۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۴۵۸۹۳۹
استاد حوزه علمیه قم:

بی حیایی زن بیش از بی حیایی مرد جامعه را به مخاطره می اندازد

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری، حیا را از علایم کمال انسان دانست و گفت: بی حیایی زن، جامعه را بدتر از بی حیایی مرد آلوده و فاسد می کند و انحراف نسل جوان به دلیل بی بندو باری زنان و دختران است.
صالحی خوانساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم امشب در مراسم دهه نخست ماه صفر در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: امام صادق(ع) توصیه می کنند چهار عافيت جسم و جان، نسل، ناموس و دين را از خدا بخواهیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون میان وضعیت آشفته اغلب کشورهای دنیا و به ویژه منطقه، ایران عافیت دارد؛ می خواهند آشفته اش کنند اما نمي توانند. اگرمي توانستند امروز چيزي ازاستقلال وامنيت و آرامش برای ما باقی نمی گذاشتند.

بی ایمانی از بی حیایی است

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با تأکید براهمیت شکر نعمت، افزود: امام صادق(ع) در ادامه توصیه های خود مار را به رعایت حیا فرا می خوانند چرا که حیا برادر ایمان است؛ هرجا حياباشد ايمان هم هست و به عکس و در واقع، بی ایمانی از بی حیایی است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ترجمه حیا در فارسی، شرم است و زن و مرد وکوچک و بزرگ ندارد؛ به گفته شاعر، حیا نقش حصار را برای انسان دارد بنابراین اگر این حصار نباشد سرمایه انسان به تاراج می رود.

حیا از علایم کمال انسان است

وی ادامه داد: حجاب، دلیل حیا است اما برخی حجابها صوری بوده و دلیل حیای باطن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری حیا را از علایم کمال انسان دانست و گفت: تنها حجابی که برخاسته از حیای درون باشد، حصار است و جلوی غارت سرمایه وجودی انسان را می گیرد.

انحراف جوانان ناشی از بی بندوباری زنان و دختران است

وی، ارتکاب گناه را مصداق بی حیایی دانست و اظهار کرد: بی حیایی زن، جامعه را بدتر از بی حیایی مرد آلوده و فاسد می کند؛ انحراف نسل جوان به دلیل بی بندو باری دختران است که می دانند فساد می کنند اما باز هم ادامه می دهند.

 اهمیت تنزه و رفتار زیبا

خطیب حرم مطهر رضوی یادآور شد: توصیه بعدی امام، تنزه به معنای دور بودن از هر گونه آلودگی و آلایش فکری، ذهنی، جسمی و عقیدتی است که پیامبر(ص) اسوه به تمام معنای آن بودند و هر کس به چهره و رفتار و حالات پیامبر(ص) را می دید، جذب ایشان می شد.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری مجامله با کفار را از دیگر توصیه های امام صادق(ع) معرفی و ابراز کرد: مجامله به معنای زیبا و با ادب و محبت مواجه شدن است که در نتیجه آن افراد جذب دین می شوند.

وی یادآور شد: وقتی امام نسبت به کفار اینگونه توصیه می فرمایند دیگر تکلیف ما درباره نحوه برخورد با مسلمانان به روشنی مشخص می شود اما با این حال متأسفانه با خودمان انگونه نیستیم که امام خواسته اند با کفار باشیم؛ اغلب یکدیگر را زمین می زنیم، به زندان می اندازیم، آبرو می ریزیم و چشم دیدن هم را نداریم.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اسلام دین رحمت و عطوفت است؛ چنان که روی شمشیر پیامبر(ص) سه جمله هک شده بود؛ وصل کردن با کسی که از ما بریده، احسان به کسی که بی ادبی کرده و گفتن حق ولو به ضرر انسان باشد./930/202/ب3

ارسال نظرات