰ برنامه فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، ورزشی و غیره در این هفته برگزار خواهد شد كه نخستین برنامه ما دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان است.

رییس سازمان بسیج دانش‌آموزی فارس از فعالیت ۵۰۰ هزار دانش‌آموز بسیجی در این استان خبر داد و افزود: مهم‌ترین برنامه ما در این هفته برپایی تجمع دانش‌آموزی در راهپیمایی روز ۱۳ آبان، روز ملی با استكبار جهانی است كه این تجمع در شیراز در میدان دانشجو برگزار خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود همچنین به دیگر فعالیت‌های این سازمان اشاره كرد و گفت: یكی از طرح‌های ما سپردن فرماندهی پایگاه‌های مقاومت دانش‌آموزی به دانش‌آموزان تحت عنوان طرح «یاوران ولایت» است كه در این طرح به دنبال اعتمادسازی به جوانان دانش‌آموز هستیم.

توكل اظهار كرد: همچنین به‌منظور تشویق مدیران مدارس ۶۰۰ نفر از مدیران خواهر و بردار مدارس استان فارس به اردوی راهیان نور اعزام می‌شوند.

تداوم نهضت مسجد سازی در شیراز/ یادواره شهدای مدافع حرم فارس برگزار می‌شود

محمدرضا هاجری، رییس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور یک‌صد و هشتاد و پنجمین جلسه علنی این شورا با اشاره به راه‌اندازی نهضت مسجد سازی در این كلان‌شهر گفت: نهضت مسجد و حسینیه‌سازی و طرح مسجد محوری در شهر مقدس شیراز به بار نشسته و بیش از ۱۱۰ مسجد فعال شهر در این طرح مشارکت جدی دارند.

وی از برگزاری ۶۰ یادواره شهدای محلات تا پایان امسال در شیراز خبر داد و افزود: همچنین برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم استان فارس و شهدای شیمیایی با حمایت و مشاركت جدی شهرداری در شیراز برگزار خواهد شد.

هاجری اظهار كرد: شورا و شهرداری شیراز به تنهایی جور تمام کم کاری‌های شهر در رابطه با مساجد را به دوش کشیده و همچنان نهضت مسجد سازی را در شهر مقدس شیراز ادامه خواهد داد.

رییس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه سخنان با بیان اینكه كاروان یك هزار نفره عاشقان حسینی از شهرك سعدی در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور خواهند یافت، گفت: این کاروان نماد و سمبل محلاتی است که در پرتو همدلی و همبستگی می‌توانند در همه صحنه‌های حماسه و خدمت حضور پرشور داشته باشند.

وی همچنین با تصریح اینكه مردم ایران عاشق اسلام و اهل‌بیت(ع) بوده و هستند و در رفراندوم جمهوری اسلامی نظر و رأی خود را در جهان به نمایش گذاشتند، گفت: نسخه‌های پوسیده و پلاسیده و غلوآمیز شبکه‌های صهیونیستی و مهره‌های سرسپرده آن‌ها همچون پوپ و ریچارد فرای یهودی و جمعی ضد انقلاب و سلطنت‌طلب مزدور نمی‌توانند قلوب و عقول مسلمین و مؤمنین این مرز و بوم را  نسبت به اسلام به بیراهه ببرند. حتی طرح انحرافی مکتب ایرانی هم نتوانست به دین‌داری امت نه تنها خدشه وارد کند بلکه شوق و ذوق به اسلام را در جوانان این مرز و بوم پر گهر فروزان‌تر ساخت.

هاجری با تأكید بر اینكه ایرانیان صادق کسانی بودند که در طول ۸ سال دفاع مقدس با نثار جان خود از ذره ذره خاک بلاد اسلامی صیانت کردند نه ملی‌گراها و باستان‌پرست‌های بی‌فرهنگ که به دشمن گرا می‌دادند، افزود: ننگ جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و جشن فرهنگ و هنر شیراز به زباله‌دان تاریخ رفته و راه بازگشتی به این سرزمین الهی نخواهد داشت.

