۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۴۵۸۹۳۱
تفسیر سوره احزاب(13):

امتیاز انسان ها به تقوای آن ها است نه جایگاه اجتماعی شان/ ترقي زن در کسب فضايل است نه خودنمايي

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به آیه 32 سوره احزاب گفت: خداوند در این آیه به زنان پیامبر(ص) تأکید می کند که تنها اگر تقوا پیشه کنید، جایگاه ممتاز خواهید داشت نه صرف همسر پیامبر بودن و در این صورت است که قابلیت الگو قرار گرفتن برای بشریت را خواهید داشت.
حجت الاسلام والمسلمین رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی امشب در سیزدهمین جلسه تفسیر سوره احزاب در مسجد گوهرشاد با اشاره به آیه 32 این سوره که می فرماید: «یَا نِسَآءَ النَّبِیِ ّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَآءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفاً وَقَرنَ في بُيوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلِيَّةِ الأولىٰ ۖ وَأَقِمنَ الصَّلاةَ وَآتينَ الزَّكاةَ وَأَطِعنَ اللَّهَ وَرَسولَهُ إِنَّما يُريد اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ...»، گفت: این آیه شریفه در ظاهر خطاب به زنان پیامبر(ص) است اما حکم آن به همه زنان مسلمان مربوط می شود. همچنین نشان می دهد موقعیت های اجتماعی مانند  همسر پیامبر بودن برای انسان محدودیت و مسؤولیت آور است.

وی افزود: خداوند در این آیه به زنان پیامبر(ص) تأکید می کند که تنها اگر تقوا پیشه کنید، جایگاه ممتاز خواهید داشت نه صرف همسر پیامبر بودن و در این صورت قابلیت الگو قرار گرفتن برای بشریت را کسب خواهید کرد.

بانوان مراقب کیفیت و محتوای صحبت خود با نامحرم باشند

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در تبیین فراز «فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ»، تصریح کرد: خداوند از زنان پیامبر(ص) و همه زنان مسلمان می خواهد با نامحرم هوس انگيز سخن نگويند تا افرادی که دلشان بیمار است به آنان طمع نکنند و محتوای صحبتشان هم صحیح و خيرباشد.

وی با بیان اینکه اصولا برای زبان مؤمن تنها دو حالت قابل تصور است؛ سکوت یا صحبت خیر، ادامه داد: در روایت است که ریشه همه مشکلات انسان به زبان برمی گردد بنابراین حفظ زبان بسیار اهمیت دارد.

زن در انسانیت تفاوتی با مرد ندارد

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به استفاده ابزاری غرب از زن برای جلب منافع بیشتر گفت: این در حالی است که زن در انسانیت تفاوتی با مرد ندارد و می تواند مانند مرد، قله های کمال بشری و حیات طیبه را طی کند.

پرهیز بانوان از تبرج و خودنمایی، گره گشای بسیاری از مشکلات اجتماعی است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه در جامعه سالم و آرمانی، زمينه و ابزار و انگیزه لغزش برای افراد فراهم نیست، در توضیح عبارت « وَقَرنَ في بُيوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلِيَّةِ الأولىٰ» خاطرنشان کرد: خداوند در این فراز که دواي بسياري از مشکلات اجتماعی ما است، می فرماید در خانه هاي خود باشيد و مانند جاهليت اولي(با پوششها یا رفتار هوس انگیز) در جامعه تبرج نکنيد.

ترقي زن در کسب فضايل است نه خودنمايي

وی با تأکید بر اینکه از نگاه اسلام، ترقي زن در کسب فضايل است نه خودنمايي، افزود: بر این اساس می توان گفت خودنمایی، اخلاق جاهلی است که امروز در قالب جاهلیت مدرن در دنیا متجلی است.

نشانه های جاهلیت مدرن

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: سقط جنين امروز همان زنده به گور کردن جاهلیت اولی است، جنگ ها و خونریزی ها نیز قبلا قبیله ای بود اما امروز به صورت کشورگشایی در آمده و جنایات بسیاری را سبب شده است.  

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه در جاهلیت مدرن، انسان ها باعلم وآگاهي ستم می کنند، گفت: جاهليت مدرن، براي پيشرفت و مدنيت، شاخص هایی همچون قانونمند بودن همجنس بازی را معرفي مي کند که با هیچ مکتب و مرام انسانی سازگار نیست.

وی با اشاره به فراز « وَأَقِمنَ الصَّلاةَ وَآتينَ الزَّكاةَ وَأَطِعنَ اللَّهَ» در آیه 32 سوره احزاب گفت: در این فراز خداوند بانوان را به اقامه نماز، ایتاء زکات و اطاعت خدا و پیامبر فرا می خواند.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین در تفسیر فراز « إِنَّما يُريد اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ»، تصریح کرد: اراده ای که در این آیه اشاره شده است، اراده تشریعی خداوند نیست که همه مردم را شامل شود بلکه اراده تکوینی است که سبب شده این خانواده(اهل بیت) هم خود، پاک باشند و هم جامعه به واسطه آنان پاک شود.

وی یادآور شد: البته این اراده جبری نیست بلکه ائمه اطهار(ع) به واسطه لياقت ذاتي و اکتسابي خود هرگز  سراغ کژي و گناه نمي روند چرا که حقيقت لغزش را می بینند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به تغییر خطاب آیه از زنان به مردان(مذکر) در انتهای آیه گفت: این امر برای این است که بگوید زنان پیامبر(ص) فقط همسر و منتسب به ایشان نیستید، بلکه انتساب به خاندان پاکي(همه اهل بیت) داريد و اين اقتضا دارد دچار کجي نشويد.
تنها اهل بیت(ع) پاک و اسوه پاکی هستند

وی تأکید کرد: مفسر و مبيّن قرآن فقط پاکان هستند که به تصریح این آیه شریفه، پاکان، اهل بيت(ع) هستند چرا که گذشته از علم و آگاهی، از جنس قرآن هستند؛ فهم قرآن افزون بر علم مدرسه به هم همجنسي با قرآن نیز نیاز دارد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اینکه پیامبر اکرم(ص) بین شش ماه یا چند سال هر روز با اشاره به خانه امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) این آیه شریفه را تلاوت می کردند، برای این  بود که بگویند در همه قرون و اعصار اگر کسی می خواهد اخلاق و عمل پاک داشته باشد بايد به اهل اين خانه متمسک شود./930/201/ب3

ارسال نظرات