رییس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز خواهان مقابله با نقشه‌های دشمنان شد و گفت: این‌گونه بازی‌های سیاسی و شعارهای وارداتی، ادامه همان فتنه سال ۸۸ است که ننگ آن برای فتنه‌گران با آب  زمزم و کوثر هم پاک نمی‌شود و بعضی افراد غافل و جاهل سیاسی با چه جرأتی قصد تطهیر فتنه گران را داشته و مقام و منزلت شهید را به پای جریان رسوای فتنه هزینه می‌کنند؟

وی اظهار كرد: بدون شک میتینگ‌های باستان‌پرستی و شعارهای ضد اسلامی توسط دشمنان اسلام و ایران در خارج از مرزها طراحی و نسخه‌پیچی می‌شود و نباید اجازه داد دشمنان بتوانند سناریوهای خود را به هر بهانه‌ای عملیاتی کنند. ایران وطن ماست و اسلام و هویت‌بخش وطن ما، جدا کردن آن‌ها از هر طرح صهیونیستی است که ابتر مانده و خواهد ماند. مبادا حماسه مردمی ۹ دی را فراموش کنند و باز هم هر شب خواب خلع ید از اسلام را یدک بکشند.

هاجری همچنین فرا رسیدن روز ملی مبارزه با استكبار جهانی را یادآور شد و گفت: بدون تردید استکبارستیزی و عدالت‌خواهی دو دستاورد انقلاب اسلامی ایران بوده و خواهد بود.

رییس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز بیان كرد: مقاومت و مبارزه با قدرت‌های استکباری و برج عاج نشینان پوشالی و باج ندادن به آن‌ها در اقتدار ملی ایران اسلامی برای جوانان جهان اسلام و نهضت‌های آزادی‌بخش جهان جاذبیت داشته و سایه جنگ کشورهای استکباری را از سرکشورمان کوتاه كرده است.

وی گفت: استمرار روحیه استکبارستیزی و عدالت‌خواهی باید با قدرت ادامه یابد تا عزت و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی حفظ و صیانت شود، از این‌رو وظیفه داریم روز ۱۳ آبان به‌عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی را فراموش نکنیم و یادمان باشد نماد و سمبل رژیم‌های استکباری در حال حاضر آمریکای جنایتکار است و ۱۳ آبان و شهادت دانشجویان جلو کارگزاران آمریکایی باید همه ساله طی مراسمی باشکوه به نمایش گذاشته شود تا روحیه استکبارستیزی ملت به فراموشی سپرده نشود، چرا که ذلت و خواری به‌دنبال خواهد داشت و رژیم‌های استکباری بیشتر طمع كرده، به براندازی روی می‌آورند.

آموزش و پرورش پیگیر تنبیه دانش آموز شیرازی است

حمیدرضا شعبانی، رییس روابط عمومی  آموزش و پرورش فارس، گفت: اخیرا دانش آموز یکی از هنرستان‌های شیراز در زنگ ورزش مشغول فعالیت بوده و پس از اتمام زنگ ورزش دیر به کلاس بعدی می رسد و این ماجرا باعث بگومگو با معلم می‌شود.

وی گفت: در جریان این بگو مگو معلم به سینه دانش آموز ضربه ای وارد می کند که باعث احساس درد وی می‌شود که فورا دانش آموز مذکور به بیمارستان شهید رجایی منتقل شد.

رییس روابط عمومی  آموزش و پرورش فارس گفت: تمام مراحل بیمارستان توسط آموزش و پروش ناحیه سه شیراز پیگیری و خوشبختانه دانش آموز بعد از معاینه و اطمینان از سلامت فیزیکی از بیمارستان مرخص شد.

شعبانی ادامه داد: مراتب توسط آموزش و پروش به‌صورت جدی دنبال شده و مردم مطمئن باشد که آموزش و پروش هم به سلامت دانش آموزان و هم به سلامت معلمان اهمیت می دهد و این پرونده نیز به‌صورت کامل مورد بررسی قرار می گیرد./۹۱۹/303/ب3

ارسال نظرات